با توجه نارضایتی مردم از وضعیت معیشتی خود، عده‌ای فرصت طلب در بخش‌هایی از کشور سبب ایجاد آشوب و ناآرامی‌هایی شدند که مردم آذربایجان غربی در این بین دست رد به سینه اغتشاشگران زدند.
کد خبر: ۵۴۷۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲ 03 January 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی با توجه نارضایتی مردم از وضعیت معیشتی خود، عده‌ای فرصت طلب در بخش‌هایی از کشور سبب ایجاد آشوب و ناآرامی‌هایی شدند که مردم آذربایجان غربی در این بین دست رد به سینه اغتشاشگران زده و به دعوت آن‌ها پاسخ مثبت ندادند.
* عصر 9 دی اوج تلاش آشوبگران در ارومیه
عصر روز شنبه ۹ دی که پس از اطلاع رسانی قبلی در فضای مجازی از جمله کانال معاند آمدنیوز، عده‌ای در ساعت ۱۷ در خیابان امام خمینی(ره)، خیام جنوبی و عطایی ارومیه تجمع کردند.
در این تجمعات که به صورت پراکنده صورت گرفت و با سردادن شعارهایی غالبا به دور از محتوای مربوط به اعتراض به وضعیت معیشتی نیز همراه بود با حضور ۲۰۰ نفر که اغلب از جوانان بودند ادامه یافت.
جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان غربی ضمن حضور در محل تجمع خیابانی به روند کنترل و پراکنده کردن معترضین نظارت داشت که مشاهدات خبرنگار ما حاکی از آن است که در تجمعات عصر امروز ارومیه، ۶ نفر لیدر معترضان که دو تن از آن‌ها زن بودند دستگیر شدند؛ این تجمع نهایتا در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه با پراکنده شدند تجمع کنندگان خاتمه یافت.
هرچند برخی از گزارشات تایید نشده از تجمع عده‌ای در مقابل ساختمان سابق صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی خبر می‌دادند اما مشاهدات خبرنگاران حاضر در محل حاکی از این است که تنها نیروهای انتظامی در محل حاضر بودند و تعدادی از نیروهای یگان ویژه ناجا نیز در محل ساختمان استانداری آذربایجان غربی در مرکز شهر ارومیه به صورت آماده باش حضور داشتند.
در اطلاعیه‌های آمدنیوز عمدتا از مردم شهرستان‌های میاندوآب، مهاباد، نقده و خوی دعوت به تجمع شده بود که خبرهای رسیده از شهرستان‌های آذربایجان غربی نیز نشان می‌دهد، علی رغم تبلیغات صورت گرفته در سایر شهرهای آذربایجان غربی تجمع خیابانی وجود نداشت.
* دهم دی ماه و توطئه‌ای که ناکام ماند
ارومیه پایتخت والیبال آسیا است و شور و شوق مردم در بازی‌های والیبال شهرداری ارومیه در لیگ برتر همواره دارای حساسیت بوده و کانون توجه مردم می‌باشد. هوادارن پرشوری والیبال ارومیه که تا 9 هزار نفر نیز برای تماشای یک بازی حاضر شده‌اند پس از بازی‌های حساس در صورت برد خوشحال و در صورت باخت ناراحتی خود را به داخل شهر منتقل می‌کنند؛ این موضوع سبب شد که توطئه‌گران نقشه استفاده از این فرصت را در سر داشته باشند و این بار تلاش خود را جهت استفاده از جمعیت تماشاگران والیبال، صرف کنند. زمان برگزاری این بازی به درخواست تیم میهمان و علی رغم روزهای عادی به ساعت 15 منتقل شد. اما تلاش برای استفاده از احساسات جوانان ارومیه ناکام ماند و این بازی حتی از بازی‌های عادی والیبال در ارومیه هم بی‌حاشیه‌تر و آرام‌تر به پایان رسید.
* ناآرامی‌های ارومیه مربوط به روز شنبه بود/شیشه‌های سه موسسه مالی در ارومیه توسط اغتشاشگران شکسته شد
عباس حسن‌خانی، فرماندار ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه در ارتباط با ناآرامی‌های چند روز اخیر اظهار کرد: بیشتر ناآرامی‌ها در ارومیه مربوط به روز شنبه 9 دی بوده و در روز 10 دی هم تنها تعدادی از افراد به صورت پراکنده در قالب گروه‌های چند نفره سعی در ایجاد ناآرامی در شهر داشتند.
وی در ارتباط با خسارات وارده به اموال عمومی و شخصی در این ناآرامی‌ها، افزود: حوادث اخیر خسارت قابل توجهی در ارومیه نداشت جز آنکه اغتشاشگران در سه مورد اقدام به شکستن شیشه‌های موسسات مالی سطح شهر کردند.
این مقام مسئول ادامه داد: در این ناآرامی‌ها نیروی انتظامی تعدادی از افراد را در حین انجام جرم دستگیر کرد که در حال تلاش برای آسیب زدن به اموال عمومی بودند.
* فرماندار خوی: هیچگونه اغتشاشی در خوی وجود نداشت
سیدمحمد عابدی نیز در پاسخ به خبرنگار فارس در ارتباط با خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر وجود اغتشاش و درگیری در خوی، اظهار کرد: روز 9دی هیچ گونه اغتشاشی در خوی وجود نداشت جز آنکه فردی با سوءاستفاده از شرایط موجود به دلایل مسائل شخصی در خیابان داد و بیداد کرده و عده‌ای دور او جمع شده بودند.
وی با بیان اینکه این ماجرا هم پس از دقایقی خاتمه یافته و اتفاق خاصی رخ نداد، افزود: در حال حاضر وضعیت شهر در آرامش کامل بوده و هیچ گونه درگیری و اعتشاش برخلاف تبلیغات کانال‌های معاند در خوی وجود ندارد.
* دستگیری 10 نفر در ارومیه
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: طی اتفاقات دو روز نهم و دهم دی آسیبی به اماکن عمومی وارد نشده است و در جریان این اغتشاشات 10 نفر به دلیل تهییج و تحریک احساسات مردم دستگیر شدند.
علیرضا رادفر با اشاره به تجمع عصر 9 دی در ارومیه اظهار داشت: با توجه به تدابیر و تمهیدات اندیشیده‌شده اتفاق خاصی در آذربایجان غربی روی نداد و تعداد معدودی از مردم هم که در خیابان امام ارومیه قصد تجمع داشتند با ارشادات صورت‌گرفته متفرق شدند.
وی عنوان کرد: مردم مشکلاتی دارند و دولت و حکومت وظیفه دارند که در رفع این مشکلات تلاش کنند اما در این میان به‌نظر می‌رسد که عده‌ای قصد دارند با پرچم‌داری رسانه‌های استکباری و معاند منطقه مشکلات اقتصادی مردم را بهانه‌ای برای رسیدن به اهداف شوم خود قرار دهند.
رادفر افزود: مردم شاهد این موضوع هستند که به‌بهانه دغدغه‌های معیشتی و اصلاح آنها فراخوان‌هایی از سوی این رسانه‌ها صورت می‌گیرد اما دیده می‌شود که در برخی از تجمعات شکل‌گرفته هیچ نشانی از بحث معیشت و مشکلات اقتصادی در مطالبات وجود نداشته بلکه شعارهای ساختارشکنانه سر داده می‌شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: مردم همواره پشتیبان نظام و انقلاب بوده‌اند و بی‌شک این دسیسه را با آگاهی، بصیرت و هوشیاری خود خنثی خواهند کرد.
* بسیاری از اخبار و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی کذب بوده و عمدتاً آرشیوی هستند
رادفر با بیان اینکه بسیاری از اخبار و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی کذب بوده و عمدتاً آرشیوی هستند، تصریح کرد: برای مثال در چند روز اخیر تصاویری از تجمعات در ارومیه پخش شد که به‌هیچ‌عنوان ارتباطی با قضایای اخیر نداشت بنابراین با توجه به این موارد انتظار می‌رود مردم اخبار صحیح و موثق را از خبرگزاری‌های رسمی کشور دنبال کنند.
این مقام مسئول در ارتباط با افراد دستگیرشده در خلال تجمع دیروز ارومیه تصریح کرد: 10 نفر از افرادی که قصد تحریک مردم را داشتند دستگیر شدند که پس از بررسی‌های لازم و در صورت اثبات بی‌گناهی آزاد می‌شوند همچنین با افرادی که مستند در جهت تهییج مردم به اعمال هنجارشکن اقدام کرده بودند برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی افزود: خوشبختانه با هوشیاری مردم و به‌خلاف اخبار منتشرشده در رسانه‌های معاند هیچ آسیبی به اماکن عمومی شهرستان ارومیه وارد نشده است.
* حضور نیروهای انتظامی بیش از همه به چشم می‌خورد
مشاهدات از سطح شهرهای آذربایجان غربی حاکی از آن است که در هیچ یک از شهرستان‌ها نشانه‌هایی از تجمع و یا هدایت افراد خاصی برای تجمع وجود ندارد اما در مرکز استان اوضاع قدری تفاوت دارد، علی رغم تجمع در عصر 9 دی و تلاش برای تجمع در روزهای 8 یا 10 دی که در هیچکدام نفرات قابل توجهی حضور نداشتند حضور مداوم نیروهای انتظامی بیش از همه موارد به چشم می‌خورد.
تردد خودروهای یگان ویژه نیروی انتظامی در برخی از خیابان‌ها در ساعات اعلام شده جهت تجمع و یا حضور مستمر در نقاط پر رفت و آمد شهر پررنگ‌تر از تجمع احتمالی دیده می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار