«میدل ایست مانیتور» گزارش داد؛
همواره پیرامون کمک های مالی و تسلیحاتی به تروریست های حاضر در سوریه، حرف و حدیث های زیادی مطرح بوده است. به تازگی گزارشگر یک روزنامه بلغارستانی، جزئیاتی از کمک های نظامی آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات به تروریست ها در سوریه منتشر کرده که دردسرهایی نیز برای آن داشته است. در این گزارش، نقش جمهوری آذربایجان نیز قابل توجه است.
کد خبر: ۴۸۷۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۲ 01 September 2017
همواره پیرامون کمک های مالی و تسلیحاتی به تروریست های حاضر در سوریه، حرف و حدیث های زیادی مطرح بوده است. به تازگی گزارشگر یک روزنامه بلغارستانی، جزئیاتی از کمک های نظامی آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات به تروریست ها در سوریه منتشر کرده که دردسرهایی نیز برای آن داشته است. در این گزارش، نقش جمهوری آذربایجان نیز قابل توجه است.
 
به گزارش «تابناک» به نقل از «میدل ایست مانیتور»، این گزارشگر و خبرنگار تحقیقی گفته است که یک طرح پنهان توسط ایالات متحده، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برای رساندن سلاح به گروه های تروریستی داعش و القاعده تحت نظارت سازمان سیا و ناتو کشف کرده است.
 
«دیلیانا گِیتاند ژیوا» گفت: پس از افشای گزارش و گفتن حقیقت در مورد عرضه سلاح به تروریست ها از کار اخراج شده است.
 
این روزنامه نگار زن بلغاری در ادامه افزود که دست کم350 پرواز دیپلماتیک برای انتقال سلاح در سه سال گذشته به نقاط مختلف جنگی در سراسر جهان  انجام داده است. 
 
او با انتشار گزارش خود در در ماه ژوئیه در روزنامه «ترود» اعلام کرد، هواپیماهای دولتی آذربایجان  ده ها تن اسلحه و مهمات سنگین به تروریست ها تحت پوشش پروازهای دیپلماتیک انتقال داده اند.
 
گِیتاند ژیوا در ادامه نوشت: یک حساب توییتر ناشناس اسناد رسمی حساسی را در اختیار او قرار داده که نشان می دهد، شرکت هواپیمایی دولتی آذربایجان با نام «سیلک وِی ایرلاینز» پروازهای دیپلماتیکی را با کمک اسرائیل، آمریکا، عربستان و امارات برای انتقال سلاح به تروریست ها صورت داده است.
 
پرونده‌هایی که با درز آنها این اطلاعات به ‌دست ‌آمده، مجموعه نامه نگاری‌های بین وزارت خارجه بلغارستان و سفارت آذربایجان در این کشور است که همراه با اسنادی از معامله‌های تسلیحاتی و درخواست‌های مجوز دیپلماتیک به ویژه پروازها و فرود در بلغارستان و دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی و عربستان و امارات و ترکیه و ... است.

بر اساس این اسناد خطوط هواپیمایی آذربایجان پروازهای دیپلماتیک را ـ که اساساً مخصوص حمل و نقل مسئولان ارشد و شخصیت‌های دیپلماتیک است ـ برای شرکت‌های ویژه و شرکت‌های اسلحه‌سازی دولت های مختلف نظیر آمریکا و کشورهای بالکان و رژیم اسرائیل و همچنین ارتش عربستان و امارات و فرماندهی عملیات ویژه آمریکا و نیروهای آلمانی و دانمارکی موجود در افغانستان و نیروهای سوئدی در عراق فراهم می‌کرد.
 
ارسال 350 محموله سلاح به تروریست ها در قالب پروازهای دیپلماتیک 
 
از آنجا که این پروازها بدون بازرسی کشورهای مختلف انجام می‌شود و مالیات نیز به آنها تعلق نمی‌گیرد، صدها تن سلاح را از نقاط مختلف جهان، رایگان و بدون هیچ لیستی جابجا کرده و به بهانه های فنی و نقص فنی، هواپیما چند ساعت در فرودگاه های میانجی [بین نقطه شروع و پایان پرواز]  متوقف می‌شود تا محموله ها تخلیه شوند. در برخی موارد، بهانه های واهی نظیر نیاز به سوخت از جمله دلایل این توقف ها اعلام شده است.

اسناد وزارت خارجه آذربایجان و دستورهای این وزارتخانه برای سفارت‌های این کشور در بلغارستان و بسیاری از دولت‌های اروپایی و ... نشان می‌دهد که بر اساس آنها خواستار ترخیص دیپلماتیک کالاهای شرکت‌ هواپیمای سلک وی ایرلاینز شده اند و به این ترتیب وزارت خارجه کشورهای مذکور نیز یادداشتی برای مقامات فرودگاه غیرنظامی محلی ارسال کرده تا پروازهای مذکور را از معافیت‌های ویژه در زمینه انتقال محموله ها بدون بازرسی و مالیات بهره مند سازند.
 
علاوه بر آمریکا کشور دیگری که مقادیر عظیمی سلاح ساخت اروپای شرقی را خریده و آن را از طریق پروازهای دیپلماتیک صادر می‌کند، عربستان است. در سال‌های 2016 و 2017، 23 پروازها دیپلماتیک سلاح را از بلغارستان، صربستان و آذربایجان به جده و ریاض منتقل کرده‌اند.

بر اساس اسناد فاش شده، همه سلاح‌هایی که از طریق پروازهای دیپلماتیک منتقل می‌شود به دست تروریست‌ها در سوریه و یمن می‌رسد.

عربستان همچنین محموله‌های نظامی را به آفریقای جنوبی برای کسب درآمد و گرفتن طلا و الماس در کشورهای افریقایی منتقل می‌کند.
 
ارسال 350 محموله سلاح به تروریست ها در قالب پروازهای دیپلماتیک
امارات، کشور عربی دیگری است که سلاح ساخت اروپای شرقی را که موافق با استاندارهای نظامی نیست خریده و برای طرف سومی فرستاده است. این اسناد نشان می‌دهد که طرف ناظر عربستان بوده است.

این خبرنگار بلغاری می‌افزاید، در دسامبر سال گذشته میلادی که در حلب اخبار جنگ را مخابره می‌کرد، اقدام به تصویربرداری از ۹ انبار تسلیحات سنگین در تونل های زیر زمینی کرده که انبار اصلی این تسلیحات بلغارستان بوده است. این انبارها از سوی گروه تروریستی جبهه النصره مورد استفاده قرار گرفته است.

 خطرناک‌ترین محموله‌های جابه‌جا شده در این پروازهای دیپلماتیک را می‌توان انتقال ماده شیمیایی فسفر سفید دانست که به عنوان یک ماده سوزاننده و ممنوعه بین المللی ، استفاده از آن جنجال گسترده‌ای به راه انداخته است. شرکت آذربایجانی سلک وی ایرلاینز در ۳۱ مارس سال ۲۰۱۵ حدود ۲۶ تن از محموله‌های نظامی از جمله فسفر سفید را از صربستان و ۶۳ تن از این محموله ها را از بلغارستان منتقل کرده است. در ۲۲ مارس نیز بیش از ۱۰۰ تن دیگر فسفر سفید از بلغارستان به کابل منتقل شده است.
 
ارسال 350 محموله سلاح به تروریست ها در قالب پروازهای دیپلماتیک 
 در دوم می ۲۰۱۵ نیز شرکت هواپیمایی آذربایجان، هفده تن مهمات از جمله فسفر سفید را در فرودگاه بلغارستان بار زد و آنها را به کابل فرستاد. در بسیاری موارد وزارت دفاع آذربایجان به عنوان طرف دریافت ‌کننده این تسلیحات مورد اشاره قرار گرفته است، حال آنکه محموله‌های مذکور هرگز به آذربایجان نرسیده و عمده آنها در ترکیه تخلیه شدند. آذربایجان در مناقشه قره باغ از برخی تسلیحات جابه‌جا شده در پروازهای دیپلماتیک ضد ارمنستان استفاده کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار