در پی مصاحبه آیت الله مومن؛
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره عدم تایید صلاحیت سیدحسن خمینی می گوید: نه بابا، {مراجع تاییدیه اجتهاد} ندادند. خدا پدر بیامرز این حرفها چیه؟ کدام مرجع تائیدیه داده؟ این حرفهایی است که زده اند، اگر زده باشند، من نمی دانم. مرجعی تائیدیه نداده.
کد خبر: ۴۹۵۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷ 17 September 2017

به گزارش جماران، بخشی از گفتگو با آیت الله مومن در مورد سید حسن خمینی که باعث شگفتی خبرنگار فارس نیز می شود، در ادامه می آید:

*اینکه اعضای محترم شورای نگهبان تائیدیه ای که مراجع عظام برای یکی از کاندیداهای خبرگان داده بودند را قبول نکردند.

نه بابا، نداده اند. خدا پدر بیامرز این حرفها چیه؟ کدام مرجع تائیدیه داده؟ این حرفهایی است که زده اند، اگر زده باشند، من نمی دانم. مرجعی تائیدیه نداده.

*اگر تائید شده باشد باز هم باید امتحان دهد؟

نه، نداده اند.

*پس الان برای خبرگان آینده

فرقی نمی کند.

*اگر مراجع تائید کنند که کسی به درجه اجتهاد رسیده نیازی به امتحان خبرگان نیست.

اگر دو نفر مرجع تائید کنند کسی را قبول می کنیم. آن دور اول که به این سخت گیری که خود خبرگان براساس اصل 108 قانون اساسی خود خبرگان انچه را که مربوط به خودشان است را می توانند تصمیم گیری و تصویب کنند در مجالس شان. اول که اصلا خبرگان تشکیل نشده بود، این نظر خبرگان نبود در کل. آمدند و اشخاصی که می خواستند عضو شوند همین که دو نفر تائید می کردند، اکتفا می کردند. این در دور اول بود و الان دور پنجم خبرگان رهبری است. دور اول یک عده از طرف بعضی مراجع چیزهایی را آوردند که ما آدمهای باسوادی هستیم. مثل حضرت آیت الله فاضل و مثل مرحوم حاج میرزا جواد تبریزی که اینها تائید کرده بودند. بعد همینها گفتند که به این نوشته ها توجه نکنید. نزد ما می آیند و قسم می خورند یا کسی برایشان خیلی سینه چاک می کند و ما هم می گوییم که آدم درستی هستند. خودشان گفتند اعتنا نکنید نه اینکه ما خواستیم بی اعتنایی کنیم به نوشته که این هم مال دوراول بود. اما برای دورهای دوم، سوم و چهار اصلا چنین چیزی نبوده. اینکه من می گویم نبوده برای دوره اخر است. برای دور پنجم که انتخابات بود اینطور نبوده که یک نفر مرجعی یک نفر را تائید کند و ما بگوییم که نه. اگر شخصی را تائید نکردیم بخاطر اینکه خودمان نمی شناختیم در امتحان هم هم شرکت نکرده.

آیا مراجع سیدحسن خمینی را تایید نکرده بودند؟

درحالیکه آیت الله مومن عضو شورای نگهبان می گوید هیچ اجازه اجتهادی از سوی مراجع در مورد صلاحیت سیدحسن خمینی برای حضور در مجلس خبرگان ارائه نشده بود، اما بررسی ها حکایت از آن دارد که یادگار امام (ره) در زمان انتخابات خبرگان، از سوی چندین تن از بزرگان و مراجع مورد تایید رسمی قرار گرفته که به تعدادی از آنها در ادامه اشاره می شود:
آیت الله موسوی اردبیلی
آیت الله العظمی موسوی اردبیلی: سید حسن آقا صلاحیت حضور در مجلس خبرگان را دارد

آیت الله موسوی اردبیلی عصر یکشنبه بیستم دیماه 1394 در دیدار با برخی از فضلای حوزه ضمن مفید دانستن حضور حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان فرمودند: سید حسن آقا صلاحیت حضور در مجلس خبرگان را دارد و به گمان من کارشکنی های صورت گرفته به جایی نخواهد رسید، چرا که مردم ما به امام عقیده دارند و ایشان علاوه بر انتساب به امام، فردی خوشنام و مورد علاقه مردم است.

آیت الله شبیری زنجانی
آیت الله العظمی شبیری زنجانی: مراتب علمی آسید حسن خمینی از خیلی ها که بعنوان مجتهد پذیرفته شده اند، کمتر نیست 

آیت الله شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید در گفت و گو با شاگردان خود فرمودند: «آقای آسید حسن خمینی در مقایسه با بسیاری از کسانی که متصدی برخی از امور حکومتی اند که شرط آن اجتهاد است و به عنوان مجتهد پذیرفته شده اند، مراتب علمی ایشان کمتر نمی باشد.»

ایشان در گفتگویی که با برخی از شاگردان خویش داشتند پیرامون مسائل حوزه، مرجعیت شیعه، اجتهاد و ... مطالبی را ایراد فرمودند که قسمتی از آن که به تأیید دفتر ایشان رسیده است، به شرح ذیل می باشد: « در مورد آقای آسید حسن خمینی، آنچه مسلم است ایشان با استعداد، فاضل، مشتغل به درس و بحث بوده و نسبت به سطوح عالی و خارج، انجام وظیفه داشته اند و دارای تألیفات مختلفی در زمینه های فقه، اصول و مباحث دیگر می باشند که برخی از اهل فن و تشخیص از کیفیت آن تعریف کرده اند.»

ایشان در ادامه فرمودند: « از آنجا که مبانی شهادت به اجتهاد متفاوت می باشد به طوری که برخی از علما مانند آقای آسید جمال خوانساری می فرموده است: من فقط یک نفر را مجتهد می دانم. در حالی که در دوره ایشان علمای بسیار بزرگی وجود داشته اند و همچنین از مرحوم آقای خمینی نقل شده است که تمام یا اکثر شاگردان من مجتهدند که قطعا آقای آسید حسن از کثیری از آنها افضل می باشد و در مقایسه با بسیاری از کسانی که متصدی برخی از امور حکومتی اند که شرط آن اجتهاد است و به عنوان مجتهد پذیرفته شده اند، مراتب علمی ایشان کمتر نمی باشد.»

آیت الله جوادی آملی

آیت الله العظمی جوادی آملی: سید حسن آقا را از هر جهت، واجد شرایط می دانم
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به سؤال بعضی از شاگردانشان در مورد حضور یادگار امام در انتخابات خبرگان ضمن ابراز خوشنودی از این حضور، برای او آرزوی موفقیت کردند.
در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی پیرامون شخصیت علمی آیت‌الله سیدحسن خمینی فرمودند: سید حسن آقا از نظر فقهی در زمره علمای بزرگ است که جلسات درس فقه و اصول را بسیار خوب و پربار برگزار می‌کند.
ایشان که سال‌ها عضو برجسته خبرگان بودند در ادامه سخنان خود نسبت به صلاحیت سیدحسن خمینی اظهار داشت: بنده ایشان را از هر جهت واجد شرایط می‌دانم.

آیت الله العظمی محفوظی

آیت الله العظمی محفوظی: حاج سید حسن آقا علماً و عملا شایستگی دارد

آیت الله محفوظی مرجع تقلید گفت: بهتر از حاج حسن آقا کسی برای کاندیداتوری خبرگان نیست و باید گفت «وقع فی محله». ایشان در خبرگان می تواند وجود موثری داشته باشد، صحبت کند، فکر کند و در کمیسیون ها شرکت کند.
ایشان با تأکید بر اینکه هیچ شبهه ای از لحاظ شایستگی و صلاحیت ایشان برای خبرگان وجود ندارد، گفت: من ایشان را علما و عملا تایید می کنم و این سخن برای این نیست که رشوه زبانی بدهم بلکه من صلاحیت ایشان را واقعا درک کرده ام؛ من اعضای خبرگان را هم از ابتدای انقلاب تاکنون دیده ام؛ فارغ از انتساب خانوادگی، لایق تر ایشان چه کسی می خواهد بیاید؟! در این مساله هیچ تردیدی وجود ندارد و ایشان می تواند در مجلس خبرگان مفید واقع شود.
این مرجع تقلید همچنین به صورت مکتوب اجتهاد سید حسن خمینی را تایید کرد.

سید علی محقق داماد

آیت الله سیدعلی محقق داماد: سیدحسن خمینی به رتبه اجتهاد و قدرت استنباط نائل آمده است
حضرت آیت الله سید علی محقق داماد از اساتید مبرّز حوزه علمیه قم ضمن تجلیل از شخصیت خانوادگی و علمی یادگار گرامی امام سید حسن خمینی، تأکید کرد: ایشان به رتبه اجتهاد و قدرت استنباط نائل آمده است.
متن تاییدیه ایشان بدین شرح است:

بنام خداوند بخشنده بخشایشگر

حمد و سپاس براى خداست و بهترین صلوات و تحیات الهی بر بهترین انبیاء و پایان بخش رسولان و خاندان پاکش خصوصاً داماد و جانشین برحقش على بن ابى طالب علیه السلام و الصلاة و فرزندان پاک و برگزیده اش رواست و لعنت دائم پروردگار دشمنانشان را سزاست.

از زمره نعمت هایى که خداوند بر من به واسطه آنها منت نهاد حضور برادر عزیزم حجة الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی دامت افاضاته در دروس فقه و اصولم بود.

ایشان که نواده رهبر انقلاب اسلامى ایران مرحوم آیت الله العظمى خمینى است داراى قوه علمى بالا و سلیقه ى مستقیم و نظر دقیق است. ایشان یک دوره ی کامل در درس اصول شرکت نموده و شانزده سال نیز به طور مستمر در درس فقه حاضر می شد، در حالیکه خود در همان زمان، مکاسب و کفایه یعنى دروس سطح عالى حوزه علمیه را تدریس مى کرد.

لذا با عنایت به هوش خانوادگى سرشار و تلاش علمى بسیار ونیز حضور مداوم در مجالس علمى و کوشش وافر در فهم عمق مسائل ، به بالاترین مراتب علمى رسیده است و دیگر نیازى به شرکت در درس ندارد و خود به تدریس فقه و اصول بر شاگردانش مبادرت نموده و الحمد لله به بالاترین درجات و مراتب علمى دست یافته است به حدى که به رتبه ى اجتهاد و قدرت استنباط نائل آمده است. از خداى متعال دوام توفیقاتشان را خواستارم و امید دارم که ذخیره انقلاب اسلامى و یادگار صالحى براى جدّ خویش باشد. امیدوارم که مرا از دعاى خیر فراموش نکند. سلام و رحمت و برکات خداوند بر او باد.
سید على محقق داماد»

5man6d7u

آیت الله سید جعفر کریمی، رییس شورای استفتائات مقام معظم رهبری: سید حسن خمینی همه شرایط علمی، سیاسی و اعتقادی برای خبرگان را دارد

حضرت آیت الله سید جعفر کریمی گفت: سید حسن خمینی از حیث علمی، سیاسی و اعتقادی برای مجلس خبرگان صلاحیت دارد.
رییس شورای استفتائات مقام معظم رهبری افزود: وجود ایشان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری وجود مفیدی خواهد بود.
آیت الله سید جعفری کریمی با اشاره به جایگاه علمی یادگار امام گفت: من نوشته ی ایشان( کتاب الافادات و الاستفادات) را دیده ام قوت علمی ایشان برای من معلوم است و همان ذوق و اندیشه ی امام در ایشان نیز وجود دارد.
این استاد برجسته حوزه ی علمیه در پایان با اشاره به ثبت نام آیت الله سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ایشان از حیث علمی، سیاسی و اعتقادی بحمدلله همه شرایط را داراست.


منبع: جماران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار