اماراتی‌ها برای طراحی نقشه مورد نظر، یک بانک خصوصی مستقر در لوکزامبورگ و متعلق به یک انگلیسی به نام دیوید رولاند را به کار گرفته‌اند. هدف قرار دادن اقتصاد یک کشور با استفاده از دستکاری متغیرهای مالی و پولی، تغییری مهم در رویکرد کشورهای منطقه است که به طور معمول از دیپلماسی و یا جنگ برای پیشبرد برنامه‌های خود استفاده می‌کرده‌اند.
کد خبر: ۵۲۲۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶ 12 November 2017

با انتشار بخشی از اطلاعات رد و بدل شده توسط یوسف العتیبه سفیر امارات متحده عربی در آمریکا، طرح امارات برای حمله به سیستم مالی قطر افشا شده است.

به گزارش «تابناک» و به نقل از وبسایت تحقیقی اینترسپت، مجموعه فایل‌های به دست آمده از ارتباطات سفیر امارات در واشنگتن توسط گروه گلوبال لیکس نشان می‌دهد که در میان برنامه‌های کاری العتیبه، علاوه بر ارتباطات با گروه‌های تندروی ضدایرانی مانند بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، برناه تلاش برای فروپاشی اقتصاد قطر نیز وجود داشته است.

برنامه اماراتی‌ها شامل حمله به واحد پول ملی قطر با استفاده از دستکاری ارزش اوراق قرضه این کشور و سایر متغیرهای مالی و پولی بوده است. اماراتی‌ها قصد داشته‌اند که با تسلط بر «منحنی بازدهی» اوراق قرضه قطر، بدهی‌های این کشور را افزایش داده و اقتصاد آن را به زانو در آورند.

به گزارش اینترسپت، اماراتی‌ها برای طراحی نقشه مورد نظر، یک بانک خصوصی مستقر در لوکزامبورگ به نام بانک هاویلان و متعلق به دیوید رولاند بانکدار انگلیسی را به کار گرفته‌اند که پیش از این در موضوع بحران بدهی‌های ایسلند خبرساز شده بود.

هدف پروژه طراحی شده سوق دادن اقتصاد قطر به سوی فروپاشی، کاهش ارزش اوراق قرضه قطر، افزایش هزینه‌های اعتباری قطر و در نهایت ایجاد بحران ارزی در قطر و از بین بردن ذخایر ارزی این کشور بوده است.


اسناد همچنین نشان می‌دهد که همزمان با تلاش برای به راه انداختن برنامه مالی و پولی برای تضعیف اقتصاد قطر، اماراتی‌ها یک برنامه تبلیغی هم علیه قطر و با هدف نهایی لغو میزبانی قطر در جام جهانی 2022 در دستور کار داشته‌اند.

طراحی این برنامه پیش از قطع روابط چهار کشور عربی با قطر در ماه ژوئن در دستور کار قرار داشته و مخفی‌کاری و جلوگیری از افشای آن شرط ضروری برای موفقیت آن در نظر گرفته شده بوده است ولی روشن نیست که با توجه به افشای جزئیات طرح و همچنین علنی شدن اقدامات کشورهای عربی علیه قطر، این طرح امکان اجرایی شدن داشته بوده باشد.

اقدامات کشورهای عربی در محاصره قطر باعث بروز مشکلات ارزی برای قطر شده است ولی این کشور با استفاده از ذخایر عظیم مالی خود تلاش کرده تا بر این مشکل فائق آید.

به نوشته اینترسپت، رولاند مالک انگلیسی بانک همدست اماراتی‌ها، سابقه طولانی همکاری با دولت امارات و به ویژه محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی دارد و تحقیقات اینترسپت نشان می‌دهد که در حال حاضر نیز در حال همکاری با صندوق ذخیره ارزی امارات است.

منحنی بازدهی را کنترل کنید، بر آینده مسلط شوید!

عنوان پروژه طراحی شده توسط کارکنان بانک هاویلان، « منحنی بازدهی را کنترل کنید، بر آینده مسلط شوید!» است و به یک منحنی مهم در علم اقتصاد به نام منحنی بازدهی اشاره دارد که نشان‌دهنده میزان سلامت اقتصاد یک کشور است و شرایط و هزینه‌های دریافت وام و اعتبار توسط آن کشور را نشان می‌دهد.

به نوشته اینترسپت، هدف قرار دادن اقتصاد یک کشور با استفاده از تلاش برای دستکاری متغیرهای مالی و پولی، تغییری مهم در رویکرد کشورهای منطقه است که به طور معمول از دیپلماسی و یا جنگ برای پیشبرد برنامه‌های خود استفاده می‌کرده‌اند.

ادموند رولاند فرزند دیوید رولاند که مدیریت شعبه بانک هاویلان در انگلیس را در دست دارد، هربرت کوزلو وکیل مرتبط با این بانک و همچنین ولادیمیر بوللی، اقتصاددانی که ظاهرا طراحی مورد نظر اماراتی‌ها را انجام داده است، از پاسخ به سوالات اینترسپت در خصوص این موضوع خودداری کرده‌اند.


العتیبه و کوشنر، تیلرسون را هم دور می‌زنند!

اینترسپت نوشته است که بنا به گزارش امریکن کانسرواتیو، تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا قبلا گفته است که یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن که به سبب دوستی با جارد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ به وی دسترسی دارد، او را دور می‌زند.

کوشنر و ترامپ در حمایت از العتیبه در مقابل تیلرسون دلایلی دارند. ترامپ یک زمین گلف به نام خودش در دوبی دارد و پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری ادعا کرده بود که یکی از میلیاردرهای اماراتی فعال در بخش ساخت و ساز به وی پیشنهاداتی داده است.

تلاش ترامپ برای استفاده از منابع مالی قطری‌ها با موفقیت کمتری همراه بوده است. ترامپ در سال 2010 به همراه دخترش ایوانکا به قطر سفر کرده بود تا از دو منبع قطری سرمایه برای پروژه‌های خود به دست بیاورد ولی در این راه به موفقیتی نرسید.

اخیراً هم جارد کوشنر به دنبال کمک قطری‌ها برای سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری در یکی از پروژه‌های خانوادگی در بخش ساختمان رفته است ولی در نهایت با قطری‌ها به توافق نرسید. تصور می‌رود که همین مساله با حمایت کوشنر و ترامپ از اقدامات عربستان و امارات علیه قطر در ارتباط بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار