مدیر شرکت شهرک های کشاورزی آذربایجان غربی از فعالیت 7 شهرک کشاورزی به مساحت بیش از 427 هکتار در استان خبرداد.
کد خبر: ۴۹۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵ 06 September 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی،سعید جفایی با بیان این مطلب افزود: این شهرک ها شامل شهرک کشاورزی خانشان ارومیه با مساحت 130 هکتار، دریاس مهاباد با مساحت 13 هکتار، خلیفه لو نقده با مساحت 35 هکتار، سریل آباد بوکان با مساحت 36 هکتار، مرکزآموزش میاندوآب با مساحت 161هکتار، درشک سلماس با مساحت 52 هکتار و شهرک کشاورزی چهار قلعه تکاب با مساحت 0.8 هکتار هستند.
وی با بیان اینکه 18 نقطه با عنوان مجتمع های کشاورزی در مقیاس های مختلف از نظر پیشرفت فیزیکی در سطح استان شکل گرفته است، اظهار کرد: این شهرک ها شامل 10 مورد مجتمع های گلخانه ای، 6 مورد مجتمع شیلاتی و 2 مورد مجتمع دامپروری است.
جفایی با بیان اینکه تامین امنیت غذایی یکی از اهداف مهم در برنامه های دولت است، گفت: بدون شک به منظور نیل به امنیت غذایی علاوه بر اتخاذ سیاست های مطلوب و برخورداری از منابع کافی، باید تولید محصولات کشاورزی به گونه ای باشد که ضمن حفظ منابع پایه و اساسی، تمامی نیازهای جامعه را برآورده کند.
مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان با بیان اینکه ایجاد شرکت شهرکهای کشاورزی در راستای تأمین امنیت غذایی جامعه است، ادامه داد: ساماندهی مؤلفه های تولید، مدیریت و اقتصاد کشاورزی و ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی از دیگر اهدافی است که ایجاد شهرک های کشاورزی دنبال می کند
این مسئول همچنین خاطر نشان کرد: حمایت و هدایت توسعه زیرساختهای شهرک کشاورزی، افزایش کارایی و ارتقای ضریب بهره وری از منابع آب و خاک، فراهم کردن زیرساخت های امنیت غذایی و ارتقاء ارزش افزوده تولیدات کشاورزی، اصلاح ساختار و نظام بهره برداری، کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد تولید کنندگان از دیگر اهداف مد نظر وزارت کشاورزی از ایجاد این شهرک ها است.
وی گفت: صنعت گلخانه ‌داری از صنایع نوپا در کشور و آذربایجان غربی است که می تواند جوابگوی نیاز به تولیدات غذایی، گل وگیاه و گیاهان دارویی در محدوده وسیعی مناسب با تکافوی استان و حتی فراتر از آن باشد. امروزه سیر تکاملی صنعت گلخانه ها به سرعت طی می شود و با کمک تکنولوژی جدید و توسعه روشهای کشت هیدروپونیک، آینده خوبی برای این صنعت قابل تصور است.
مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان با اعلام اینکه روند توسعه گلخانه‌ها در آذربایجان غربی با آماده شدن زیر ساخت های مجتمع‌های گلخانه ای شدت گرفته است، اظهار کرد: دغدغه سردسیر بودن منطقه، استفاده بهینه از منابع انرژی و سوخت در جوار سایر مسایل مشترک با کشور از اصلی ترین مشکلاتی است که در تجهیز گلخانه های استان با آن روبرو هستیم.
وی با اشاره به مزایای کشت گلخانه ای و ایجاد شهرک های کشاورزی، افزود: ایجاد اشتغال به ویژه برای سرمایه گذاران علاقمند و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی تا 6 برابر فضای باز و خارج از محیط گلخانه (به ازای هر هکتار تا 12 نفربه صورت مستقیم )، افزیش راندمان محصول به میزان 15 الی 20 برابرتولید به نسبت فضای آزاد، استفاده بهینه ازمنابع آب وخاک و نهاده ها، امنیت محصول تولیدی و امکان تولید محصول خارج از فصل ، آزاد سازی اراضی تحت کشت سبزی و صیفی برای محصولات زراعی و استراتژیک از جمله مزایای کشتهای گلخانه ای به شمار می رود.
جفایی ادامه داد: کاهش مصرف آب به طور متوسط 15 الی 20 برابر به نسبت اراضی تحت کشت محصولات گلخانه ای، استفاده بهينه از زمينهای نامرغوب و سهولت استفاده از تكنيك هاي كشت جهت تولید چند برابری در عرصه های حتی نامرغوب به لحاظ کشاورزی از مزایای اجرای این طرح ها هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار