گفت وگوی خبرنگار اعزامی «تابناک» با سفیر ایران در چین؛
خاجی در پاسخ به این که آیا چین در مقابل تحریم های آمریکا علیه ایران مقاومت می کند و از حجم نفت خریداری شده از ایران در بازه شش ماه نخواهد کاست، تأکید کرد: چین مخالف تحریم های یکجانبه آمریکاست و اعلام کرده به این تحریم ها پایبند نخواهد بود.
کد خبر: ۶۰۵۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵ 13 May 2018

چین وعده داده پس از بازگشت تحریم های آمریکا، از میزان خرید نفت از ایران نکاهد و تبادلات اقتصادی میان دو کشور بر مبنای ارز مشترکی به جز دلار توسعه یابد.

به گزارش «تابناک»؛ پس بازگشت تحریم های هسته ای آمریکا در ۹۰ تا ۱۸۰ روز آینده، خریداران نفت ایران، تنها در صورتی می توانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند که هر شش ماه به میزان قابل توجهی از میزان خریدشان بکاهند.

آمریکا با طراحی این فرآیند که با خروج از برجام و دستور اجرایی دونالد ترامپ مجددا فعال می شود، تلاش می کند به مرور سهم ایران از بازار نفت را بدون آنکه شوک قیمتی به بازار وارد شود، بکاهد و در این زمینه خریداران عمده نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند.

چین علاوه بر حضور در پنج کشور فعال در برنامه جامع اقدام مشترک، از جمله خریداران عمده نفت ایران است و واکنش این کشور که شریک اول تجاری ایران محسوب می شود، در آینده برجام موثر است.

محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه ایران در رأس هیأتی سیاسی-اقتصادی به چین سفر کرد تا ارزیابی ها درباره موضع این شریک راهبردی ایران پیرامون برجام و همچنین شرایط تأمین منافع مردم ایران به رغم خروج آمریکا ارزیابی شود.

علی اصغر خاجی سفیر ایران در چین، در گفت و گو با خبرنگار اعزامی تابناک، تأکید کرد: چین در مذاکرات ۵+۱ نقش مثبت داشت و به تحقق برجام کمک کرد. پس از توافق برجام نیز چین علاوه نقش مؤثری که در پیگیری برجام داشت، در باز طراحی آب سنگین اراک با ما همکاری داشت. پس از خروج آمریکا از برجام نیز چین از اقدام آمریکا اظهار تأسف کرد و از تداوم اجرای برجام حمایت و با سایر اعضای برجام مذاکره کردند. با توجه به این رویکرد دورنمای مثبت را در روابط دو کشور پیش بینی می کنیم.

سفیر ایران در چین درباره ابعاد همکاری اقتصادی ایران گفت: مبادلات اقتصادی ایران و چین در سال ۲۰۱۷ معادل ۳۷.۳ میلیارد دلار بود و چین خریدار ۶۲۵ هزار بشکه نفت ایران در روز است. چین در حال برنامه ریزی است که بیشترین حجم فاینانس را در ایران داشته باشد و پروژه های ما را تأمین مالی کند.

چین به تحریم های یکجانبه آمریکا پایبند نخواهد بود

خاجی در پاسخ به این که آیا چین در مقابل تحریم های آمریکا علیه ایران مقاومت می کند و از حجم نفت خریداری شده از ایران در بازه شش ماه نخواهد کاست، تأکید کرد: چین مخالف تحریم های یکجانبه آمریکاست و اعلام کرده به این تحریم ها پایبند نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار تابناک از پکن، چین به دنبال جایگزینی یوان برای پرداخت هزینه خرید نفت از ایران به جای دلار است و به نظر می رسد در دورنمای اقتصادی مشترک ایران و چین، دلار و یورو نقش نداشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار