مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی خبر داد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: ۱۳ سد در آذربایجان غربی برای بهره‌برداری آماده است.
کد خبر: ۵۰۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ 12 October 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي،

کیومرث دانشجو  امروز در گفت‌وگو با خبرنگار در ارومیه با اشاره به میزان بارش در استان در درازمدت، اظهار داشت: در درازمدت متوسط بارش آذربایجان‌غربی در حوزه ارس ۲۷۶.۸ میلی‌متر، حوزه آبریز دریاچه ارومیه ۳۵۴ میلی‌متر و در حوزه آبریز زاب ۶۳۱ میلی‌متر است که در مجموع متوسط بارش در استان در درازمدت ۳۵۴ میلی‌متر هست.

وی با بیان اینکه پتانسیل منابع آب استان شامل آب‌های سطحی و زیرزمینی در مجموع ۸.۴۳ میلیارد مکعب است، خاطرنشان کرد: پتانسیل آب‌های سطحی آذربایجان‌غربی در حوزه خلیج‌فارس ۵.۰۱ میلیارد مکعب، ۱.۶ میلیارد مکعب از حوزه‌های همجوار و پتانسیل آب‌های زیرزمینی استان ۱.۸۲ میلیارد مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به رودخانه‌های حوزه‌های آبریز ارس، ارومیه و خلیج‌ فارس در استان، ادامه داد: رودخانه‌های حوزه آبریز ارس شامل قطور، آق‌چای، زنگمار، قره‌سو، ساری‌سو حوزه آبریز ارومیه شامل رودخانه‌های نازلو، باراندوز، گدار، زرینه‌رود، سیمینه‌رود، روضه‌چای و حوزه آبریز خلیج فارس شامل رودخانه زاب است.

وی ادامه داد: حوزه آبریز ارومیه با ۲۶ هزار و ۴۹۷ کیلومترمربع ۶۳ درصد، حوزه آبریز ارس با ۱۱ هزار و ۸۴۸ کیلومترمربع ۲۸ درصد، حوزه آبریز زاب با سه هزار و ۳۲۵ کیلومترمربع هشت درصد و حوزه آبریز سفیدرود با  ۵۳۳ کیلومترمربع یک درصد آب استان را تامین می‌کنند.

دانشجو با بیان اینکه در حوزه‌های آبریز برخی مناطق آزاد و برخی ممنوعه تلقی می‌شوند، تصریح کرد: در حوزه آبریز ارومیه ۱۰ ناحیه آزاد و سه ناحیه ممنوعه، حوزه آبریز ارس چهار ناحیه آزاد و سه ناحیه ممنوعه وجود دارد.

وی تعداد سدهای در حال بهره‌بردای استان را ۱۳ سد برشمرد و اشاره کرد: هفت سد در حوزه دریاچه ارومیه شامل مهاباد، بوکان، شهرچای، زولا، حسنلو، قلیچ حوزه آبریز ارس پنج سد شامل ماکو، آق‌چای، ارس دو، شهید قنبری است که در مجموع آب قابل تنظیم در این سدها 2 میلیارد و ۲۷۴ میلیون مترمکعب و حجم آنان 1 میلیارد و ۹۳۰ میلیون مترمکعب است.

این مقام مسئول در ارتباط با آخرین وضعیت شبکه‌های زهکشی استان، گفت: در آذربایجان‌غربی هشت شبکه آبیاری مدرن با مساحت ۷۲ هزار و ۹۴۵ هکتار، شبکه آبیاری نیمه‌مدرن ۵۰ هرار و ۴۸۵ هکتار وجود دارد که در مجموع ۱۲۳ هزار و ۴۳۰ هکتار را تشکیل می‌دهند.

منبع/فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار