مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از تداوم طرح عرضه مرغ سایز در استان خبر داد.
کد خبر: ۵۵۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۷ 29 January 2018

به گزارش  تابناک آذربایجان غربی کامیار داهیم مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت : در راستای اجرای سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر کاهش سن و وزن کشتار در جهت افزایش بهره وری، کاهش ضایعات، توسعه صادرات، افزایش کیفیت گوشت مرغ و بمنظور بهبود شرایط بهداشتی فرآیند تولید تا عرضه گوشت مرغ  اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی از زمستان سال 95 مرحله اول طرح اجباری سازی عرضه لاشه های مرغ با وزن 2/2 کیلو را عملیاتی نموده بود.

وی افزود: با توجه به اطلاعات استخراج شده از میانگین وزنی لاشه های مرغ عرضه شده به بازار از حوالی ماه آذر ماه سال جاری متوسط وزن کشتار از 2/2 کیلو به 1/9 کیلو کاهش یافته است و این اداره کل موضوع ضرورت نهایی سازی عرضه مرغ در بازه وزنی 4/1 الی 8/1 کیلو را توجه  به مزایای فوق الذکر پی گیری می نماید  .

داهیم  با اشاره به مزایای مرغ سایز از جمله برخورداری آنها (مرغ با وزن متعارف) از کیفیت و سلامت بالاتر  در مقایسه با  مرغ درشت ،  طعم  مطلوب تر  و نیز برخورداری از  کیفیت بالاتر و ارزش غذایی بیشتر مصرف کنندگان گوشت مرغ سایز محترم را به استفاده از  این نوع مرغ دعوت نمود .

 وی  افزایش تعداد دوره های پرورش نیمچه گوشتی در واحدهای پرورشی به دلیل کاهش دوره زمان پرورش، امکان افزایش صادرات و تنظیم بازار عرضه و تقاضا را  نیز از دیگر مزایای اقتصادی این طرح عنوان نمودو گفت:  در طرح مذکور حداکثرمدت بهره برداری سن گله های کشتاری 42 روز بوده  و لاشه های طیور با وزن های بالاتر بصورت قطعه بندی عرضه می گردد. بهترین بازدهی از نظر اقتصادی و بالاترین میزان بهره وری در  تولید گوشت نسبت به خوراک مرغ در وزن 1/8 --1/4  کیلو  است لذا عرضه مرغ در قالب مرغ سایز  باعث کاهش ضریب تبدیل و قیمت تمام شده و جلوگیری از ضرر اقتصادی می شود.

داهیم فرهنگ سازی ملی در خصوص مزایای گوشت مرغ در محدوده وزنی پایین و نیز تجهیز تمامی کشتارگاههای طیور به دستگاههای سورت و اعمال سیاست های تشویقی را از الزامات اجرای طرح و استفاده از امکانات رسانه ای در جهت ترویج و اشاعه موضوع را از موارد مهم در پیشبرد اجرای این طرح عنوان کرد .

انتهای پیام/ح

منبع:باشگاه خبرنگاران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار