تاملی بر نگاه عارف و آیت‌الله مصباح یزدی به مقوله احمدی‌نژاد؛
در حقیقت مطالبه گری در مورد پاسخگویی برای انجام اقدامات یا رفتاری که از جمله آن می توان به حمایت برخی اصولگرایان از احمدی نژاد و دولتش است، اقدام مطلوب و درستی است، اما اگر این رویه بخواهد تبدیل به فرصت طلبی برخی سیاسیون برای بهره گیری در جهت منافع سیاسی شان باشد؛ اقدام درستی نیست و قطعا دردی را دوا نخواهد کرد. این رفتار نه تنها مانع احمدی نژاد ها نخواهد شد، بلکه به ظهور و بروز چهره هایی با این خصوصیات می انجامد.
کد خبر: ۵۳۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵ 01 December 2017

این روزها، داستان احمدی نژاد و اطرافیانش به مطالبه و سئوال بخشی از جامعه که مخالف او بودند، تبدیل شده و این طیف بر این عقیده هستند که علاوه بر مجازات رییس دولت های نهم و دهم و رسیدگی به تخلفات او و اطرافیانش، حامیان او نیز باید پاسخگوی چرایی حمایت از او باشند. از طرفی حامیان دیروز احمدی نژاد هم به منتقدان جدی او بدل شده و خواهان برخورد قانونی با او به واسطه اقدامات، عملکرد و رفتارهای امروز او هستند.

به گزارش «تابناک»، اصلاح طلبان به عنوان منتقدان جدی عملکرد احمدی نژاد و دولتش این روزها به طور جدی اقدامات و رفتارهای او را دنبال می کنند و این اقدامات را به معنای صحت و درستی دیدگاه و انتقاداتشان از رییس دولت های نهم و دهم و اطرافیان او می دانند. این طیف علاوه بر اعتقاد به رسیدگی جدی به تخلفات و اتهامات احمدی نژاد و یارانش بر این عقیده هستند که باید حامیان دیروز او نیز پاسخگوی چرایی حمایت بی چون و چرا از او باشند.

بر همین اساس اخیرا «محمدرضا عارف» رییس فراکسیون امید (اصلاح طلبان) مجلس دهم اقدامات اخیر احمدی‌نژاد و اتهاماتش به قوه قضاییه، گفته که «در مورد این مساله ما مخالف رسانه‌ای شدن این تیپ مسائل هستیم آن هم مسائلی که با امنیت ملی در تعارض است، اما دوستانی که یک زمانی میدان را باز کردند باید منتظر این زمان‌ها می‌بودند لذا معتقدم باید هر چه زودتر تمام شود و ما به شرایط خاص کشور و منطقه توجه کنیم.»

وی همچنین بیان کرده که «کسانی که ایشان (احمدی نژاد) را به عرش خدا بردند چه شد که سکوت کرده‌اند، زمانی چه تعاریفی می‌کردند، اکنون موظفند پاسخگو باشند. عارف درباره اینکه آیا مجمع تشخیص مصلحت در این مورد موضع‌گیری می‌کند یا خیر؟ گفت: این مسأله جزو وظایف مجمع نیست که به این مسائل رسیدگی کند البته اخیرا در جلسه مجمع قبل از دستور جلسه یکی از دوستان تذکری داد اما احمدی‌نژاد پاسخی نداد.»

بخشی از این انتقادات مستقیما درباره حمایت چهره هایی نظیر «آیت الله محمد تقی مصباح یزدی» از احمدی نژاد و دولتش بود که آیت‎الله مصباح‎یزدی که از حامیان جدی احمدی‎نژاد و پشتیبان او در دوران ریاست جمهوری‎اش بود، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره رفتارهای امروز احمدی نژاد و اطرافیانش موضع خود را اعلام کرده و گفته که «امروز احمدی‎نژاد را تأیید نمی‎کنم چون اکنون یک حالت انحرافی در او می‎بینم.»

او در پاسخ به این سپوال که خیلی از مردم سؤال می کنند که آیت الله مصباح یزدی که معرف احمدی‎نژاد به جامعه ایران بود و از او طرفداری می کرد، امروز چه نظری راجع به اعمال و رفتار او دارد؟، عنوان کرده که «ما هر کسی را، تا مادامی که در مسیر اسلام کار می‎کند، حمایت می‎کنیم؛ طرفداری‎اش می کنیم؛ هر وقت منحرف شد، ما هم از او جدا می‎شویم.»

آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به سپوال دیگری مبنی بر اینکه این موضوع شما یعنی اینکه تحرکات اخیر او را تأیید نمی کنید؟ یاد آور شده «نه، اعمال و رفتار امروز احمدی‎نژاد را تأیید نمی‎کنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او می‎بینم.»

حد فاصل این دو دیدگاه هم نگاه برخی اصولگرایان معتدل درباره احمدی نژاد و دولتش است که در حقیقت نه صفر است و نه ۱۰۰. یعنی این طیف به رویکردها و اقدامات فارغ از چرایی انجامش نگاه کرده و اصلا اینگونه تحلیل نکرده و نکردند که ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار محروم جامعه، حضور مسوولان در شهرها و روستاهای کشور و مسایلی از این دست با نگاه پوپولیستی و با هدف بهره برداری سیاسی و انتخاباتی صورت گرفته است یا خیر؟

این طیف عقیده شان این است که جدای از ارج نهادن اقدامات مثبت و خود فارغ از هدفی که در این باره دنبال شده است و ادامه آن راه درست استِ اگرچه به طور جدی هم باید با تخلفات، اتهامات و تحرکات و اقدامات اخیر که این طیف که مشکلاتی درجامعه ایجاد کرده است؛ باید برخورد شود. این موضوع حاصل نداشتن نگاه صفر و صدی است که در حقیقت صلاح جامعه را نیز به دنبال دارد.

در نقطه مقابل این دیدگاه؛ نگاه سیاسی برخی اصولگرایان و بعضی اصلاح طلبان قرار گرفته است که مساله را یا صفر و یا صد دیده اند؛ لذا حاصل آن تندروی و بروز مشکلاتی نظیر آن چیزی است که در پایان دولت اصلاحات شاهد آن بودیم و یا موضوعی است که در مورد دولت احمدی نژاد اتفاق افتاد .

در حقیقت مطالبه گری در مورد پاسخگویی برای انجام اقدامات یا رفتاری که از جمله آن می توان به حمایت برخی اصولگرایان از احمدی نژاد و دولتش است، اقدام مطلوب و درستی است، اما اگر این رویه بخواهد تبدیل به فرصت طلبی برخی سیاسیون برای بهره گیری در جهت منافع سیاسی شان باشد؛ اقدام درستی نیست و قطعا دردی را دوا نخواهد کرد. این رفتار نه تنها مانع احمدی نژاد ها نخواهد شد، بلکه به ظهور و بروز چهره هایی با این خصوصیات می انجامد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار