شهردار ارومیه باانتقاد از به بی‌مهری مجلس و دولت در انجام وظایف ذاتی خود نسبت به شهرداری‌ها گفت: دولت و مجلس در حوزه ارزش افزوده و دستورالعمل‌های مرتبط با آن، نگاهی یکسویه به شهرداری ها دارند.
کد خبر: ۵۶۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳ 05 February 2018


به گزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از جوان پرس : شهردار ارومیه باانتقاد از به بی‌مهری مجلس و دولت در انجام وظایف ذاتی خود نسبت به شهرداری‌ها گفت: دولت و مجلس در حوزه ارزش افزوده و دستورالعمل‌های مرتبط با آن، نگاهی یکسویه به شهرداری ها دارند. به گزارش اداره اطلاع رسانی و بین الملل شهرداری ارومیه، محمد حضرت‌پور با اشاره به عدم بهره‌گیری شهرداری‌ها از درآمدهای پایدار شهری اظهار داشت: کسب درآمدهای پایدار شهری از جمله مسائلی است که دارای اهمیّت بسیار است؛ اما متأسفانه همانطور که بخش اعظمی از بودجه کشور از درآمدهای نفتی تأمین می‌شود، بخش اعظمی از درآمدهای شهرداری‌ها نیز از قِبل صدور پروانه پایان کار صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه میزان مشارکت‌های مردمی در اداره شهرهای ایران فاصله بسیاری با استاندارهای جهانی دارد تصریح کرد: مشاهده اجمالی بسیاری از شهرها در دنیا نشان می‌دهد که شهرداری‌ها در ایران چندان مطلوب عمل نمی‌کنند و در بهترین حالت مشارکت مردمی را می‌توان حدود 2درصد برای تهران دانست که آن‌هم در بخش عوارض نوسازی و پسماند است؛ این درحالی است که در ترکیه و ارمنستان این میزان مشارکت به 31درصد و در فرانسه به 65درصد می‌رسد.

شهردار ارومیه افزود: در گذشته شهرداری‌ها برای اقدامات خود، از محل کاربری‌های مسکونی سهمی را دریافت می‌کردند، که متأسفانه اکنون 90درصد پروژه‌های عمرانی از طریق فروش زمین‌هایی که در اختیار شهرداری‌ها بوده و بابت آن اجاره دریافت می‌کرده است، تأمین می‌شود.

حضرت‌پور با بیان اینکه شهرداری‌ها برای اداره شهر همه سهم خود را از فروش مستغلات و دارایی‌ها در حوره تجاری فروخته‌اند تصریح کرد: وجود درآمد پایدار برای شهرداری‌ها می‌توانست مانع از فروش این مستغلات شود امری که بهترین منبع درآمدی برای مجموعه مدیریت شهری در تمام دنیا محسوب می‌شود.

وی سپس با اشاره به ضرورت ورود شهرداری‌ها در حوزه‌های سرمایه‌گذاری ادامه داد: در حال حاضر شهرداری استانبول به واسطه حمایت بخش دولتی در 160 شرکت کشتیرانی سرمایه‌گذاری، و مشارکت فعال دارد که سهم بسیاری را برای این شهرداری به ارمغان آورده است، امری که در ایران چندان به آن توجه نشده است.

شهردار ارومیه با انتقاد از به بی‌مهری مجلس و دولت در انجام وظایف ذاتی خود نسبت به شهرداری‌ها گفت: دولت برای مدت طولانی است که قیمت بنزین را 1000 تومان در هر لیتر تعیین کرده است؛ اما همچنان در پرداخت سهم 10درصدی خود به شهرداری‌ها با همان مبلغ 400 تومان عمل می‌کند،و علاوه بر این مجلس نیز در حوزه ارزش افزوده و دستورالعمل‌ها به شهرداری نگاه یکسویه ای دارند.

حضرت‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت بخش گردشگری در توسعه منابع درآمدی پایدار اظهار داشت: توسعه گردشگری تنها برای شهر قابلیت درآمدزایی دارد و برای شهرداری هیچ‌گونه بهره و درآمدی به همراه ندارد؛ چرا که تمام زیرساخت‌های گردشگری متعلق به افراد حقیقی و بخش خصوصی است.

وی در پایان با اشاره به تلاش شهرداری ارومیه برای ایجاد معاونت توسعه گردشگری خاطرنشان کرد: از آن‌جا که ارومیه در افق 1400 به عنوان مقصد گردشگری بین‌المللی نام گرفته، ما نیز تمام تلاش خود را برای توسعه این امر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های این بخش برای مردم خود خواهیم داشت؛ هرچند این امر هیچ درآمدی برای شهرداری به همراه ندارد.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار