جدایی اقلیم کردستان به معنای مسدود شدن تمام معابر و گذرگاه های مشترک مرزی خواهد بود.
کد خبر: ۴۹۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱ 18 September 2017


ایران به عنوان دوست و همپیمان برادران کرد که همواره و در سخت‌ترین شرایط در کنار آن‌ها بوده است، برگزاری رفراندوم را تأمین کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی‌کند و با آن مخالف است.

به گزارش عصرایران، امیر دریابان علی شمخانی در گفتگو با صداوسیما برگزاری رفراندوم را موجب شکل گیری تهدیدات جدید و شکننده علیه اقلیم کردستان عنوان کرد و اظهار داشت: در شرایطی که عراق با تلاش و جانفشانی مردم این کشور اعم از عرب، کرد و ترکمن به مرحله پایانی پاک سازی خاک خود از لوث وجود تروریست های تکفیری نزدیک می شود این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارد به طور قطع آثار ضدامنیتی برای منطقه، عراق به ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت. 

برگزاری همه پرسی به نفع اقلیم کردستان نیست

وی با اشاره به نقش تعیین کننده، مؤثر و قابل توجه کردها در دولت عراق و ضرورت تداوم بهره گیری از این ظرفیت در مسیر تقویت ساختارهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی در اقلیم کردستان افزود: رویکرد مخالف کشورهای همسایه عراق با برگزاری رفراندوم در اقلیم، شرایط پیچیده و دشواری را برای کردستان پس از رفراندوم ایجاد خواهد کرد. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین اقدامات و فعالیت های سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از طریق گفتگوی نزدیک با مسئولان اقلیم کردستان، دولت عراق و همسایگان این کشور افزود: ایران به طور قطع صرفاً، دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می شناسد. 

وی با اشاره به موضع غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی عراق افزود: هرگونه خدشه به این اصل راهبردی، موجب بازبینی و تغییر جدی در روند همکاری موجود میان ایران و اقلیم کردستان عراق خواهد شد. 

تهدید به بستن مرز

شمخانی مشروعیت معابر و گذرگاه های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم کردستان عراق را صرفاً به دلیل وجود اقلیم به عنوان بخشی از عراق یکپارچه عنوان کرد و اظهار داشت: توافقات مرزی صرفاً با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجاست و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمام معابر و گذرگاه های مشترک مرزی خواهد بود. 

هشدار درباره تغییر مقابله با ضدانقلاب در کردستان عراق

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به وجود توافقات نظامی و امنیتی میان ایران و اقلیم کردستان عراق خاطر نشان کرد: جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق به مفهوم پایان یافتن تمام این توافقات خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تأمین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند به صورت جدی تجدید نظر می کند و با شیوه های کاملاً متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: شمخانی با تأکید بر ضرورت تداوم گفتگو برای حل و فصل مسائل موجود و تجدید نظر در اتخاذ تصمیمات شتاب زده افزود: هنوز فرصت کافی برای مسئولان کردستان عراق برای اجابت دعوت های خیرخواهانه با هدف تأمین منافع جامعه کردی و کشور عراق و جلوگیری از شکل گیری روندهای ضد امنیتی در منطقه وجود دارد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار