هزار و صد و شصت و هشتمین بسته ویژه خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: رفتارهای سیاسی احمدی‌نژاد کاملاً اشتباه است/افروغ: از لحاظ عدالت اجتماعی وضع خوبی نداریم/شاید بهتر بود به جای نخست‌وزیری ما ریاست‌جمهوری را حذف می‌کردیم/زیباکلام: اصولگرایان حلالم کنند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۸۳۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 28 March 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

مردم به پیام‌رسان‌های داخلی هیچ اعتمادی ندارند
رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس با بیان اینکه مردم به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد ندارند، تاکید کرد که بهترین راه ممکن ایجاد فضای رقابتی در تمامی شقوق اطلاع‌رسانی، ایجاد بستر‌های نقد درون‌سرزمینی و پرهیز از نگاه امنیتی به فعالان و کنش‌گران سیاسی در فضای مجازی است. عبدالکریم حسین‌زاده با اشاره به اهمیت فضای مجازی و نقش پیام‌رسان‌های تلفن همراه در جامعه، اظهار داشت: وضعیت اینترنت ما در مقایسه با کشور‌های جهان در سرعت دانلود و آپلود در شرایط غیرقابل قبولی قرار دارد. این نماینده مجلس با بیان اینکه هنوز زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی نداریم، تاکید کرد: این یک واقعیت هرچند تلخ است، ولی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی هیچ اعتمادی ندارند و این مسئله با یک نظرسنجی از مردم مشخص خواهد شد. /ایلنا
 

دولت و ملت باید حساب قم را از حساب شهرهای دیگر کشور جدا کنند
آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار استاندار قم و جمعی از مسؤولان با اشاره به جایگاه ویژه شهر مقدس قم، بر لزوم توجه مسؤولان به این موقعیت تأکید کرد و افزود: دولت و ملت باید حساب قم را از حساب شهرهای دیگر کشور جدا کنند چرا که در این شهر مرقد مطهر فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران وجود دارد و مرکزی برای بزرگترین حوزه علمیه جهان اسلام است که اهل سنت نیز چنین حوزه‌ای با این گستردگی ندارند. آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه دولت و ملت باید نگاهی ویژه به قم داشته باشند و حال و آینده قم را با این نگاه ببینند، اظهار کرد: شهر مقدس قم تنها برای ایرانیان نیست بلکه به عالم شیعه و اسلام تعلق دارد، اگر به قم توجه لازم شود در واقع خدمت به ایران و عالم شیعه و اسلام است.آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر ضرورت به نتیجه رساندن پروژه فرودگاه قم ابراز کرد: متأسفانه هنوز بعضی از مسؤولان نمی‌دانند که اگر در قم فرودگاه معتبری تأسیس شود چه اندازه در وضع این شهر اثر می‌گذارد، قم با وجود فرودگاه مرکزیت بیشتری پیدا می‌کند و از همه دنیا می‌توانند در این شهر مقدس حضور پیدا کنند.

پیریایی:رفتارهای سیاسی احمدی‌نژاد کاملاً اشتباه است
کرم‌رضا پیریایی استاندار قم و همدان در دولت دهم و عضو هیئت رئیسه مجمع استانداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد و تخریب دستگاه قضایی، اظهار داشت: رفتارهای سیاسی احمدی‌نژاد کاملاً اشتباه است و نه فایده‌ای برای خودش و گروهکش دارد و نه منجر به نتیجه‌ای می‌شود. پیریایی ادامه داد: از جمعیت بزرگ همکاران دولت نهم و دهم در حال حاضر فقط چند نفر با ایشان مانده‌اند و مردم هم اقبالی به این رفتارها نشان نمی‌دهند. استاندار قم و همدان در دولت دهم با تأکید بر اینکه جمعیت‌نمایی کار دشواری نیست آن هم در میان مردم و مکان‌هایی که جمعیت به صورت طبیعی در آن حضور دارد یادآور شد: بساط کردن و استفاده از ترفند جمعیت‌نمایی کار آسانی است؛ به خصوص اینکه ‌آنها روش‌هایی را دنبال می‌کنند که مایه کنجکاوی می‌شوند مانند حرکت مضحک بست‌نشینی در حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی که واقعاً یک بدعت ناپسند است.
 
افروغ: از لحاظ عدالت اجتماعی وضع خوبی نداریم
عماد افروغ گفت: در نظرسنجی اخیر از مردم سؤال شده که چند درصدتان به اصلاح‌طلبان و چند درصدتان به اصولگرایان گرایش دارید؟ ۱۴.۷ درصد به اصلاح‌طلبان و ۱۱.۱ درصد اصولگرایان گرایش نشان داده‌اند، یعنی روی‌هم‌رفته ۲۵.۸ درصد. بر این اساس، بیش از ۷۴ درصد نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب هستند. افروغ تاکید کرد: می‌توان با این آمار گفت، منابع کشور بین دو گروه می‌چرخد که معرف و نمایانگر جامعه نیستند. در این شرایط مشخص است که اعتراض می‌کنند و حق هم دارند. افرادی که اعتراض کردند با نظام و انقلاب مسئله‌ای نداشتند و ندارند. فقط به خاطر فاصله گیری‌هایی که اتفاق افتاده، اعتراض دارند. وی اضافه کرد: اتفاقا رهبری هم گفتند و من نقل به مضمون می‌کنم که ما از لحاظ عدالت اجتماعی وضع خوبی نداریم و از پیشگاه ملت و خدا عذرخواهی کردند. در این شرایط دیگر کسی دایه مهربان‌تر از مادر نباشد. واقعیت نشان می‌دهد مردم ناراحتند و بسیاری از مسائل را متوجه می‌شوند. برای همین نباید به تصور خود به آن‌ها شکل بدهیم. /رویداد ۲۴
 
شاید بهتر بود به جای نخست‌وزیری ما ریاست‌جمهوری را حذف می‌کردیم
صفار هرندی: در کشوری که رئیس کل کشور رهبری است و اگر جایی که مردم دین‌شان، دنیای‌شان و همه چیزشان را بخواهند دست یک نفر بسپارند، آن نایب امام زمان(عج) است؛ پس وقتی ما رئیس ملت به این عنوان داریم، دوباره از مردم می‌خواهیم بیایند رأی بدهند تا یک رئیس ملت دیگر انتخاب کنند. من معتقدم این راه، راه غلطی است. ما رئیس دولت باید انتخاب کنیم، نه دومرتبه رئیس ملت. رئیس دولت، رئیس هیات وزیران است، ولی این چه رئیس هیات وزیرانی است که دو سال یک بار هم وزرایش نمی‌توانند با او ملاقات کنند و قرار بگذارند و مسائل‌شان را در میان بگذارند؟ خب معلوم است این دارد نقش رئیس ملت را بازی می‌کند تا رئیس دولت؛ ‌این مشکل ساختاری است و باید حلش کنیم. من اگر باشم، می‌گویم آن روز که خبرگان تصمیم گرفتند در بازنگری قانون اساسی نخست‌وزیر را حذف کنند، شاید درست‌تر بود که این رئیس‌جمهور را حذف می‌کردند، نخست‌وزیر را ما لازم داریم.

واکنش مقام ارشد سپاه به ادعای تکراری عربستان
معاون سیاسی سپاه پاسداران می‌گوید عربستان برای منحرف کردن افکار عمومی از جنایاتش در یمن، ادعای ایرانی بودن موشک‌های یمن را طرح کرده است. سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در واکنش به ادعای عربستان مبنی بر ایرانی بودن موشک‌های یمن، گفت: هدف اینگونه ادعا‌های عربستان منحرف کردن افکار عمومی از جنایاتی است که در یمن مرتکب می‌شوند. وی افزود: در حقیقت عربستانی‌ها طی دو سه سال گذشته با کمک آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و برخی دیگر از دولت‌های مرتجع منطقه جنایات بزرگی را مرتکب شدند و ملت مظلوم یمن را مورد تجاوز قرار دادند؛ لذا برای اینکه افکار عمومی ملت‌های منطقه و جهان را از جنایاتشان منحرف کنند، ادعا‌هایی را مطرح می‌کنند که از جمله آن‌ها متهم کردن ایران به ارسال سلاح به ملت یمن و تقویت جنبش انصار الله از سوی ایران با ارسال سلاح است. همگان می‌دانند که راه‌های ارسال سلاح به یمن مسدود است و عربستان ملت مظلوم یمن را در محاصره کامل قرار داده، از سوی دیگر عربستان به دنبال آن است تا با طرح چنین ادعا‌هایی بر شکست‌های خود در یمن سرپوش بگذارد. سردار جوانی ادامه داد: از آنجایی که در ماجرای یمن یک ملت مورد تجاوز نظامی قرار گرفته، این ملت امروز دست به مقاومت زده و مسیری را در پیش گرفته که متکی بر جوانان و توانمندی‌های داخلی خودش است و بر این مبنا می‌تواند متجاوز را به شدت پشیمان کند و عربستان به شدت نگران چنین آینده‌ای است.

ادعای اینستاگرامی شیخ برای نیرو‌های سیاسی
ناطق نوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: فرارسیدن سال نو را تبریک و شادباش می‌گویم و از خدای بزرگ کائنات و مدبر جهان هستی، خاضعانه می‌خواهم که مقارن با نوروز طبیعت، از سرلطف و شفقت، نوروز اخلاق عمومی، مودت بین ایرانیان و وحدت میان نیرو‌های سیاسی دلسوز کشور و نظام را مقدرمان گرداند.

هشدار محسن رضایی به آمریکایی‌ها
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، با انتشار سه پست متوالی صفحه‌ی توییتر خود را به روز رسانی کرد. وی در این توییت‌ها به گمانه‌زنی‌های برخی در خصوص افزایش احتمال حمله‌ی نظامی آمریکا به ایران پس از انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد. رضایی در توییتر نوشت:

"در جنگِ صدام علیه ایران، شوروی، امریکا و کشور‌های منطقه به او کمک کردند، ولی پیروزی از آنِ ما بود.

ما آغازگر جنگ نیستیم، ولی پایان دهنده خوبی هستیم.

آمریکا اگر به فکر جنگ افتاد، التماس‌های آخر جنگش را فراموش نکند. "

زیباکلام: اصولگرایان حلالم کنند
صادق زیباکلام گفت: از خیلی‌ها باید حلالیت بطلبم. از بین جریان‌های سیاسی از اصولگرا‌ها حلالیت می‌خواهم، چون خیلی به آن‌ها انتقاد و حمله کردم. از هلال احمر و ستاد بحران استان کرمانشاه هم باید حلالیت بطلبم. چون در زمان زلزله خیلی از آن‌ها انتقاد کردم. بعدا دیدم که انتقاد کار آسانی است. من مشکلاتی را در عمل دیدم که بعد فهمیدم که آن انتقادات خیلی درست نبود. از دانشجویان خودم هم خیلی حلالیت می‌خواهم. خیلی به امورات آن‌ها نرسیدم. بخصوص دانشجویانی که با من رساله داشته اند و من راهنما و مشاورشان بوده ام. از ته دل می‌خواهم که حلالم کنند. /خبرآنلاین

افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار کنند، اخراج می‌شوند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند:مستحب‌بودن تعدد زوجات را قبول ندارم و آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند. چندی پیش فتوایی منتسب به رهبری در کانال‌ها منتشرشده بود که مدعی بود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تعدد زوجات را در شرایط فعلی جامعه مستحب می‌دانند. شنیده شده اخیرا در جمعی با حضور رهبری، یکی از حضار از ایشان درباره صحت این فتوا سوال می‌پرسد. آیت‌الله خامنه‌ای با شنیدن این مطلب برافروخته شده‌اند و متعجب گفته‌اند که اصلا بنده همچین فتوایی ندارم و اصلا همچین چیزی را قبول ندارم؛ چه کسی این را گفته است؟ آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند، که باعث دلسردی خانم‌ها می‌شود. جالب آن‌که رهبر انقلاب این نظر را در محل کارشان هم اجرایی کردند و هشدار داده‌اند که افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار کنند، اخراج می‌شوند. /باشگاه خبرنگاران

کنایه باقری لنکرانی به احمدی نژاد؛ از ماجرای عزل منتظری توسط امام عبرت بگیرید
وزیر بهداشت دولت نهم با تأکید بر اینکه برخی افراد همچون رئیس جمهور اسبق و منسوبان دولت فعلی یک مسیر حاشیه‌سازی را برای انقلاب طی می‌کنند، گفت: این موضوع و حاشیه‌ها به صورت طبیعی پیش نمی‌آید. وی بر همین اساس به عزل منتظری از قائم‌مقامی و مطالبی که حضرت امام (ره) درباره این موضوع فرمودند: اشاره کرد و ادامه داد: سخنان امام (ره) درباره آن اتفاق برای امروز ما درس‌آموز است، امام (ره) فرمودند: نفوذی‌ها در اطراف شخصیت‌های مهم حضور پیدا می‌کنند و باعث می‌شوند آن افراد به جای خدمت به انقلاب در خدمت قدرت‌طلبی و قبیله‌گرایی قرار بگیرند و به زعم خود اعتماد مردم به انقلاب را خدشه‌دار کنند. باقری لنکرانی با تأکید بر اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی استوارتر از آن است که این حاشیه‌ها به کیان آن لطمه وارد کند، خاطرنشان کرد: در کارنامه برخی افراد دیده می‌شود منافع خود، اطرافیان، چسبندگی به قدرت و رویاپردازی برای حضور در قدرت را اصل می‌دانند و در این باره نمره قبولی نمی‌گیرند که امیدواریم جوانان انقلابی بتوانند این ضعف نسل قبلی و کسانی که بر سر پیمان خود با امام و شهدا باقی نماندند را جبران کنند. /فارس
 
جریمه چند صد میلیاردی تعزیرات در ایام نوروز
سید یاسر رایگانی، سخنگوی طرح نظارت نوروزی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به تشکیل ۲۷ هزار و ۳۳۶ پرونده تخلف در ۲۱ روز نخست اجرای طرح مذکور، گفت: متخلفین در حوزه کالا و خدمات، بهداشت، درمان، دارو و دامپزشکی و قاچاق کالا و ارز به پرداخت ۲۱۲ میلیارد و ۴۵۶ میلیون تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند. بیشترین پرونده های متشکله در حوزه کالا و خدمات (صنفی، غیرصنفی و دولتی) اعم از گرانفروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور بوده است و استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، مازندران، گیلان، لرستان،کرمانشاه و خوزستان بیشترین پرونده های تشکیل شده را داشتند. طرح نظارت نورزی سازمان تعزیرات حکومتی از ۱۵ اسفندماه سال ۹۶ آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و هموطنان می توانند شکایات خود را از طریق سامانه اینترنتیwww.t135.ir و یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ سازمان تعزیرات و یا شماره تماس ۱۲۴ بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت ثبت کنند./ایرنا
 
فشارهایی که روی نجفی وجود دارد روی قالیباف وجود نداشت
حجت نظری، سخنگو و عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: به نظر می‌رسد دلیل استعفای آقای نجفی از شهرداری صرفا بیماری نیست. برای دانستن دلایل استعفا باید کمی تامل کنیم تا در جلسات بعد از عید شورا بیشتر به آن پرداخته شود. ممکن است در جلسه علنی شورا هم وقتی درباره استعفا بحث شود به این موارد اشاره شود. تقریبا مطمئن هستم این دسته از فشار‌هایی که بر روی آقای نجفی وجود دارد به هیچ وجه بر روی آقای قالیباف نبوده است. این فشار‌ها قطعا بر روی استعفای آقای نجفی اثرگذار بوده و گرنه ما از مسئولین کشور کم نداشتیم که بیماری داشته اند، حتی برای درمان در مقطعی از کشور خارج شده اند و مجددا به کشور برگشته اند. آن‌ها در مدت درمان‌شان از سمت خود استعفا نداده اند.بیماری اتفاق نامتعارفی نیست و ممکن است برای هرکسی پیش بیاید و فرد هم می‌تواند برای درمان بیماری خود مرخصی بگیرد، یا حتی جانشینانی برای خود تعریف کند تا در مدت درمان که عملا امکان ایفای وظایف خود را به صورت کامل ندارد شخص دیگری کار‌ها را پیگیری کند. چون شورا هنوز استعفای آقای نجفی را بررسی نکرده، طبیعتا آنچه می‌گویم نظر شخصی‌ام است. من شخصا اولویتم این است که با استعفای آقای نجفی مخالفت شود و ایشان همچنان به کار خودش ادامه دهد. فکر می‌کنم فعلا آقای نجفی باید به کار خودش ادامه دهد. بعید می‌دانم که حتی آقای نجفی کنار برود و کسی جایگزین او شود جنس فشار‌هایی که امروز وجود دارد برای نفر جدید متفاوت باشد./تدبیر۲۴
 
خوابی که تیم ملی برای رونالدو دیده
عملکرد ضعیف تیم ملی پرتغال در بازی شب گذشته اش مقابل هلند که منجر به باخت با سه گل برای این تیم شد، تعجب ملی پوشان را برانگیخت. بازیکنان تیم ملی که در کنار کادرفنی بازی دیشب را تماشا کردند، بر این باور بودند که اگر قدرت پرتغال در جام جهانی در همین اندازه باشد، می توان از پس آن ها بر آمد. آن ها معتقد بودند که اگر بتوانند مثل هلندی ها کریستیانو رونالدو را به طور کامل مهار کنند، بخش زیادی از قدرت تیم ملی پرتغال از کار خواهد افتاد و می توان به این تیم ضربه زد. قطعا هدف کارلوس کی روش در بازی بزرگ مقابل پرتغال در جام_جهانی هم چیزی جز مهار این ستاره پرتغالی نخواهد بود. کاری که با توجه به حضور رونالدو در کناره ها،بخش عمده آن بر روی دوش مدافعین چپ و راست تیم ملی خواهد بود./خبر آنلاین
منبع: تابناک
برچسب ها: صادق‌زیباکلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار