مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اعلام این خبر افزود: این اعتبار برای آزادسازی حریم و مرمت کامل و حفاظت از این بنای تاریخی نیاز است.
کد خبر: ۴۶۴۳۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 22 July 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي،جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار گفت: حفظ و مرمت بناهای تاریخی از وظایف اصلی اداره کل میراث فرهنگی است که طرح احیا مسجد جامع ارومیه آماده شده و از طریق پیمانکاران متخصص در حال انجام است.
وی اظهار کرد: در سال گذشته از محل اعتبارات ملی مبلغ 2میلیارد ریال برای ساماندهی و مرمت گنبدخانه ،طرح جامع ساماندهی حجرات قدیمی ، تحکیم گچبری، انجام مطالعات باستانشناسی و اجرای کف گنبدخانه، مرمت و حفاظت از تزئینات داخلی اختصاص یا3فته که به پیمانکاران واگذار شده است.
جباری یادآور شد: در سال های گذشته 4میلیارد ریال برای مرمت و احیای این بنای تاریخی ، مذهبی از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی افزود: در سال 1394 اقداماتی ازجمله سبک سازی بام شبستان ، ایزولاسیون گوشه سازی ها و برداشت کف گنبدخانه و مرمت محراب ایلخانی انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: مرمت آثار تاریخی با توجه به حساسیت کار، زمان بر بوده و مرمت بنای مذهبی، تاریخی مسجد جامع ارومیه نیز مدت زمانی طول می کشد.
مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی با اشاره به بودجه مورد نیاز برای احیای کامل مسجدجامع ارومیه افزود: برای طرح حفاظت و مرمت کامل این بنا بیش از یکصد میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که در صورت تخصیص این اعتبار جهت آزادسازی حریم مسجد جامع ارومیه، پاکسازی بناهای غیر مجاز احداث شده و مرمت کامل و حفاظت این بنا هزینه می شود.
مسجد تاریخی جامع ارومیه یکی از بناهای سده‌ هفتم (ه. ق) و از بناهای دوران سلجوقیان است که در وسط بازار بزرگ و قدیمی ارومیه قرار دارد، صحن بزرگ و شبستان آجری وسیعی دارد که وسط آن با گنبد بلندی پوشیده شده است.
قسمت های قدیمی مسجد تاریخی جامع ارومیه به کاخ ساسانی دامغان شباهت دارد و بنابر روایتی، مسجد پیش از این معبدی مربوط دوره‌ ساسانی بوده است، هسته‌ اولیهاین بنا ، شبستان گنبد ‌دار در وسط است که ساختمان آن به دوران سلجوقیان و قرن ششم هجری قمری تعلق دارد و ۴۰ ستون متصل به این شبستان گنبددار مربوط به دوران ایلخانی هستند.
حجره‌ های اطراف صحن مسجد به اوایل دوره‌ زندیه متعلق ‌اند و سنگ ‌نوشته‌ موجود، زمان احداث آن ‌را سال ۱۱۸۴ هجری قمری نشان می‌دهد، محراب مسجد سرتاسر پوشیده از کتیبه‌هایی به خط کوفی و ثلث است، در حاشیه‌ بیرونی محراب، آیه‌ ۲۵۵ و قسمتی از آیه ۲۵۶ سوره‌ بقره به خط کوفی نوشته شده است.
آنچه که از ویژگی‌های معماری سلجوقی در این بنا بارز به نظر می‌رسد، تبعیت از الگوی پلان چهار طاقی، توجه به استحکام بنا و استفاده از مصالح مقاوم در ساخت بناست که امروز نشان از معماری بی نظیر و اصیل ایرانی اسلامی دارد.
منبع/باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار