معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی جز استان های پایلوت محصول سیب برای گرده افشانی انتخاب شده است.
کد خبر: ۵۶۵۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶ 13 February 2018

 

جوان پرس : معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی جز استان های پایلوت محصول سیب برای گرده افشانی انتخاب شده است.

عبداله فتح اله زاده در اولین جلسه ستاد گرده افشانی استان با بیان این مطلب افزود: استان های آذربایجان غربی، تهران، اردبیل، مازندان، کرمانشاه، فارس، خراسان رضوی و چهارمحال بختیاری به عنوان پایلوت ستاد گرده افشانی کشور انتخاب شده اند که آذربایجان غربی و خراسان رضوی جزو استان های پایلوت محصول سیب برای گرده افشانی هستند.

وی با بیان اینکه محصولات گرده افشانی شامل سیب، گیلاس، پرتقال، بادام و کلزا هستند ادامه داد: مقرر شده در هر استان برای هر محصول، 2 تا 3 باغ به فاصله 8 تا 10 کیلومتر در سطح حداقل 2 هکتاری و همچنین در همان منطقه یک باغ یا مزرعه پایلوت تحقیقاتی با سطح 150 متر انتخاب شود که 3 قطعه در ارومیه و سلماس به این منظور انتخاب شده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه به طور میانگین 30 درصد تولید در گرو نقش فعال زنبور عسل در گرده افشانی است، افزود: در صورت محقق شدن، باعث افزایش 60 تا 140 برابری محصول به ازای هر یک هزار گل در سطح باغ می شود.

وی گفت: ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشورهای مختلف از طریق گرده افشانی توسط کلنی های زنبور عسل 143-60 برابر ارزش محصولات عسل و موم برآورده شده و در کشور ما نیز ارزش اقتصادی گرده افشانی محصولات زراعی و باغی به میزان 90 برابر ارزش تولید عسل است.

فتح اله زاده با بیان اینکه گرده افشانی توسط حشرات به ویژه زنبور عسل می تواند نقش مهمی در حفظ کشاورزی پایدار و سودمند ایفا کند، گفت: اختلال در گرده افشانی، مشکل مهم اکثر باغ ها و درختان میوه است، چون اغلب درختان میوه خودناسازگار هستند و عمل گرده افشانی به نحو مطلوب صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه در آزمایش های صورت گرفته، وجود کلونی های زنبور عسل باعث بهبود تولیدات باغی شد، تصریح کرد: در مدیریت گرده افشانی استفاده از آفت کش ها باید تا حد امکان به میزان حداقل مصرف شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به مزایای گرده افشانی زنبور عسل افزود: افزایش تولید محصولات باغی و گیاهی، افزایش دوام و نگهداری محصولات باغی، تسریع در لقاح نباتات و جلوگیری از پوکی دانه ها در نباتات روغنی از مزایای اجرای این طرح است.

فتح اله زاده با تاکید بر لزوم برگزاری کلاس های آموزشی در مورد اهمیت گرده افشانی و جایگاه زنبور عسل در گرده افشانی افزود: زمان استقرار کندوها ، محل و تعداد کندوهای مستقر در باغات باید به بهره برداران آموزش داده شود که از اوایل اردیبهشت ماه این کاراقدام خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار