رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:امسال ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار ازاراضی کشاورزی آذربایجان غربی به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز می‌شود.
کد خبر: ۶۰۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 07 May 2018

به گزارش خبرنگارتابناک آذربایجان غربی، اسمعیل کریم‌ زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بر اساس براوردهای انجام شده ، امسال 6 هزار و200هکتار ازاراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری تجهیز می شود.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای سیستم‎های نوین آبیاری تحت فشار در سطح استان، اظهار کرد: تاکنون در سطح 56 هزار و 870 هکتار از اراضی کشاورزی در استان سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شده است. در سال گذشته مقدار چهار هزار و 875 هکتار از اراضی استان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شد که نتیجه اقدامات فوق افزایش 40 درصدی راندمان آبیاری و صرفه‌جوئی در مصرف آب است.

کریم زاده با اشاره به مزایای استفاده از سیستم های آبیاری‌های نوین، افزود: با اجرای طرح‌های نوین آبیاری، متوسط ظرفیت افزایش عملکرد محصول بیش از 30 درصد و متوسط ظرفیت کاهش مصرف سم و کود شیمیائی 25 درصد را شامل شده است و در سالهای اخیر اجرای طرح های نوین ابیاری با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفته است.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در زمینه مطالعه و اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی اشاره و اضافه کرد: مطالعه و احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سه حوضه ارس، حوضه دریاچه ارومیه و پایاب سد سیلوه پیرانشهر با هدف افزایش راندمان آبیاری در حال اجرا بوده که از محل اعتبارات ملی، احیای دریاچه ارومیه و صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است.

این مسئول ادامه داد: پروژه‌های طرح زهکشی در اراضی پایاب سد زولا و دریک سلماس، بادین آباد، بالابان، پایاب سد سیلوه، دشت جلدیان و دشت پیرانشهر، قنبرکندی، قیقاج و کرم آباد پلدشت، شهید قنبری ماکو، پایاب سد آغ چای (دشت چایپاره)، پایاب سد مهاباد، پایاب بند نوروزلوی میاندوآب و حوضه رود خانه نازلو ارومیه در حال جرا است.

کریم زاده بیان کرد: همچنین اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری، زهکشی و آبیاری تحت فشار در سطح 61 هزار و 570 هکتار در شهرستان‌های مرزی در حال اجرا است که در حوضه ارس در سطح 47 هزار و 910 هکتار شامل پایاب سد اغ ‎چای، دشت نازک، قیقاج، شهید قنبری، کرم‎آباد، قنبرکندی و بویلاپوش و در حوزه غرب کشور در سطح 16 هزار و 650 هکتار شامل پایاب سد سیلوه، تمرچین، بادین‌آباد، قلعه تراش جلدیان و سروکانی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد: هم اکنون عملیات اجرائی طرح جامع اجرای شبکه‌های فرعی و آبیاری تحت فشار در حوضه ارس و زاب پیرانشهر در سطح 61 هزار و 570 هکتار به تعداد 24 پروژه در حال اجرا بوده که تا کنون 8 هزار و 520 میلیارد ریال اعتبار تخصیص و هزینه شده است.

وی با اشاره به فرایند و اهداف اجرای طرح شبکه‌های فرعی و آبیاری تحت فشار، گفت: عملیات اجرائی تا کنون به مقدار 37 هزار هکتار به اتمام رسیده است، اجرای طرح‎ها با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و بومی منطقه و بر اساس تهیه نقشه‎های کاداستراراضی پیاده سازی و اجرا می‎شود که امیدواریم تا پایان سال 97 این عملیات نهایی و به اتمام برسد.

کریم زاده تاکید کرد: اجرای این طرح در راستای افزایش راندمان آبیاری و جلوگیری از مهاجرت روستائیان، تثبیت جمعیت و ایجاد اشتغال موثر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در جهت افزایش تولید محصولات کشاورزی و ارتقای درآمد و رفاه روستائیان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اجرای طرح انتقال آب با لوله به اراضی کشاورزی استان، اظهار کرد: عملکرد اجرای این طرح از سال 1392 تا کنون به میزان 474 کیلومتر است که از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه اجرا می‌شود و تا کنون مبلغ 290 میلیارد ریال هزینه شده است.

صرفه جویی 21 میلیون مترمکعبی مصرف آب در بخش کشاورزی با اجرای طرح انتقال آب با لوله

کریم زاده با توجه به اهمیت اصلاح سیستم آبیاری در بخش کشاورزی به دلیل کاهش نزولات آسمانی، منابع زیرزمینی آب و خطر خشکی دریاچه ارومیه، افزود: مساحت اراضی مشمول طرح انتقال آب با لوله 14 هزار 220 هکتار است که مقدار 21 میلیون مترمکعب صرفه‌جوئی در مصرف آب کشاورزی از ثمرات آن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به اقدامات صورت گرفته در خصوص طرح تجهیز و نوسازی اراضی زیرسدها و شبکه‌های مدرن اشاره و عنوان کرد: عملکرد این طرح در مدت سه سال در سطح 644 هکتار بوده و اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح نیز مبلغ 17 هزار و 300 میلیون ریال بوده است.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی زیرسدها و شبکه‌های مدرن بهبود وضع معیشت ساکنین منطقه، ارتقا درآمد و سطح زندگی مرزنشینان است، ادامه داد: این طرح در دشت زنگنه پلدشت به مساحت 3 هزار و 750 هکتار اجرا شده و پیشرفت فیزیکی پروژه معادل 

80 درصد است.

کریم‌زاده به اجرای پروژه‌های اصلاح سیستم آبیاری از محل اعتبارات عمرانی آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: تعداد 187 پروژه با اعتبار 310 میلیارد ریال شامل احداث کانال‌های آبیاری عمومی، اجرای طرح‌های کوچک تامین آب، احداث استخر ذخیره آب کشاورزی، انتقال آب با لوله، لایروبی و مرمت قنوات در سطح استان برنامه ریزی شده است تا در قالب اعتبارات مصوب به تناسب دریافت تخصیص اجرا شود.

اجرای 12 هزار هکتار سیستم آبیاری نوین دراراضی کشاورزی حوزه ابریز دریاچه ارومیه

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص احیای دریاچه ارومیه، اعلام کرد: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشاردراراضی کشاورزی حوزه ابریز دریاچه ارومیه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه تاکنون در سطح 12 هزار و 395 هکتار، به میزان 54 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است،اعتبارات تخصیصی سال 1396 نیز در این زمینه درحال هزینه و اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: در زمینه اجرای خطوط انتقال آب با لوله، میزان آب صرفه‌جوئی شده تا کنون از بابت اجرای 474 کیلومتر طرح انتقال آب با لوله به ازای هر کیلومتر 45 هزار مترمکعب است که مجموع آن به 5/21 میلیون مترمکعب می‌رسد.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص شبکه‎های فرعی آبیاری و زهکشی، میزان آب صرفه‌ جوئی شده تاکنون از محل اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی مقدار 4 هزار و 763 هکتار که به ازای هر هکتار معادل 4 هزار و 400 مترمکعب آب صرفه‌جویی شده که به صورت اجمالی به 21 میلیون مترمکعب می‌رسد.

انتهای پیام/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار