آداب و رسوم مردمان آذربایجان در هنگام برداشت انگور و پخت دوشاب با برگزاری نمایشگاه صنایع دستی میراث فرهنگی در پنجمین جشنواره انگور به نمایش گذاشته شد.
کد خبر: ۴۹۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰ 11 September 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:به گزارش روابط عمومی شهرداری ارومیه ؛ نمایشگاه صنایع دستی و نشان دادن آداب و روسوم مردمان آذربایجان  با محتوای انگور  در محوطه پنجمین جشنواره انگور در حال برگزاری است  و در این نمایشگاه، آثار صنایع دستی چوب،  شیشه  و رودوزی های سنتی  هنرمندان  بویم استان و همچنین موزه مردم شناسی برای  عموم به نمایش گذاشته شده است.
مردمان این دیار و به ویژه زنان هنگام برداشت انگور و پخت دوشاپ (شیره انگور) آداب و رسومی چون پذیرای میهمانان با شیره انگور،  درست کردن ماست و دوغ محلی توسط نهره (مشک)  و تهیه بلغور گندم توسط وسیله از جنس سنگ به نام "دستر" را  به نمایش می گذاشتند که این مهم در قالب موزه مردم شناسی جشنواره انگور به تصویر کشیده شده است.
دستگاه منگنه متعلق به صد سال گذشته از جنس چوب هنگام پخت دوشاب در موزه مردم شناسی پنجمین جشنواره انگور نیز در نمایشگاه آداب و رسوم به نمایش گذاشته شده است ،  تفاله های انگور بعد از عملیات له کردن  در  درون دستگاه مخصوص پرس که منگنه گفته می شود  ریخته می شد تا آب آن کاملا گرفته شود و شیره  زلالی از آن بدست می آید که این شیره زلال بسیار خوشمزه  را اهالی خانه و میهمانان نوش جان می کردند و همچین تفاله انگور فشره شده  را زنان خانه جهت تهیه آب ترشی برای مصرف در فصل زمستان استفاده می کردند.
برگزاری  نمایشگاه  معرفی آداب و روسوم و صنایع دستی  استان آذربایجان غربی و به ویژه ارومیه  در قاب پنجمین جشنواره انگور فرصتی است تا ظرفیت های گردشگری این دیار شناخته شود و روزی شاهد توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار