مسئول دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌غربی گفت: پرداخت تسهیلات بانکی برای بازسازی و نوسازی در راستای کمک به تجهیز و توسعه واحدهای تولیدی در این استان آغاز شد.
کد خبر: ۴۶۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ 26 July 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي،انوش ترابی  افزود: لینک ثبت نام تسهیلات بازسازی و نوسازی صنایع و معادن در قسمت تامین مالی سامانه بهین یاب ایجاد شده است و متقاضیان مشمول می توانند نسبت به ثبت درخواست خود برای تعریف طرح بازسازی و نوسازی و اعلام تسهیلات مورد نیاز، در سامانه بهین‌یاب به نشانی www.behinyab.ir اقدام کنند.
وی اضافه کرد: سقف تسهیلات قابل تخصیص به هر یک از واحدهای تولیدی واجد شرایط، براساس نیاز واقعی بنگاه و تأیید کارگروه استانی برای بنگاه‏های کوچک 10 میلیارد ریال، بنگاه‏های متوسط 60 میلیارد ریال و بنگاه‏های بزرگ 150 میلیارد ریال تعیین می‌شود.
وی اظهار کرد: نرخ سود مورد عمل در تسهیلات بانکی موضوع این دستورالعمل، بر اساس نرخ عقود مشارکتی مصوبه شورای پول و اعتبار خواهد بود.
ترابی گفت: مدت زمان بازپرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل، حداکثر چهار سال بوده و شامل دوره تنفس و حداکثر یک سال برای دوره اجرا تعیین می‌شود و جمع دوره اجرا و بازپرداخت از پنج سال تجاوز نخواهد کرد.
مسئول دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: بازسازی و نوسازی بنگاه‏های تولیدی صنعتی و معدنی و صنوف تولیدی با هدف رفع مشکلات واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ و افزایش تولید و اشتغال، به ‌منظور ارتقای بهره‌وری انرژی، کاهش شدت مصرف، افزایش رقابت‌پذیری، توسعه صادرات و انتقال فناوری باتوجه ‌به شاخص‌هایی انجام می گیرد.
وی اضافه کرد: از جمله این شاخص ها، کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و افزایش رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی، نوسازی خط تولید و ارتقاء فناوری واحدها به منظور تداوم حضور در بازار، اصلاح ساختار واحدهای تولیدی اعم از خط تولید، منابع انسانی مالی و مدیریتی و افزایش راندمان، کاهش ضایعات، رفع گلوگاه‌های خط تولید، تکمیل خطوط و نیز کاهش شدت مصرف انرژی در فرایند تولید و محصولات تولیدی است.
ترابی گفت: تجهیز آزمایشگاه‌های خط تولید، ایجاد یا تکمیل واحدهای تحقیق و توسعه اصلاحات GMP در کارخانجات داروئی از سایر این شاخص ها به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه برخی واحدهای تولیدی در اولویت قرار می گیرند، افزود: صنایع با ارزش افزوده بیشتر، صادراتی بودن محصول فعالیت تولیدی به استثنای صادرکنندگان مواد اولیه و خام، پیشران بودن و جایگاه در زنجیره ارزش و برخورداری از توان اشتغال‌زایی از جمله آنها است.
به گزارش ایرنا مسئولان دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی طی سال 95 برای تحقق شعار سال تلاش کردند و یکی از محورهای مهم این تلاش، اجرای قانون تدوین شده از سوی دولت به نام رفع موانع تولید در آذربایجان غربی بود که نتیجه آن غلبه کردن بر رکود موجود در استان و ایجاد اشتغال زیاد در بخش های مختلف صنعت و کشاورزی بود.
در این سال و در پی برگزاری جلسات متعدد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که حتی در برخی موارد به جلسه های هفتگی با حضور استاندار آذربایجان غربی و جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی در استان نیز انجامید، پرونده صدها واحد تولیدی راکد و نیمه راکد و همچنین طرح های صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و با تاکید استاندار، چکش کاری زیادی روی این طرح ها انجام شد.
سهم این استان از تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی بخش تولید در سطح کشور، پنج هزار و 650 میلیارد ریال بوده و بر این اساس قرار شد تا یکهزار و 116 واحد تولیدی این استان که در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده بودند، تسهیلات دریافت کنند.
در مرحله ابتدایی 242 واحد به دلیل سرمایه گذاری نکردن بانک ها از رده خارج شد و 400 واحد تولیدی دیگر تسهیلات رفع موانع تولید را دریافت کرد تا در مرحله بعدی 162 واحد تولیدی نیز به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی از سوی بانک کشاورزی از رده خارج شود و 312 واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات در لیست انتظار بمانند.
در ادامه بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات به 139 واحد از این تعداد را قبول کرد و از لحاظ تعداد واحد تولیدی 94.3 درصد و از لحاظ ریالی 52 درصد از واحدهای هدفگذاری شده، تسهیلات رفع موانع تولید را در این استان دریافت کردند.
2 هزار و 930 میلیارد ریال از سهم پنج هزار و 650 میلیارد ریالی تسهیلات در این استان به واحدهای تولیدی مذکور اختصاص یافته است و به همین دلیل اعطای تسهیلات به واحدها تولیدی مازاد بر یک هزار 116 واحد در دستور کار قرار گرفت.
مشارکت تامین اجتماعی و امور مالیاتی در رفع موانع تولید و احیا واحدهای تولیدی این استان نیز قابل توجه بود و 879 پرونده دارای مشکلات تامین اجتماعی پس از بررسی، مورد بخشودگی یا تقسیط بدهی قرار گرفت و امور مالیاتی نیز 207 فقره بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی را تقسیط یا با صاحبان آنان تسویه حساب کرد.
منبع/ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار