شواهد نشان می‌دهد عربستان توان ایجاد یک جبهه تازه در منطقه ندارد و تحرکاتی که از سوی عربستان در حال وقوع است و احتمالاً با همراهی برخی کشورهای همسو با عربستان ادامه خواهد یافت، تلاش برای ایجاد جنگ روانی به قصد ایجاد آشوب در لبنان به شیوه‌های نیابتی است.
کد خبر: ۵۲۱۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲ 09 November 2017
وزارت امورخارجه عربستان سعودی امروز در بیانیه‌ای از شهروندان عربستانی خواست تا به سرعت خاک لبنان را ترک کنند؛ سیاستی که معمولاً کشورهای مهاجم پیش از اقدامات خصمانه‌ شدید که ممکن است تبعاتی برای شهروندان‌شان در کشور مورد هدف باشد، به کار می‌برند تا شهروندان‌شان به واسطه این نوع اقدامات سخت دستخوش آسیب نشود اما آیا عربستان برای چنین اقداماتی دورخیز کرده است؟
 
به گزارش «تابناک»؛ پس از استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان که در جریان سفر او به عربستان انجام شد، تحلیل‌های فراوانی درباره سرنوشت حریری مطرح شد. بدهی سنگین حریری به عربستان که از قضا شهروندی عربستان را نیز دارد، این گمانه را مطرح کرد که او تحت فشار مقامات سعودی مجبور به استعفاء شده و ادبیات غیرمرسومی که او بکار برد نیز این گمانه را تقویت کرد.
 
در روزهای آتی این موضوع توسط سیدحسن نصرالله مطرح شد که ممکن است او همچون مقامات سعودی بازداشت شده باشد و هرچه تصاویر بیشتری از حریری در عربستان و امارات برای رد بازداشتش منتشر شد، به این احتمال دامن زد. به عنوان نمونه شبکه الجدید با بررسی پوشش او در این عکس‌ها به این نکته اشاره کرد که حریری در تصاویری که طی چند روز از او منتشر شد، یک دست کت و شلوار پوشیده و این در حالی است که نخست وزیر لبنان سابقه نداشت دو روز پیاپی یک دست لباس رسمی مشابه بر تن کند.
 
بیانیه عربستان خطاب به شهروندانش برای خروج از لبنان، دورخیز جنگ است؟ 
در این شرایط که نخست وزیر لبنان هنوز نتوانسته خاک لبنان را پس از استعفاء ترک کند، وزارت امورخارجه عربستان ساعاتی پیش در اقدامی تحریک آمیز از شهروندانش خواست تا به سرعت خاک لبنان را ترک کنند. چنین درخواست‌هایی معمولاً در زمان اوج گیری تخاصم و افزایش احتمال وقوع تقابل نظامی مطرح می‌شود اما حتی پس از تلاش عربستان برای بر هم زدن مختصات و ثبات سیاسی لبنان با تحت فشار گذاشتن حریری برای استعفاء نیز از سوی مقامات لبنانی شاهد چنین رویکردهایی نبوده‌ایم.
 
بنابر بیانیه امروز عربستان، نشان می‌دهد عربستان به دنبال اقدامات خصمانه علیه لبنان است اما آیا عربستان توان اقداماتی نظیر حمله نظامی به لبنان را دارد؟ شواهد نشان می‌دهد عربستان توان ایجاد یک جبهه تازه در منطقه ندارد و تحرکاتی که از سوی عربستان در حال وقوع است و احتمالاً با همراهی برخی کشورهای همسو با عربستان ادامه خواهد یافت، تلاش برای ایجاد جنگ روانی به قصد ایجاد آشوب در لبنان به شیوه‌های نیابتی است.
 
بنابراین آنچه اکنون عربستان درباره لبنان در حال پیاده سازی است، بعید است که دورخیزی برای جنگ علیه این کشور باشد و به نظر می‌رسد اکنون عربستان در تلاش برای تحت فشار گذاشتن اقتصادی لبنان از طریق جلوگیری از سفر طیف گسترده شهروندان کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان توریست به لبنان است که در اقتصاد لبنان نقش کلیدی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار