معاون اول قوه‌قضاییه گفت: صدا و سیما باید توجه بیشتری به انتشار تبلیغات خود کند. آنان باید تحقیق کنند این موسسه از کجا آمده و با پول مردم چه خواهد کرد.
کد خبر: ۴۹۵۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸ 18 September 2017
:
اژه‌ای  فضای مجازی آسایش و امنیت را مختل کرده/ افراد به صرف داشتن مذهب و صنف خاص بازداشت نمی‌‌شوند 
سخنگوی قوه‌قضاییه با تشریح اقدامات دستگاه‌قضایی در احصا و اولویت‌بندی حقوق عامه، آمار سوانح جاده‌ای در کشور را بالا عنوان کرد و گفت: مسلما می‌شود با اصلاح راه‌ها، کنترل فنی بیشتر، استفاده از وسایل حمل و نقل مناسب‌تر و متعهد کردن شرکت‌های حمل نقل نتیجه بهتری بگیریم

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و هجدهمین نشست خبری خود ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس گفت: فراموش نکنیم در آغاز انقلاب و سال ۵۹ دشمن نه تنها یک جنگ تمام عیار علیه ما به راه انداختند بلکه جنگ داخلی هم به راه انداخت اما مردم انقلابی ما توانستند همه مراحل را پشت سر بگذارند و اقدامات تروریستی را پاسخ دادند و با داعش آن زمان جنگیدند تا امروز جواب تحریم‌ها را پاسخ دهند. فراموش نکنیم این ملت چه کار بزرگی  را رقم زده است.

معاون اول قوه‌قضاییه به در پیش بودن ماه محرم اشاره کرد و گفت: امیدوارم محرم و صفر را پاس داریم و با مراسم‌های پرشور و پر محتوا این ماه‌ها پشت سر بگذاریم.

اولویت‌بندی حقوق عامه

وی با بیان اینکه توقع است قوه قضاییه ورود بیشتری به حقوق عامه کند،‌اظهار کرد: دادستان کل کشور و بازرسی کل کشور از سال‌ها قبل سعی در احصا حقوق عامه کرده و مقدار زیادی از این کار را انجام داده و مسائل را اولویت‌بندی کرده‌اند. امیدوارم انشالله دولتمردان هم کمک کنند تا این امر سامان بگیرد.

تلفات جاده‌ای در کشور بالا است

 سخنگوی قوه‌قضاییه راجع مساله تصادفات جاده ای گفت: تلفات جاده در همه جای دنیا است اما در کشور ما تلفات جاده‌ای زیادی وجود دارد . مسلما می‌شود با اصلاح راه‌ها، کنترل فنی بیشتر، استفاده از وسایل حمل و نقل مناسب‌تر و متعهد کردن شرکت‌های حمل نقل نتیجه بهتری بگیریم و امیدوارم وزارتخانه های دخیل در این زمینه اقدام کنند.

محسنی اژه ای با اشاره به این که مردم سرمایه‌گذاری‌های برای گذراندن امور زندگی خودشان انجام می‌دهند گفت: افراد سرمایه خودشان را در اختیار مؤسسات لیزینگی، مالی و اعتباری مانند کاسپین و ثامن الحجج قرار می دهند. که بعدها با مشکلاتی رو به رو شدند.

وی تاکید کرد: مردم باید سرمایه خودشان را در تعاونی‌های اعتباری معتبر سرمایه گذاری کنند و دولت باید به مردم کمک کند تا سرمایه‌های کوچک قابل اطمینان در جایی مطمئن سرمایه گذاری شود.

سخنگوی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: سرمایه باید بیشتر در تولید به کار گرفته شود.

لزوم توجه بیشتر صداوسیما در تبلیغات موسسات مالی

معاون اول قوه‌قضاییه با اشاره به تبلیغات این موسسات مالی در صدا و سیما گفت: صدا و سیما باید توجه بیشتری به انتشار تبلیغات خود کند. آنان باید تحقیق کنند این موسسه از کجا آمده و با پول مردم چه خواهد کرد.

فضای مجازی آرامش و امنیت جامعه را مختل کرده است

محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی امروز آسایش و آرامش و امنیت جامعه را مختل کرده است. آمار قتل در امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ بیشتر شده است. خانواده‌ها، کارشناسان و روانشناسان باید نسبت به این مسئله حساس باشند.

وی با اشاره به حادثه کشته شدن کودک یازده ساله و رها کردن جسد وی در اتوبان تهران- قم گفت: باید دید چه اتفاقی می‌افتد که جوانی با بیش از ۴۰ ضربه چاقو شخصی را از پای در می‌آورد.

معاون اول قوه قضاییه افزود:  این موضوع در دستور کار دادستان کل کشور و معاونت محترم پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قرار گرفته تا به این موضوعات رسیدگی کنند.

محسنی‌اژه‌ای در تشریح اقدامات دستگاه‌قضایی در برخورد با زمین‌خواری و کوه‌خواری اظهار کرد: از جمله مسایلی که در استان‌های مختلف درگیر هستیم همین موضوع است. اجمالا اینکه یکی از مواردی که دولت باید اقدام جدی کند این مساله است. در مناطقی مثل جنگل ناهارخوران و جاهایی دیگر شمال که زمین ارزشمند است این اتفاق می‌افتد. معمولا افرادی که که ساخت و ساز می‌کنند یک مجوزی گرفتند ولو اینکه از  مرجع صالح نبوده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: به دولت گفتیم شما این مساله را سامان دهی کنید. حریم‌های مناطق و زمین‌ها باید مشخص شود تا مقابل سوءاستفاده‌ را گرفت. در ۶ ماهه اول در ۲۰ استان گزارش تکمیل شده و طبق آن در حدود ۱۸۲۴۷هکتار زمین رفع تصرف شده است که از این مقدار ۲۹۶۹ هکتار مربوط به استان تهران بوده است. در این ۶ ماه بیش از ۳۰۰۰ قلع و قمع در این ۲۰ استان داشتیم.

کشف بیش از ۱۶۰هزار کیلو مواد مخدر در شش ماهه نخست امسال

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از کشفیات مواد مخدر در ۶ ماه نخست سال دارید، گفت: آمار دقیقی فعلا ندارم  اما یکی از مشکلات دستگاه قضایی پرونده‌های مربوط به مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی است. آثار مواد مخدر صنعتی بیشتر  است و بسیاری از تصادفات، قتل‌ها و شرارت‌ها در اثر مصرف مواد مخدر صنعتی است.

 محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: در ۶ ماه اول سال  ۱۶۰هزار ۹۴۵ کیلو مواد مخدر کشف شده به دادسرا گزارش شده که از اینها بیش از ۳هزار کیلو هروئین، ۲۹۹ کیلو شیشه و ۱۱۱ کیلو کراک بود. مجموعه دولت، مجلس، قوه‌قضاییه و مردم باید کاری کنیم این مقدار مواد مخدر وارد کشور و توزیع نشود.

هیچ فردی بخاطر خبرنگار یا بهایی بودن بازداشت نمی‌شود

معاون اول قوه‌قضاییه درباره بازداشت اخیر تعدادی از فعالان صنف‌های مختلف از جمله محمود بهشتی گفت: هیچ کس بعنوان فرهنگی بازداشت نمی‌شود. خبرنگار بخاطر خبرنگار بودن بازداشت نمی‌شود و هیچ فردی تحت عنوان بهایی بودن نیز بازداشت نمی‌شود.

او افزود: ممکن فرد شیعه مرتکب جرمی شود و بازداشت شود یا علیه آن دادخواستی صادر شود و محکوم شود. تفاوتی نمی‌کند فرد بازداشت شده چه حرفه و مذهبی داشته باشد.

محمود بهشتی محکوم مسائل امنیتی است/ ۵ سال محکومیت قطعی دارد

محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: هیچ فردی بخاطر داشتن مذهب، عقیده و صنف بازداشت نمی‌شود. اگر فردی  مرتکب جرمی  شود بازداشت می‌شود. اگر جرم او ثابت شد محکوم می‌شود. این فردی (محمود بهشتی) که اسم بردید محکوم مسائل امنیتی است و ۵ سال محکومیت قطعی دارد و جرمش صنفی نیست. او  مرتکب جرم امنیتی است و مراحل دادرسی را گذارنده و در حال تحمل کیفر است.

خاوری به کشور بازگردد/ برگزاری دادگاه غیابی در ماه‌های آتی

محسنی‌اژه‌ای درباره رسیدگی به پرونده خاوری هم ابراز داشت: از دادگاه انقلاب و سایر قضات پرسیدم گفتند که علیرغم تلاش‌های بسیار صورت گرفته ما نتوانستیم خاوری را به کشور بازگردانیدنیم و چون این متهم خارج از کشور بود، در رسانه‌ها هم اعلام کردیم وقتی وی برنگشتند، قرار شد به صورت غیابی در ماه مهر و آبان دادگاه وی برگزار شود.

این مقام عالی قضایی اضافه کرد: از همینجا به خاوری می‌گویم که وی به کشور بازگردد زیرا به نفع خودش است. بهر حال آدم بهتر می‌تواند از خودش دفاع کند.

صدور کیفرخواست برای پزشک پرونده کیارستمی

وی درباره حکم پرونده پزشک عباس کیارستمی هم بیان کرد: پزشکان و کارشناسان گزارش‌های خود را درخصوص این پرونده داده‌اند و نسبت به پزشک وی کیفرخواست صادر شده است.

کمک به قاچاقچی قابل اغماض نیست

معاون ول قوه قضاییه درباره دستگیری قاچاچیان در گمرک‌ها نیز یادآور شد: یکی از مسائل مهمی که هم‌اینک در کشور مطرح است، مسئله قاچاق است. مساله قاچاق و تاثیر آن در تولیدات داخلی محرز است. خوشبختانه همه دستگاه‌ها در این زمینه مشغول هستند اما به نظر می‌رسد باید تلاش‌ها بیشتر شود تا قاچاق کالا که لطمه جدی به کشور می‌زند، به صفر برسد.

محسنی اژه‌ای افزود: در رابطه با این قضیه اگر گمرک یا نیروی دادسرا یا دادگاه و نیروی انتظامی و تعزیرات تخلفی بکنند باید با اشد مجازت برخورد کرد زیرا وقتی همه جازم و عازم برای برخورد هستند، یک فرد در داخل دستگاه حکومتی هم به قاچاقچی کمک کند، قابل اغماض نیست.

وی با بیان اینکه اخیرا پرونده گمرکات بوشهر که ۱۲ متهم دارد، کیفرخواستش صادر شده و به دادگاه رفته است، عنوان کرد: از این تعداد شش نفر عوامل گمرک و شش نفر هم صاحب بار بودند. در قزوین نیز همینطور است. در تهران افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند؛ در این خصوص که به جهت شدت مقابله با قاچاق کالا و ارز است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل همدست قاتل بنیتا تبرئه شد؟، گفت: خواهشا واقعیت ها را بر اساس مستندات پرونده پوشش داده شود. قاضی بر اساس ظواهر رسیدگی می‌کند. مثلا کسی ادعا می‌کند ولی بَیِّنه ندارد. شاهد دلیل نیست و اگر لازم باشد قسم می‌خورند و پرونده ختم می‌شود. ممکن است این حکم مطابق واقع یا خلاف واقع باشد.

وی ادامه داد: در این پرونده برای متهم ردیف دوم نسبت به قتل عمد کیفر خواست صادر نشد ولی در رابطه با جرایم دیگرش کیفرخواست صادر شده و دادگاه حکم داده است. اینکه برای متهم ردیف دوم کیفرخواست قتل عمد صادر نشده است امر بعیدی نیست.

برخی از مسئولان دولتی لیست اموال خود را ارائه کرده‌اند

معاون اول قوه‌قضاییه درباره اینکه آیا مسئولان دولتی گزارش اموال خود را به رییس قوه‌قضاییه داده‌‌اند، گفت: مسئولان باید گزارش اموال خود را قبل از دوره مسئولیت و بعد از دوره مسئولیت ارائه دهند. کسانی که در دولت یازدهم بودند و الان در دولت جدید نیستند ۱۲ نفر هستند که ۶ نفر از این افراد گزارش پایان دوره را دادند و از آنها تشکر می‌کنم که زودتر از وقت مقرر جواب دادند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: ۹ نفر از اعضا دولت دوازدهم لیست اموال خود را داده‌اند که ۲ نفر از آنها مثل آقای عیسی کلانتری از افراد جدید هستند. ۷ نفر دیگر هم در دولت قبل بودند هم دولت فعلی. انشالله بقیه افراد هم لیست اموال خود را بدهند.

وی در مورد اینکه آتش سوزی در شیروان تعمدی بوده است یا خیر گفت: آتش سوزی عمدی تشخیص داده شده و فردی هم در این رابطه  دستگیر شده اما هنوز مشخص نیست این فرد دخالتی در آتش سوزی داشته باشد. اما محرز شده است که تخلف مالی داشته است.

معاون اول قوه‌قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه وزیر اطلاعات گفته به مرتبطین کانال آمد نیوز تذکر داده این افراد چه کسانی بودند؟ گفت: باید از آقای علوی بپرسید. در خصوص این شبکه‌های ضد انقلابی به طور طبیعی قوه‌قضائیه تلاش و اقدام می‌کند و در مواردی از وزارت اطلاعات هم کمک می‌خواهند. اینکه آیا دادستان از آنان توضیح خواستند اطلاع ندارم ولی ذکر این نکته ضروری است که کسانی که با شبکه های ضد انقلاب ارتباط داشته باشند ولی ندانند آن شبکه ضد انقلاب است، اگر به فرد تذکر بدهند اشکالی ندارد .

وی یادآور شد: زمانی شخصی با صاحب اطلاعات در ارتباط است و بدون آن که فرد بداند، اطلاعات را به شبکه های ضد انقلاب می‌دهد که این هم ربطی به شخص ندارد.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این پرسش که آیا قانون رسیدگی به اموال مسولان اجرایی شده است؟، گفت: ماده اول این قانون در حال اجرا است و مشکلی نیست اما نسبت به مواد بعدی هنوز مشکلاتی وجود دارد. به طور مثال مشکلات قسمت‌های دوم این مجموعه برطرف نشده است.

برگزاری دادگاه برای نویسنده کتاب شنود اشباح

محسنی‌اژه‌ای درباره اخرین وضعیت پرونده نویسنده شنود اشباح نیز گفت: حکم این پرونده صادر نشده است، جلسه دادگاه برگزار شده و جلسه بعدی نیز برگزار خواهد شد. متهمان قبلا آزاد بودند اما اینکه بعد از دادگاه بازداشت شده‌اند یا خیر، اطلاعی ندارم.

آزار جنسی کودک کرجی توسط پدرش کذب است/ مادربزرگ طفل بازداشت نشده است

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای نسرین ستوده مبنی بر اینکه در کرج پدری فرزندش را آزار جنسی داده و پس از شکایت مادر بزرگ کودک بازداشت شده است، گفت: با دادستان کرج صحبت کردم گفتند این نقل قول صحیح نیست و در حال پیگیری ناقل خبر هستیم.

معاون اول قوه‌قضاییه اضافه کرد: دادستان کرج گفت این افراد خانواده‌ای هستند که با هم اختلاف دارند و بچه در اختیار مادر است و طبق حکم دادگاه، پدر باید هفته‌ای یکبار در دادگستری یا جایی که اجرای احکام مشخص می‌کند با فرزندش ملاقات کند. حتی نظر پزشک هم این  بوده است که ملاقات اشکال ندارد.

وی ادامه داد: این وکیل که این مساله را گفته وکیل هیچ طرف پرونده نیست و ممکن است این دروغ را ساخته باشند تا این ملاقات صورت نگیرد. اینکه مادر و مادر بزرگ بازداشت شدند دروغ است. آزار جسمی کودک نیز دروغ است و بقیه مسائل نیز خلاف واقع است.  به دادستان کرج گفتم این فرد را تحت تعقیب قرار دهند و نمی‌دانم این کار را انجام دادند یا خیر.

 ارسال پرونده دکل‌های نفتی به دادگاه

محسنی‌اژه‌ای درباره سرنوشت پرونده دکل نفتی، گفت: از جمله پرونده های قابل توجه همین پرونده بود که مدت ها طول کشید که کیفر خواست صادر شود. پرونده به دادگاه ارسال شد ولی دادگاه هنوز تعیین وقت نکرده است و درحال مطالعه هستند.  الان نمی‌دانم این پرونده چند متهم دارد.

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره شکایت احمدی‌نژاد از دادستان دیوان محاسبات اظهار کرد: اینکه دیوان محاسبات اختیاراتی دارد و در چارچوب اختیارات خود عمل کند خلاف نیست. دیوان به تخلفاتی که در صلاحیت اش است رسیدگی می‌کند. طبق قانون مشخص است دیوان کجا می‌توانند حکم را منتشر کند. اگر در جریان رسیدگی جرمی کشف کنند برای دستگاه قضایی می‌فرستند. از ریز رسیدگی دیوان محاسبات خبر ندارم و اگر در چارچوب قانون بوده کسی نمی‌تواند متعرض شود.

معاون اول قوه‌قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی نیز گفت: من از آن چه که در دیوان محاسبات چه گذشته خبر ندارم، اما از ناحیه دولت کسی به عنوان نجومی بگیر معرفی نشد. قوه قضائیه به واسطه گزارش‌های که به قوه‌قضاییه رسید به عنوان مدعی‌العموم وارد شد که بعضی افراد مجرم شناخته شدند که در صورت تایید جرم محکوم می‌شوند. بعضی از این افراد ممکن است ندانند که نجومی بگیر هستند که حقوق‌ها باز گرفته می‌شود.

وی ادامه داد:‌ من یک سوال داشتم که هیچ گاه پاسخ داده نشد آن هم این بود که شرکت‌های که به این افراد پاداش دادند آیا سودده بودند؟ اگر بودند اشکالی ندارد اما اگر نداشتند خلاف قانون است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا منفک شدن یکی از قضات پرونده بابک زنجانی صحت دارد، گفت: خیر چنین چیزی نیست، پرونده بعد از رفتن آقای سراج به سازمان بازرسی به شعبه دیگری منتقل شد که روزهای پایانی اش را طی می‌کند.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این پرسش که چرا تا کنون پرونده محمود خاوری رسیدگی نشده است و آیا ابزار لازم برای اجرای حکم او وجود دارد، گفت: اگر  او محکوم به حبس شود قادر به اجرا نیستم. بسیار تلاش کردیم ایشان را به کشور برگردانیم اما او را به ما تحویل ندادند. اگر اموالی در داخل و خارج داشته باشد را می‌توانیم بگیریم.

دادگاه پزشک تبریزی تعیین وقت شده است

وی در مورد سرانجام پرونده پزشک تبریزی اظهار کرد:‌ کیفرخواست این پرونده صادر و جلسه دادگاه تعیین وقت شد که اواخر ماه آینده رسیدگی می‌شود.

سخنگوی دولت از جزئیات پرونده حقوق‌های نجومی اطلاعی ندارد

معاون اول قوه‌قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه شما گفتید برای ۲۰ نفر در پرونده حقو‌ق‌های نجومی کیفرخواست صادر شد اما سخنگوی دولت گفت پرونده برای دولت تمام شده است، گفت: قوه‌قضاییه خودش این موضوع دنبال کرد و بعنوان مدعی العموم وارد آن شد. به همین دلیل آقای نوبخت از جزئیات پرونده اطلاع ندارد.

محسنی‌اژه‌ای درباره نتیجه شکایت مجلس از محمود احمدی‌نژاد گفت: قوه قضاییه نظر طبق قانون برخورد کند و قبول دارم رسیدگی به این پرونده طول کشیده است.

دلیل بازداشت خبرنگاران دستگیر شده امنیتی است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر علت بازداشت ساسان آقایی و یغما فخشامی گفت: این دو نفر به دلایل امنیتی بازداشت شدند. پرونده در دادسرا است. اگر قرار بازداشت از مدت یک ماه گذشته باشد حتما تمدید شده است. در برخی پرونده ها دادستان قرار مجدد صادر می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار