مدیر مرکز آپا دانشگاه ارومیه گفت: بعد از طرح احیای دریاچه ارومیه، طرح ایجاد مرکز آپا یکی از بزرگترین طرح‌های درآمدزا در دانشگاه ارومیه است.
کد خبر: ۵۲۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 10 November 2017

به گزارش تابناک آذربایجان غربی: فضای مجازی به معنای واقعی وارد زندگی مردم شده است و سرعت نفوذ بیش از حد آن باعث شده تا بیش‌تر اوقات، مردم بدون آموزش و فقط به شرط دارا بودن فناوری اقدام به استفاده از آن بکنند، در کنار تمام مزایای تکنولوژی، عدم آگاهی افراد بعضی اوقات باعث افزایش معایب تکنولوژی نسبت به مزایای آن می‌شود.

ایجاد مراکز آپا یکی از تدابیر برای جلوگیری از آسیب‌های شبکه‌های مجازی است که تعداد این مراکز در سراسر کشور 35 واحد است، در این راستا با رئیس مرکز آپا دانشگاه ارومیه جمشید باقرزاده گفت‌وگو می‌کنیم.

بفرمایید تعریف آپا چیست و این مراکز زیر نظر چه سازمانی کار می‌کند؟

آپا مخفف مجموعه کلمات آگاهی‌رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه‌ای است، مرکز آپا دانشگاه ارومیه در سال 1395 تاسیس شده و سازمان فناوری اطلاعات کشور در قالب سیاست‌های اخیر برای تربیت متخصصین امنیت شبکه‎، اینترنت و مقابله با نفوذ سایبری این مراکز را حمایت می‌کند.

از اهداف ایجاد مراکز آپا در کشور بفرمایید.

مراکز آپا در سراسر کشور با هدف مقابله با نفوذ در شبکه و امنیت شبکه‌های رایانه‌ای در کشور و استان، تامین امنیت برنامه‌های نرم‌افزاری، تشخیص بدافزارها، آموزش و آگاهی‌رسانی به بخش دولتی و خصوصی، تشخیص و جلوگیری از حملات سایبری، حمایت از تیم‌های نوپا به خصوص در زمینه امنیت، تربیت نیروهای متخصص در زمینه امنیت شبکه و حوزه‌های مرتبط با ICT ، حمایت از دانشجویان خلاق در این حوزه و مقابله با تهدیدهای رایانه‌ای ایجاد شده‌اند.

علت ایجاد این مرکز در دانشگاه ارومیه و آذربایجان‌غربی چیست؟

سازمان فناوری اطلاعات کشور به منظور تربیت نیروهای متخصص تصمیم گرفت به دانشگاه‌هایی که از نظر علمی پتانسیل لازم را دارند کمک کرده و در این راستا با دانشگاه ‌ارومیه تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد که طبق آن حمایت علمی و مکان ایجاد مرکز از طرف دانشگاه و حمایت مالی از طرف سازمان صورت می‌گیرد، تفاهم ارتباطی بین دو سازمان به وجود آمد که معمولا در دانشگاه‌های مادر این مراکز ایجاد می‌شوند.

به محاسن ایجاد این مرکز برای دانشجویان و دانشگاه اشاره فرمایید.

یکی از بزرگترین محاسن مرکز آپا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که اگر پایان‌نامه‌هایشان در این زمینه باشد در این مرکز می‌توانند آنها را کار کرده و از حمایت مالی مرکز به طور ماهیانه برخوردار شوند و درباره مزایای ایجاد مرکز آپا در دانشگاه ارومیه باید گفت ایجاد مرکز آپا یکی از قراردادهای کلان دانشگاه در ارتباط با صنعت و درآمدزایی است به طوری که بعد از طرح دریاچه ارومیه، دومین قرارداد بزرگ دانشگاه است که با سازمان فناوری اطلاعات منعقد شده است.

 نحوه همکاری شما با مراکز و سازمان‌ها چگونه است و آیا فقط به سازمان‌های دولتی خدمات‌رسانی می‌کنید؟

باید گفت مرکز آپا فقط برای سازمان‌های دولتی خدمت رسانی نمی‌کند بلکه به هر مجموعه‌ای که به آن درخواست بررسی کردن سایت یا شبکه‌ را از لحاظ مقاومت در برابر نفوذ بدهد این کار را انجام می‌دهد.       

ارتباط دانشگاه با صنعت یکی از حلقه‌های گمشده جامعه ما است که همیشه صاحب‌نظران در این مورد به دنبال مقصر هستند و دانشگاه می‌گوید صنعت باید برای همکاری با ما پیش‌قدم شود و صنعت می‌گوید ما از کجا بدانیم دانشگاه به چه علمی دست‌ یافته است، پس دانشگاه به ما مراجعه کند و اصولا همیشه این موضوع به عنوان یک مشکل مطرح است.                                                                        

مرکز آپا دانشگاه ارومیه نشان داد اگر صنعت با کمی تحقیق و شناسایی استعدادهای دانشگاه‌ها به آنان اعتماد کند نتایج بسیار خوبی به دست می‌آید که این نتایج برای دانشگاه‌، دانشگاهیان و جامعه مثمر ثمر است و صنعت نیز به خواست خود می‌رسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار