معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار ویژه مهاباد با اشاره به صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی با برنامه ریزی دستگاه های مربوطه گفت: از زمان اجرای طرح احیا دریاچه ارومیه تا کنون و در 2 سال گذشته 200 میلیون مترمکعب آب سد مهاباد به دریاچه ارومیه رها سازی شده است
کد خبر: ۴۶۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ 22 July 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي:ایرج شجاعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال به علت کمبود بارندگی و نیاز آبی تا کنون رها سازی آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه نداشتیم اما سال گذشته 80 میلیون متر مکعب رهاسازی شده است
وی اضافه کرد: میزان مصرف آب کشاورزی شهرستان از سد مهاباد سالانه 135 میلیون مترمکعب بود که اکنون با توجه به کمبود آب در کشور برای صرفه جویی و مصرف بهینه آب 95 میلیون مترمکعب از طرف دستگاه های مربوطه کاهش تعریف شده تا کم آبی برای کشاورزان مشکل ساز نشود و کاهش منابع آب در کشاورزی تاثیر نگذارد
وی با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون با صرفه جویی انجام شده بیش از 40 میلیون متر مکعب مصرف آب کشاورزی در شهرستان مهاباد کاهش یافته است، افزود: بر این اساس به رغم اینکه اکنون با تنش آبی مواجه هستیم در 2 سال گذشته صرفه جویی مناسبی در مصرف آب کشاورزی صورت گرفته اما میزان تولیدات کشاورزی مناسب بوده و در صورت مکانیزه شدن آبیاری زمین های کشاورزی و استفاده بیشتر از آبیاری تحت فشار صرفه جویی بیشتری انجام می شود.
وی یادآور شد: با بحران در دریاچه ارومیه برای احیای آن و صرفه جویی در مصرف آب طرح های خوبی در مهاباد اجرا شده و تا کنون یکهزار و 500 هکتار از زمین های آبی را آبیاری تحت فشار انجام دادیم و با سفر و قول مساعد معاون زیربنایی وزیر جهادکشاورزی سه هزار هکتار دیگر در حال اجرا بوده و اعتبار آن نیز تامین شده است
وی افزود: کل اراضی آبی این شهرستان حدود 25 هزار هکتار است که تاکنون 5 هزار و 600 هکتار آن به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است.
وی گفت: کانال های فرسوده آبرسانی کشاورزی نیز بازسازی می شوند اکنون کانال های درجه یک و درجه 2 را بازسازی می کنیم تا از هدررفت آب جلوگیری شود و آب بیشتری به دست کشاورزان برسد و به همین منظور تلاش های بیشتری را انجام خواهیم داد
شجاعی همچنین گفت: در بخش ترویج کشاورزی هم آموزش های لازم در خصوص صرفه جویی در مصرف بهینه آب برای کشاورزان داده شده است
وی افزود: امسال اصلاح الگوی کشت برای تولید گندم انجام شده و بر روی چغندر قند و جایگزینی کلزا نیز در شهرستان مطالعات انجام شده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با هدف فرهنگ‌سازی در مصرف آب و برق، از هفته جاری پویشی خبری با عنوان «نه به تشنگی و تاریکی» را آغاز کرده است.
تابستان امسال مصرف آب و برق کشور به قدری افزایش یافت که منجر به شکسته شدن رکوردهای مصرف سال‌های گذشته شد؛ به عنوان نمونه در حالی که وزارت نیرو برای امسال افزایش مصرف برق را حدود پنج درصد پیش‌بینی کرده بود، این میزان به بیش از 11 درصد افزایش یافت.
مصرف برق در روزهای گرم امسال برای نخستین بار به عدد 55 هزار و 400 مگاوات رسید و به این ترتیب رکورد تاریخ مصرف برق در کشور شکسته شد.
این رشد مصرف به گونه‌ای بود که زمان اوج مصرف در یک ماه گذشته 17 بار از مرز 50 هزار مگاوات گذشت؛ آن هم در حالی که پارسال و در همین بازه زمانی فقط 2 بار این اتفاق رخ داده بود.
در بخش آب شرب، شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده است؛ بارندگی‌ها نسبت به پارسال و میانگین 47 سال گذشته حدود سه درصد کاهش یافته و با همه اقداماتی که انجام شده است، هنوز 300 شهر ایران در شرایط «تنش آب شرب» قرار دارد.
با توجه به این شرایط، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با هدف فرهنگسازی در مدیریت مصرف آب و برق، پویشی خبری با عنوان «نه به تشنگی و تاریکی» را آغاز کرده و قرار است روزانه با انتشار اخباروگزارش های مرتبط در زمینه مصرف بهینه آب و برق اطلاع رسانی کند.
انتظار می‌رود سایر رسانه‌ها نیز برای همراه کردن مردم در صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب و برق، به طور جدی وارد عرصه شوند تا گامی بزرگ برای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه در همه زمینه‌ها بویژه آب و برق برداشته شود و این مسیر تا نهادینه شدن آن ادامه یابد.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت و بیش از 81 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در جنوب آذربایجان غربی واقع است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار