ادعای وزارت بهداشت در پاسخ به خبر «تابناک»؛
برخی این بدهی ۱۸ هزار میلیاردی را به طرح تحول سلامت ربط می دهند که باید گفت این موضوع اشتباه است چون این بدهی چه طرح تحول سلامت اجرایی می شد چه اجرایی نمی شد وجود داشت.
کد خبر: ۵۲۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸ 12 November 2017
در پی درج مطلبی با عنوان «طرح تحول سلامت؛ هدفمندی دوم با ۱۸ هزار میلیارد بدهی!»، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جوابیه‌ای صادر کرد که وفق قانون عینا درج می‌گردد.

به گزارش «تابناک»، در این جوابیه که به امضای زارع نژاد، رئیس این مرکز و مشاور وزیر رسیده، دلایلی برای رقم خوردن این بدهی برشمرده شده که بسیار جالب توجه و به جهاتی قابل تامل است؛ دلایلی از جمله همکاری نکردن بیمه ها و پرداخت نشدن دیون ایشان، وصول نشدن برخی دیگر از مطالبات و از این ها جالب‌تر، مخفی کردن بیماری‌ها توسط مردم پیش از اجرای این طرح!

نکات قابل تاملی که باید دید چه واکنش هایی به دنبال خواهد داشت، به ویژه از این رو که ادعای بزرگ «مخفی کردن بیماری‌ها» پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت مطرح شده و به باور منتقدان این طرح، بی توجهی به حوزه «سلامت»، پاشنه آشیل آن به شمار می‌آید؛ نقطه ضعفی که موجب می‌شود پیشگیری به محاق رفته و بیماری هایی که قابل پیشگیری هستند، شناسایی نشده و زمانی بروز و نمود بیابند که درمانشان هزینه فراوانی متوجه مراجعان و نظام درمانی کشور خواهد کرد.

متن این جوابیه بدین شرح است:

وزارت بهداشت حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی دارد اما نکته مهم این است که ۱۸ هزار میلیارد هم طلب دارد که فقط یک عدد آن، طلب ۱۲ هزار میلیاردی از بیمه ها است و شش هزار میلیارد تومان هم از بخش هاي دیگر طلب دارد.

زمانی که میزان طلب ها و بدهی ها را در پایان سال مالی سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ با هم مقایسه می کنیم مشخص مي شود که میزان آنها به یک اندازه است. اگر در این ساختار بیمه ها با وزارت بهداشت همکاری کنند چرخه پولی بیمارستان ها به راه می افتد و مشکلی نخواهد بود. و نکته قابل تامل همین است که به اندازه بدهی هایی که وجود دارد، طلب کاري هم هست.

مشکل اصلی این است که شرکا در خدمت رسانی، وزارت بهداشت را تنها گذاشتند اگر این مشکل حل شود مشکلات دیگر هم خود به خود حل و فصل می شود و پزشکان و پرستاران به حق و حقوق اولیه خود خواهند رسید و حتی بدهی شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی هم تسویه می شود.

ذکر این نکته ضروری است که در هیچ دوره ای این بدهی ها صفر نبوده است واين وزارتخانه همواره در یک شرایط بدهی بوده است و از منابع بودجه ای خود این چرخه را فعال نگه می داشته، اما الان به صورتی شده که شرکت های بیمه ای با وزارت بهداشت  همکاری نمی کنند و از این ۱۸ هزار میلیارد،  فقط یک رقم ۱۲ هزار میلیاردی آن، مربوط به بدهی بیمه ها است.

برخی این بدهی ۱۸ هزار میلیاردی را به طرح تحول سلامت ربط می دهند که باید  گفت این موضوع اشتباه است چون این بدهی چه طرح تحول سلامت اجرایی می شد چه اجرایی نمی شد وجود داشت و زمانی که مردم می خواهند سرویسی را دریافت کنند طبیعی است که آن سرویس هزینه های خود را داشته باشد.

در حال حاضر وضعیت وزارت بهداشت به گونه ای است که از شفافیت مالی برخوردار است و میزان طلب ها و بدهی های آن کاملا مشخص و قابل بیان است.

هنر طرح تحول سلامت این است که دسترسی مردم به خدمات سلامت را راحت تر و سریع تر کرده است و با دسترسی راحت تر مردم،  تازه هزینه های حوزه سلامت پیدا شد و هزینه ها تحقق پیدا کرد. تا قبل از این اگر بیماری مردم به مرحله حاد نمی رسید به پزشک مراجعه نمی کردند ولی الان در همان مرحله ابتدایی بیماری، با هزینه درمان کمتری بیمار معالجه می شود و یکی از بزرگترین مشکلات، در پیش از اجرای طرح تحول سلامت، مخفی شدن بیماری های مردم بود و به دلیل هزینه های سنگین درمان کسی به پزشک مراجعه نمی کرد.

قابل ذکر است، واقعیت امر این است که پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، مردم بیماری های خود را مخفی می کردند  بنابراین هزینه های سلامت خانوار در سطح ملی کاهش یافته بود. مهم اين است که در اقصی نقاط کشور مردم از حوزه سلامت راضی هستند واین رضایتمندی قبلأ به دلیل مشکلات موجود در بخش سلامت وجود نداشت. هرچند مشکلاتی هم وجود دارد اما وزارتخانه به دنبال رفع آن است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار