تلاش برای متقاعد کردن اروپایی‌ها برای رضایت به ایجاد یک ضمیمه برای توافق هسته‌ای یا در صورت امکان مذاکره مجدد بر سر برنامه هسته‌ای ایران. تهدید ترامپ برای نقض آشکار توافق در صورت عدم اجابت این خواسته از سوی اروپا یکی از موضوعات تنش بین آمریکا و کشورهای اروپایی طی هفته‌های اخیر بوده است.
کد خبر: ۵۵۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ 30 January 2018

درحالی‌که اخیراً فشارهای تیم ترامپ برای بازبینی و تغییر برجام و توافق هسته‌ای افزایش یافته است، روز گذشته نیکی هیلی سفیر ایالات‌متحده از همه کشورها خواسته است که با کنار گذاشتن بحث توافق هسته‌ای که از سوی ترامپ با بی‌میلی به اجرا درمی‌آید، تمرکز خود را بر فعالیت‌های موشکی و فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران که به گفته او متخلفانه است، معطوف کنند.

به گزارش «تابناک» تلاش‌های نیکی هیلی که از مدتی قبل با نمایش قطعات موشکی که به گفته او متعلق به حوثی‌ها بوده و ساخت ایران است آغاز شد و اکنون بعد از بیانیه ترامپ برای اولتیماتوم به اروپا و سنای آمریکا برای وصله زدن به توافق هسته‌ای، شدت گرفته است. درحالی‌که چشم‌انداز یک توافق مکمل و یا توافق مجدد بر سر برنامه هسته‌ای ایران دور از ذهن و دسترس است، اکنون تیم ترامپ مشغول به تهیه و تدوین قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی و حقوقی هستند که درصورتی‌که ایران به فعالیت‌های موشکی خود و همچنین برخی فعالیت‌های دیگر غیرهسته‌ای موردانتقاد آمریکا ادامه دهد، تحریم‌های تعلیق شده به شکل خودکار به حالت اول خود بازگردد.

بااین‌حال تیم ترامپ تمامی تلاش خود را در سوی دیگر ماجرا نیز صورت می‌دهد: تلاش برای متقاعد کردن اروپایی‌ها برای رضایت به ایجاد یک ضمیمه برای توافق هسته‌ای یا در صورت امکان مذاکره مجدد بر سر برنامه هسته‌ای ایران. تهدید ترامپ برای نقض آشکار توافق در صورت عدم اجابت این خواسته از سوی اروپا یکی از موضوعات تنش بین آمریکا و کشورهای اروپایی طی هفته‌های اخیر بوده است.

نیکی هیلی انگیزه اصلی آمریکا از فشار بر برجام را افشا کرد

از آن‌سوی روسیه و چین که خود از اعضای شورای امنیت و از امضاکنندگان توافق هسته‌ای هستند، هیچ تمایلی به‌اضافه کردن شرط و شروط جدید به توافق هسته‌ای ندارند و از سوی دیگر در مورد همه ادعاهای ترامپ در خصوص برنامه موشکی ایران و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت تشکیک کرده‌اند.

اما تلاش‌های شب گذشته نیکی هیلی در جمع سفرای برخی کشورها در سازمان ملل متحد، دو جنبه این موضوع را هم‌زمان دنبال کرده است: آخرین فشارها بر اروپا در راستای متقاعد کردن آن‌ها به تن دادن به خواست ترامپ از یک‌سو، و ایجاد شک و تردید در روسیه و چین در خصوص فعالیت‌های ایران از سوی دیگر.

به شکلی جالب‌توجه نیکی هیلی در جمع سفیران سازمان ملل متحد بیان کرده است که یک تلاش جامع و عینی از سوی همه کشورهای جهان که منجر به تنبیه و متوقف سازی فعالیت‌های موشکی ایران که به ادعای او تخلف از قطعنامه‌های شورای امنیت است، منجر به آن خواهد شد که ترامپ متقاعد شود که باقی ماندن در توافق فعلی هسته‌ای ارزشش را دارد.

وی بیان کرده است که فرانسه که خود یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است، اخیراً تنبیه و انتقاد از ایران به خاطر فعالیت‌های موشکی را در کلام آغاز کرده است.

وی پس از دیدار با سفیران برخی کشورها در سازمان ملل متحد، بیان کرده: این کار جوابگو است. اکنون همه کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر در مورد تخلفات ایران صحبتی نکنند، اگر موضوعات تخلف ایران را مورداشاره قرار ندهند، ایالات‌متحده همه این بی‌توجهی‌ها و خود توافق هسته‌ای را شرم‌آور می‌داند.

نیکی هیلی که مجدداً اقدام به نمایش برخی قطعات موشکی جمع‌آوری‌شده از عربستان سعودی کرده است، بیان کرده که چینی‌ها با دقت این قطعات را نظاره کرده‌اند و اقدام به نت‌برداری در خصوص آن‌ها کرده‌اند و از سوی دیگر سؤال روس‌ها این بوده است که این موشک‌ها چطور به یمن رسیده است؟

دیدار هیلی با سفیران کشورها بخش دیگری داشت که مربوط به دیدار از موزه هولوکاست و برنامه نهار با ترامپ در کاخ سفید و گفتگو در مورد موضوعاتی همچون سوریه و کره شمالی نیز بوده است.

اما به شکلی جالب‌توجه می‌توان به‌خوبی دریافت که دغدغه اصلی تیم ترامپ در خصوص فشار برای تغییر و یا مذاکره مجدد در توافق هسته‌ای، برنامه موشکی ایران است. تیم ترامپ و به‌ویژه شخص هیلی بارها اقدام به متهم‌سازی ایران در خصوص حمایت از تروریسم، بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه و صدور خشونت کرده‌اند، اما به شکلی جالب‌توجه این آخرین تلاش‌های آن‌ها قبل از خروج محتمل آمریکا از توافق هسته‌ای به‌خوبی نشان می‌دهد که چه چیز دقیقاً در فعالیت‌های ایران موجب آزار تیم ترامپ شده: فعالیت‌های موشکی ایران.

گفته جالب هیلی مبنی بر این‌که اگر کشورهای دنیا اقدام به فشار برای توقف برنامه موشکی ایران کنند، توافق هسته‌ای پابرجا خواهد بود به‌خوبی انگیزه‌ها از فشار بر برجام را نشان می‌دهد. شاید بتوان به شکلی مختصر بیان کرد که اکنون آمریکا برجام را گروگان گرفته است تا فعالیت‌های موشکی ایران را متوقف سازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار