کد خبر: ۵۴۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ 09 January 2018
مایکل وولف، با انتشار کتاب "آتش و خشم؛ درون کاخ سفید دونالد ترامپ" که می‌گوید آن را بر اساس مصاحبه با ۲۰۰ نفر نوشته، جنجال زیادی را در فضای سیاسی آمریکا ایجاد کرده است. دیدگاه‌ها ترامپ در خصوص خاورمیانه و زوایای پنهان رفتارهای وی در کسوت ریاست جمهوری آمریکا نیز مورد توجه برخی از رسانه‌های منطقه قرار گرفته است.

به گزارش تابناک و به نقل از میدل ایست آی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که سیاست خارجی وی در این کتاب ملغمه‌ای از دیدگاه‌های آزاردهنده توصیف شده است، تلاش کرده است تا از این کتاب بسیار پرفروش اعتبارزدایی کند. رفتار ترامپ تاثیر وارونه‌ای داشته و کتاب اکنون به پرفروش‌ترین کتاب چاپی توسط آمازون تبدیل شده است.

کتاب موضوعات متنوعی را در حوزه‌های مختلف پوشش می‌دهد که از نگاه وبسایت میدل ایست آی، یازده نکته قابل تامل در خصوص مسائل خاورمیانه به شرح زیر است:

1- نوع رابطه ترامپ و ولیعهد سعودی: به نظر ولف، هماهنگی دو طرف در مسائل منطقه از شباهت دو طرف در داشتن اطلاعاتی محدود در خصوص اقدامات خود در منطقه سرچشمه می‌گیرد. بنا به گفته یکی از دوستان جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ، رفتار محمد بن سلمان در اولین دیدار با کوشنر شبیه رفتار یک بچه مودب در اولین روز مدرسه در یک مدرسه شبانه‌روزی بود.

آمریکایی‌ها، بن سلمان را به کاخ سفید دعوت کردند، اولین سفر ترامپ هم به عربستان سعودی بود و دو طرف توافق بر سر قراردادهایی را اعلام کردند که در صحنه داخلی برای ارتقای موقعیت خود از آن استفاده کردند.

2- چراغ سبز ترامپ برای زورگویی عربستان به قطر: ترامپ علاوه بر این که برای شروع اقدامات ولیعهد سعودی علیه قطر و همچنین دستگیری شاهزاده‌های سعودی به وی چراغ سبز نشان داده است، در جمع دوستان خود مدعی شده است که در برکشیدن محمد بن سلمان به ولیعهدی نقش داشته است.

3- اختلاف بنون و کوشنر بر سر مذاکرات سازش: ترامپ دامادش را مسئول به نتیجه رساندن مذاکرات سازش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها کرده است و می‌داند که این کار پردردسری است. کوشنر یک یهودی متعصب هوادار اسرائیل است.

ترامپ کلیشه‌های مربوط به توانایی یهودیان در مذاکره را تکرار می‌کند و بارها با لحنی تحسین‌آمیز دامادش را با کیسینجر مقایسه کرده است. شلدون ادلسون کازینودار هوادار اسرائیل و استیو بنون مشاور استراتژیست ترامپ که به سرعت از کار خود برکنار شد، از جمله دیگر بازیگران فعال در این خصوص بوده‌اند. برداشت کوشنر این است که افکار دست راستی بنون آمیخته به یهودی‌ستیزی است.

4- برنامه به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل در اولین روز کاری ترامپ: پیش از شروع به کار ترامپ، بنون به راجر آیلز مدیر فاکس نیوز گفته است که ترامپ قصد دارد در اولین روز کاری خود وعده‌اش برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را عملی کند. دلیلی که بنون برای این تصمیم ذکر می‌کرده، ضعف شدید کشورهای عربی در برابر آمریکا بوده است.

5- تردیدهای ترکیه درباره ترامپ: در اولین روزهای بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات و پیش از روی کار آمدن وی، مقامات ترکیه که استرداد فتح الله گولن از آمریکا از برنامه‌های مهم در دستور کار آنها بوده است، به دنبال راه‌هایی برای نزدیک شدن به ترامپ بوده‌اند.

اعمال فشار بر آمریکا بر سر موضوع استفاده از پایگاه اینجرلیک و همچنین اعطای زمینی جذاب به ترامپ برای ساخت هتل در منطقه بسفر از جمله گزینه‌های مدنظر مقامات ترکیه برای تاثیرگذاری بر ترامپ بوده است.

6- ریشه نفرت ترامپ از ایران: اظهارات خصمانه ترامپ در خصوص ایران، نمایانگر سیاست خارجی وی در قبال ایران است. ولف مدعی است که مایکل فلین اولین مشاور امنیت ملی ترامپ که در اولین روزهای کاری خود مجبور به استعفا شد، این باور را در ترامپ نهادینه کرده است که «ایران آدم بد منطقه است». وی همچنین به ترامپ باورانده که هر کسی که با ایران مخالف است، خوب است!

7- خاورمیانه فقط چهار بازیگر دارد: برداشت حلقه اطرافیان ترامپ این است که خاورمیانه فقط چهار بازیگر واقعی دارد: مصر، اسرائیل، عربستان و ایران.

تصور تیم ترامپ این بوده است که سه بازیگر اول علیه ایران متحد خواهند شد و امید داشته‌اند که مصر و عربستان سعودی کار علیه منافع آمریکا انجام ندهند. به نوشته ولف، این ملغمه افکار تیم ترامپ در خصوص خاورمیانه تحت تاثیر سه عامل بوده است: انزواطلبی بنون، ضدایران بودن فلین و تلاش کوشنر برای حرف‌شنوی از کیسینجر.

8- ترامپ چگونه تصمیم حمله به سوریه را گرفت؟ بعد از اعلام خبر استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون سوریه در چهارم اوریل 2017، ترامپ تصمیم بی‌سابقه حمله به یک فرودگاه نظامی سوریه را عملیاتی کرد. به نوشته تولف، ترامپ در ابتدا چنین تصمیمی نداشت. این ایوانکا ترامپ و دینا پاول از کارکنان شورای امنیت ملی آمریکا بودند که پاورپوینتی در این خصوص را به ترامپ نشان دادند که در آن تصویری از کودکانی وجود داشت که در نتیجه حمله شیمیایی از دهان آنها کف خارج می‌شد. ترامپ چندین بار این تصاویر را بالا و پایین کرد و به نظر می‌رسید که گیج شده است. در همین زمان بود که بنون متوجه شد، اتفاقی خواهد افتاد.

9- ممنوعیت ورود مسلمانان: بنون بروز تظاهرات در فرودگاه را دوست داشت!

استیو بنون سرسختانه به دنبال این بود که فرمانی اجرایی برای ممنوعیت مسافرت اتباع کشورهایی خاص به آمریکا توسط ترامپ صادر شود ولی مساله این بود که روند قانونی انجام این کار چگونه است. بنا به ادعای ولف، بنون تاکنون هرگز از کامپیوتر استفاده نکرده است و بنابراین یکی از مشاوران سیاستگذاری کاخ سفید به نام استفن میلر را مامور کرد تا روش پیش نگارش این فرمان اجرایی را در اینترنت جستجو کند.

وقتی که این فرمان اجرایی در روز 27 ژانویه امضا شد، بسیاری از کارکنان کاخ سفید می‌خواستند بدانند چرا این کار در یک روز جمعه شروع خواهد شد که سخت‌ترین روز برای فرودگاه‌ها خواهد بود و بیشترین معترضین در فرودگاه خواهند بود. پاسخ بنون ظاهرا این بوده است که این گونه می‌توان بارش برف و آشوب در فرودگاه‌ها را همزمان مشاهده کرد.

10- داستان انتصاب احتمالی نیکی هیلی به وزارت خارجه: نیکی هیلی نماینده ایالات متحده در سازمان ملل که همکارانش وی را بسیار جاه‌طلب می‌دانند، توسط ایوانکا ترامپ به حلقه اطرافیان ترامپ راه یافته است.

بنا به ادعای ولف، خانم هیلی در این خیال است که ترامپ رئیس‌جمهوری یک دوره‌ای است و می‌تواند جانشین وی شود ولی ظاهرا خانواده ترامپ ایده متفاوتی دارند. با توجه به شناخته شدن خانم هیلی و کسب تجربه وی در دستگاه سیاست خارجی، ترامپ‌ها که فکر می‌کنند استعفا و یا برکناری رکس تیلرسون قطعی است، قصد دارند هیلی را به وزارت خارجه رسانده و دینا پاول را به جای وی به سازمان ملل بفرستند.

ولف مدعی شده است که بنون در مقطعی چنان از عبور هیلی از ترامپ نگران بوده است که به شدت دنبال این بوده که اگر زمانی تیلرسون استعفا کرد، مایک پمپئو رئیس سی‌آی‌ای جایگزین وی شود.

11- ماشین‌های طلایی گلف: در اولین سفر خارجی ترامپ در دوره ریاست جمهوری که در ماه می و به عربستان سعودی انجام شد و به سبب دست گذاشتن مقامات چند کشور بر یک گوی جنجالی شد، خانواده ترامپ و از جمله جارد کوشنر و ایوانکا نیز حضور داشتند و با ماشین‌های طلایی رفت و آمد می‌کردند. سعودی‌ها همچنین جشنی با هزینه 75 میلیون دلار به افتخار ترامپ ترتیب دادند و مهمان‌نوازی خود را با یک صندلی خاص که شبیه تخت پادشاهی بود و ترامپ روی آن نشست تکمیل کردند.

ترامپ، با واشنگتن تماس گرفت تا به دوستانش بگوید که این تخت پادشاهی چقدر راحت بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار