دولت شرایط را برای تک‌نرخی شدن دلار آماده می‌کند؟
البته دولت در لایحه بودجه ۹۷، هزینه ۱۰۰۰میلیارد ریالی برای رفع تعهدات ناشی از یکسان سازی نرخ ارز در نظر گرفته است و برخی این موضوع را به قطعی شدن برنامه ارز تک نرخی در سال آتی تعبیر می کنند. حال باید منتظر بود و دید که آیا وعده تک نرخی کردن ارز در دولت دوازدهم و در سال 97 محقق خواهد شد؟
کد خبر: ۵۳۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷ 16 December 2017

پیشنهاد نرخ 3500 تومانی دلار در بودجه سال آتی به تعبیر برخی از اقتصاددانان، قطعی شدن برنامه یکسان سازی ارزی در سال 97 و تحقق وعده چندساله است.

به گزارش «تابناک»؛ سرانجام دولت از نرخ دلار در لایحه بودجه سال آتی رونمایی و آن را 3500 تومان اعلام کرد؛ هرچند هنوز تردیدهای فراوانی برای تأیید و تصویب این نرخ از سوی نمایندگان مجلس وجود دارد، همین نرخ بسیاری از اهداف ارزی و بین المللی اقتصادی دولت روحانی برای سال 97 را نشان می دهد.

تنها کمی بیش از سه ماه دیگر به پایان سال جاری مانده و این در حالی است که دولت وعده تک نرخ شدن ارز تا پایان سال جاری را داده بود؛ وعده ای که مسئولان اقتصادی در این سال ها همواره از آن یاد می کند و وعده اجرای آن را می دهند؛ وعده ای که تاکنون دولت موفق به عملیاتی کردن آن نشده است.

رمزگشایی از نرخ 3500 تومانی دلار بودجه 97

نرخ پایه دلار در بودجه سال جاری در حالی 3300 تومان تعیین شد که برای سال آینده 3500 تومان پیشنهاد شده است؛ نرخی که بسیاری از برنامه های اقتصادی و ارزی بر اساس آن تدوین و تعیین می شود.

حال با گذشت تنها سه روز از مشخص شدن این نرخ و با رونمایی از لایحه بودجه سال آتی، نرخ دلار در بازار، تکانه های خود را آغاز کرده است، به گونه ای که این نرخ که 4192 تومان در بازار آزاد پیش از اعلام نرخ پیشنهادی دلار دولت در لایحه بود، به 4218 تومان رسیده و نرخ دلار رسمی نیز با روندی صعودی به 3553 تومان رسیده است.

طی سال های اخیر، برخی اقتصاددانان نسبت به تعیین نرخ هایی مانند ارز دلار در بودجه انتقاد و این روند را نادرست تلقی می کنند. این عده از تحلیلگران می گویند، دلار متغیری مالی نبوده و نیازی به مشخص شدن قیمت آن در بودجه نیست و از سوی دیگر، دولت باید سیاست های بودجه ای را در لوایح بودجه دنبال کند، نه سیاست های ارزی و مالی را.

عده ای دیگر از پژوهشگران اقتصادی بر این باورند که نرخ 3500 تومانی دلار در لایحه بودجه سال 97 نرخی غیر منطقی است، چون هم اکنون این نرخ در بازار آزاد بیش از 4 هزار تومان است و بهتر بود دولت نرخ دلار را حداقل 4500 تومان تعیین می کرد.

از سوی دیگر، برخی از نمایندگان مجلس هم بلافاصله واکنش نشان دادند و مخالفت های خود را به این نرخ اعلام کردند و گفتند که دولت به دنبال تک نرخی کردن ارزی نیست و به نظر می رسد، از این برنامه صرفه نظر کرده است.

اما در نقطه مقابل آنها، برخی دیگر از نمایندگان تعیین نرخ ارز دلار بین 3500 تومان تا 3700 تومان را منطقی می دانند و معتقدند که باید از افزایش یکباره و جهشی این نرخ دوری کرد تا از این ناحیه ضرری متوجه اقتصاد کشور نشود.

برخی کارشناسان اقتصادی بر منطقی بودن و رابطه معنادار نرخ رسمی دلار و نرخ آن در بازار آزاد تأکید دارند و می گویند، با توجه به اینکه قرار است دولت برنامه یکسان سازی ارزی را اجرایی کند، بهتر است، نرخ دولتی دلار به نرخ بازار آزاد نزدیک باشد.

فعالان اقتصادی هم از این پیشنهاد دولت چندان استقبالی نکرده اند و در انتظار تصمیمات مجلسیان هستند و پیام ها و سیگنال های ارزی دولت را برای فعالیت های اقتصادی مهم ارزیابی می کنند.

البته دولت در لایحه بودجه ۹۷، هزینه ۱۰۰۰میلیارد ریالی برای رفع تعهدات ناشی از یکسان سازی نرخ ارز در نظر گرفته است و برخی این موضوع را به قطعی شدن برنامه ارز تک نرخی در سال آتی تعبیر می کنند. حال باید منتظر بود و دید که آیا وعده تک نرخی کردن ارز در دولت دوازدهم و در سال 97 محقق خواهد شد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار