کد خبر: ۵۵۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 31 January 2018
 
به رغم آنکه تاکسی‌های آنلاین مزایای زیادی برای عموم به ارمغان آورده‌اند، بارش برف ثابت کرد در شرایط حساس تفاوتی با دیگر انواع تاکسی ندارند و حتی به جهاتی از تاکسی‌های سنتی ناکارآمدترند!

به گزارش «تابناک»، بارش برف سنگین در تهران و چند شهر دیگر در کنار همه اتفاقات پیش بینی شده و نشده‌ای که به دنبال داشت، محک جدی برای برخی کسب و کار‌های نوپا در کشورمان بود. برای آن دسته از کسب و کار‌هایی که در عرصه حمل و نقل فعالیت می‌کنند و شمارشان روزافزون است.

از حمل و نقل درون شهری گرفته تا پیک‌های موتوری آنلاین و حتی حمل و نقل برون شهری و ارسال بار و مرسوله، مدتی است که جامعه ایرانی با این نوع از کسب و کار‌ها آشنا شده و از قضا، اقبال زیادی هم به استفاده از این نوع خدمات نشان داده است تا جایی که آوازه این خدمات آنلاین خیلی فراتر از دایره خدمت رسانی شان –که محدود به شهر‌های بزرگ است- رفته است.

اتفاقی که البته ناشی از مزایای این خدمات نوپاست. از کاهش هزینه گرفته تا سود بیشتر شاغلان در این کسب و کار‌ها و از همه مهم تر، احیای رسوم مشتری مداری. اتفاقات مثبتی که همه در سایه یک سری کسب و کار اینترنتی پدیدار شده‌اند و کسب و کار‌های سنتی را تا حد زیادی به محاق رانده‌اند. این را می‌شود از رکود بازار امثال تاکسی تلفنی‌ها دریافت که حتی به برگزاری تجمعات مالکان این نوع کسب و کار‌های سنتی هم منجر شده است.

این در حالی است که پس از مدت‌ها خشک‌سالی و رخت بستن بارش‌های زمستانی از کشورمان، به تازگی شرایط جوی در بسیاری از شهر‌های کشورمان به مانند گذشته‌های نه چندان دور، سرد و همراه با بارش باران و برف شده و کسب و کار‌های نوپای حمل و نقل آنلاین، تجربه بسیار ناموفقی در اولین زمستانی که با آن مواجه شده اند به ثبت رسانده‌اند.

اتفاقی که استفاده کنندگان از این سامانه‌های حمل و نقل آنلاین را به شدت مایوس نموده و مجابشان کرده که این کسب و کار‌های نوپا آنقدر هم که تصور می‌کردند، بی عیب و نقص نیست و تکیه کردن به آن‌ها ممکن است نتایج شومی به دنبال داشته باشد. نتایجی که برتری فاحش سامانه‌های حمل و نقل سنتی را در قیاس با انواع مدرن ترسیم می‌کند و حکایت از یک اشکال بسیار کلیدی در کسب و کار‌های حمل و نقل آنلاین دارد.
 
پای لنگ تاکسی‌های آنلاین در روز‌های برف و یخبندان!

اگر در روز‌های عادی بهترین گزینه برای حمل و نقل یا ارسال بسته، استفاده از تاکسی‌ها و پیک‌های آنلاین به نظر می‌رسد و حتی در روز‌های بارانی یا مواقعی که آلودگی هوا اوج می‌گیرد و محدودیت‌های ترافیکی افزایش می‌یابد، استفاده از این تاکسی‌ها سخت تر، اما باز تا حدودی مقرون به صرفه به نظر می‌رسد، در روز‌های برفی تقریبا بهتر است هرگز سراغ خدمات این شرکت‌های آنلاین نرویم و به جایش از تاکسی‌های گردشگری یا انواع تلفنی تاکسی یا حتی مسافرکش‌های شخصی، اتوبوس و... استفاده کنیم.

این در حالی است که در روز‌های برفی، نرخ کرایه تاکسی‌های آنلاین تا ۴۰ درصد افزایش یافته بود، اما این افزایش نیز رانندگان شاغل در این کسب و کار‌ها را مجاب نکرد تا روانه خیابان‌ها شده و جابجایی مسافران را عهده دار شوند. وضعیتی که مالکان این کسب و کار‌ها هیچ تدبیری برایش نداشته و ندارند! گویی تنها در شرایط عادی است که شعار مشتری مداری می‌دهند و خود را خادم مردم معرفی می‌کنند و در روز‌های برفی و یخبندان، به مانند رانندگانش ترجیح می‌دهند به استراحت مشغول شده و مشتریانشان را رها کنند!

اتفاقی که به مدد مدیریت ضعیف شرایط برفی در برخی شهر‌ها از جمله تهران، به خلق بحران ترافیکی منجر شده و در برخی عرصه ها، مثل جابجایی مسافران مابین فرودگاه بین المللی و شهر، اتفاقاتی دور از انتظار و غیرقابل باور رقم زده است. آنقدر عجیب که شنیده می‌شود نرخ کرایه فرودگاه از حقوق حداقل قانون کار در کشورمان پیشی گرفته است.

وضعیتی که اگر نبودند تاکسی‌های آنلاین، می‌شد آن را ناشی از نقص تاکسی‌های گردشی یا مسیری یا تاکسی‌های ویژه فرودگاهی دانست و از مسئولان خواست با قصور ایشان برخورد نمایند. اتفاقی مسبوق به سابقه که موجب می‌شد خدمت رسانی تاکسی‌ها در روز‌های برفی و یخبندان هم قطع نشده و رفت و آمد مسافران مختل نشود، اما در خصوص تاکسی‌های آنلاین این گونه نیست و همه چیز به خواست ایشان بستگی دارد نه نیاز مسافران یا مشکلات جامعه!

اشکال بزرگی که می‌بایست رفع شود، اما حتی نمی‌دانیم مسئول رفع آن کیست؛ شرکت‌های نوپای تاکسی آنلاین یا امثال شهرداری، سازمان تاکسیرانی یا حتی امثال سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده؟ بحرانی که بی شک تاکسی‌های آنلاین در رقم خوردنش نقش پررنگی ایفا کرده‌اند، اما ظاهرا مسئولیتی متوجه ایشان نخواهد شد!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار