آخرین تحولات خاورمیانه:
کشف انبار مواد شیمیایی تسلیحاتی در دومای سوری، اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیروی نظامی به سوریه، درخواست اتحادیه اروپا برای احیای روند سیاسی در سوریه، سخنان جنجالی سفیر کویت در لبنان علیه عربستان و ازسرگیری پروازها میان اربیل و تهران از هفته آینده از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طراح اصلی حمله به سوریه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۵۹۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳ 18 April 2018

کشف انبار مواد شیمیایی تسلیحاتی در دومای سوری، اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیروی نظامی به سوریه، درخواست اتحادیه اروپا برای احیای روند سیاسی در سوریه، سخنان جنجالی سفیر کویت در لبنان علیه عربستان و ازسرگیری پروازها میان اربیل و تهران از هفته آینده از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طراح اصلی حمله به سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، "آندری لاناتا" فرمانده نیروی هوایی فرانسه اعلام کرد که ستاد مشترک ارتش فرانسه اقدام به طراحی و هماهنگی حمله هوایی سه جانبه را به سوریه کرده است.

لاناتا افزود: فرانسه سلاح هوایی و موشک‌های آمریکا و همچنین جنگنده‌های انگلیسی را مدیریت کرد.

وی گفت: "فرانسوا لیکونتر" شخصا بر طراحی حملات هوایی و موشکی ضد اهداف در سوریه اشراف داشته است.

فرمانده نیروی هوایی فرانسه گفت: جنگنده‌های فرانسوی که در عملیات مشارکت داشتند از فرانسه بلند شدند که نشان دهنده اراده فرانسه و تصمیم قاطعانه آن است.

کشف انبار مواد شیمیایی تسلیحاتی در دومای سوریه

رسانه‌ها گزارش دادند که نیروهای روسی انباری از مواد مورد نیاز برای تولید تسلیحات شیمیایی در دومای سوریه پیدا کردند.

اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیروی نظامی به سوریه/ طراح اصلی حمله به سوریه/سخنان جنجالی سفیر کویت در لبنان علیه عربستان/ کشف انبار مواد شیمیایی تسلیحاتی در دومای سوریه

"الکساندر رادیونوف" کارشناس مواد شیمیایی گفت که مواد یافت شده نظیر "تیودیگلیکول" و "دی اتانولامین" از مواد مورد نیاز برای ساخت گاز سولفور و خردل است. همچنین سیلندرهایی با محتوای کلور یافت شده که شبیه آن چیزی است که شبه نظامیان مدعی استفاده شدن از آن در دوما هستند. این نتیجه را می‌توان گرفت که این آزمایشگاه توسط گروه‌های مسلح غیرقانونی برای تولید مواد سمی استفاده می‌شود.

اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیروی نظامی به سوریه

'عادل الجبیر' وزیر امور خارجه عربستان در حالی از آمادگی ریاض برای اعزام نیرو به سوریه در قالب «ائتلاف اسلامی مبارزه با داعش» خبرداد که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز اعلام کرد ترامپ به دنبال جایگزینی نیروهای عرب با ارتش خود در سوریه است.

از سوی دیگر وال‌استریت ژورنال اعلام کرد که ترامپ در تلاش برای جایگزینی ارتش آمریکا با نیروهای عرب در سوریه است.

اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیروی نظامی به سوریه/ طراح اصلی حمله به سوریه/سخنان جنجالی سفیر کویت در لبنان علیه عربستان/ کشف انبار مواد شیمیایی تسلیحاتی در دومای سوریه

دولت ایالات متحده در تلاش است تا یک نیروی نظامی متحد از کشورهای عربی را جایگزین نیروهای نظامی خود در سوریه کند تا در پروسه ثبات پس از شکست داعش در این کشور حضور داشته باشند.

درخواست اتحادیه اروپا برای احیای روند سیاسی در سوریه

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در لوکزامبورگ تاکید کردند، اعضای اتحادیه بر این باورند که حملات هوایی انجام شده در سوریه اقداماتی ویژه بودند که تنها برای یک هدف و آن هم ممانعت از دولت سوریه در استفاده دوباره از سلاح‌های شیمیایی و مواد شیمیایی به عنوان سلاح برای کشتار مردم این کشور انجام شدند.

این وزرا در ادامه حمایت خود را از تمامی اقداماتی که برای ممانعت از استفاده از سلاح‌های شیمیایی انجام می‌شوند، اعلام کردند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با تقدیر از این اظهارات، پیش از ترک نشست گفت: اتحادیه اروپا از اقدام ما در ممانعت از هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی تایید کردند و اتحادیه اروپا متحد است.

لودریان هیچگونه اطلاعاتی درباره راه‌های ازسرگیری گفتگو با مسکو پس از حملات اخیر ارائه نکرد.

ژان آسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز اظهار داشت: این عملیات (نظامی) یکی است و باید همینگونه باقی بماند.

همچنین دیدیه ریندرز، وزیر خارجه بلژیک گفت: هدف از این حملات تاکید بر این مساله بود که "خط قرمزی وجود دارد که نباید از آن عبور شود."

وی افزود: ما باید دوباره راه گفتگوی سیاسی درباره سوریه را با روسیه و ایران آغاز کنیم.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به محض ورودش به لوکزامبورگ تصریح کرد: حل درگیری‌ها در سوریه بدون روسیه غیرممکن است و اولویت ما دوری از تنش نظامی در منطقه است.

وزاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه پایان این نشست تاکید کردند از مرحله فعلی باید برای ازسرگیری عملیات برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای درگیری‌ها در سوریه استفاده شود و اتحادیه اروپا بار دیگر تکرار می‌کند که هیچ راه‌حل نظامی در سوریه وجود ندارد.

سخنان جنجالی سفیر کویت در لبنان علیه عربستان

روزنامه لبنانی الاخبار از سخنان سفیر کویت در بیروت علیه عربستان و تاکید وی بر شکست ریاض در تمام کشورها به ویژه لبنان پرده برداشت.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه لبنانی الاخبار که اخبار و افشاگری های سیاسی را منتشر میکند نوشت: بر اساس یک گزارش منتشر شده، سفیر کویت در بیروت برنقش مخرب عربستان در منطقه و شکستش در تمام کشورها به ویژه لبنان تاکید می کند.

بر اساس این گزارش، سفارت اردن در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ یک پیام صادر کرد که در آن نبیل مصاروه سفر اردن در بیروت گزارشی را در خصوص جزئیات دیدارش با عبدالعال القناعی سفیر کویت در بیروت آورده است.

در این گزارش آمده است که سفیر اردن در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ با القناعی دیدار کرد و دو طرف در خصوص مسائل مختلف صحبت کردند. در این دیدار سفیر کویت تاکید کرد که عربستان در همه جا به ویژه در لبنان شکست خورده و از طریق فرستاده پادشاهی تلاش دارد تا اندک جایگاه خود را در لبنان حفظ کند چرا که اشتباهات زیادی در خصوص مسأله سعد الحریری نخست وزیر لبنان مرتکب شد.

سفیر کویت هم چنین در این دیدار تاکید کرد که شیخ محمد بن زاید ولی عهد ابوظبی برای تجزیه عربستان تلاش می کند. عربستان به محض آنکه فهمید یکی از شیوخ آل ثانی در این کشور زندگی می کند برای تعیین او به عنوان جانشین امیر قطر تلاش کرد اما در نهایت به عدم کفایت این شخص پی برد و در حال حاضر برای جایگزینی پسر یکی دیگر از شیوخ که با وزیر خارجه سابق قطر نسبت دارد به جای امیر کنونی قطر تلاش می کند.

بر اساس گفته های سفیر کویت، امیر این کشور معتقد است که آمریکا، عربستان و امارات نمی خواهند به یک راهکار برای حل بحران قطر دست یابند.

ازسرگیری پروازها میان اربیل و تهران از هفته آینده

«امید صالح» سخنگوی وزارت حمل و نقل و ارتباطات در دولت منطقه کردستان عراق اعلام کرد که قرار است از هفته آینده، پروازها میان اربیل و تهران از سرگرفته شود و برخی کشورهای دیگر نیز برای اقدامی مشابه تهران، اعلام آمادگی کرده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری «باسنیوز»، وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت که برخی کشورها قصد دارند پروازها به فرودگاه‌های منطقه کردستان را از سر گیرند و هفته آینده، شاهد ازسرگیری پروازها میان فرودگاه‌های اربیل و تهران خواهیم بود.

«مرتضی حیدری» سرکنسول ایران در اربیل نیز توضیح داد که هفته‌ای دو پرواز میان تهران و اربیل برقرار خواهد بود و آنها تلاش خواهند کرد که بر میزان این سفرهای هوایی که از 27 آوریل جاری از سرگرفته خواهد شد، بیافزایند.

در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق در 25 سپتامبر سال گذشته، بغداد مجموعه تصمیماتی تنبیهی علیه اربیل اتخاذ کرد که تعلیق پروازها در فرودگاه‌های بین‌المللی اربیل و سلیمانیه از جمله آنها بود اما پس از توقف چندماهه پروازها در این فرودگاه‌ها و پس از رایزنی‌های مستمر هیأتهای مذاکره کننده منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق، این پرونده حل و فصل شد و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در 13 مارس گذشته، ممنوعیت پروازهای بین‌المللی دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه را لغو کرد و تاکنون کشورهای امارات، اردن، مصر و ترکیه پروازهای خود به منطقه کردستان را از سر گرفته‌اند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار