محمد بن نایف به عنوان ولیعهد پادشاه عربستان عادت نداشت کسی به او دستور دهد. اما ناگهان یک شب در ماه ژوئن او به کاخ در مکه احضار شد و در برابر اراده خود مقاومت کرد و در عرض چند ساعت ادعای جامشینی اش بر تاج و تحت عربستان را اعطا کرد.
کد خبر: ۴۶۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸ 20 July 2017

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیویورک تایمز نوشت: محمد بن نایف به عنوان ولیعهد پادشاه عربستان عادت نداشت کسی به او دستور دهد. اما ناگهان یک شب در ماه ژوئن او به کاخ در مکه احضار شد و در برابر اراده خود مقاومت کرد و در عرض چند ساعت ادعای جامشینی اش بر تاج و تحت عربستان را اعطا کرد.

به گزارش انتخاب، به زودی او کناره گیری کرد و عربستان در حالی از خواب بیدار شد که خبر انتخاب ولعیهد جدید عربستان همه جا پیچیده بود؛ بله! محمد بن سلمان 31 ساله ولیعهد عربستان شده بود.

طرفداران شاهزاده جوان یکپارچه این جاه طلبی رهبرشان را تحسین کردند اما از آن زمان نشانه هایی مبنی بر اینکه بن سلمان در پشت پرده در حال توطئه برای حذف بن نایف بوده، وجود دارد.

به گفته ی یک منبع، برای بدست آوردن حمایت و پشتیبانی برخی از شاهزادگان، به آنها گفته شد که بن نایف به دلیل مصدف مواد مخدر شایسته ی ولیعهدی نیست. در این میان، بسیاری از نیروهای امنیتی در امریکا از این اتفاق نگران شده اند، اتفاقی که باعث قطع روابط آنها با یکی از قابل اعتمادترین افراد نسبت به آنها در سعودی شد.

به گفته کریستین کوتز در موسسه بیکر، همه شاهد تمرکز قدرت در یک فرد در عربستان هستند، فردی که جوان است و بسیاری از پسر عموها و پسران شاه سابق نسبت به او موضع خوبی ندارند، این میتواند باعث فروپاشی خاندان سعود شود.

ثروت خاندان آل سعود برای همه روشن است و خروج هر یک از افراد این خاندان که عمدتا دیپلمات ها و ماموران شناخته شده هستند، میتواند بسیاری از کارهای کشور را دچار مشکل کند.

اما از زمانی که نیویورک تایمز در ماه گذشته گزارشی را درباره محصور شدن محمد بن نایف در قصر خود منتشر کرد مقامات آمریکا و برخی مقامات ارشد در آل سعود نیز روایت های مشابهی در مورد فشار به بن نایف برای کناره گیری را منتشر کرده اند. البته همه این مقامات به شرط عدم افشای نامشان با نیویورک تایمز مضاحبه کرده اند.

یکی از مقامات در بیانیه ای به کل تحت فشار بودن بن نایف را زیر سوال بود و گفت شورای بیعت، شورایی از بدنه شاهزادگان ارشد است و ثابت کرده که هیچ تغییری قرار نیست دراولویت های کشور قرار بگیرد.

رقابت بین ملک سلمان و جانشینان خیلی زود در سال 2015 آغاز شد. محمد بن سلمان از چین ، روسیه و آمریکا بازدید کرده و با مارک زوکربرگ مدیرعامل فیس بوک نیز دیدار و گفت وگو داشته است و از رفتن پیش ترامپ نیز خودداری کرده است. او همچنین سند 2030 را تدوین کرده و به دنبال ایجاد یک برنامه برای آینده پادشاهی و ایجاد افتصادی پر رونق برای شهروندان است.

حامیان بن سلمان او را برای کار بر روی این سند تحسین میکنند. برنامه های او شامل بهبود فرصت های سرگمی نیز بوده است. همین سیاست ها او را در میان دو سوم سعودی های زیر 30 سال محبوب کرده است.

اما منتفدان سخت او را تشنه قدرت میدانند و میگویند او کشور را وارد یک جنگ خونین پر هزینه در یمن کرده که به کشته شدن تعداد بیشماری شهروند منجر شده و همچنین او کسی بوده که روابط با قطر را به هم ریخته است.

شاهزاده به قیمت زیر پا نهادن دیگر عضو خانواده اش بن نایف روی کار آمده است. بن نایف به عنوان وزیر کشور به خروج القاعده از عربستان ببد از بمب گذاری های خونین یک دهه پیش کمک بزرگی کرده بود. با این که او از نظر شخصیتی همیشه از انظار عمومی دور بوده حتی بعد از اینکه ولیعهد عربستان شد، نیز در سایه بود. این اقدامات او را به یکی از متحدان آمریکا و غرب وجهان عرب تبدیل کرده بود

به گفته یکی از مقامات آمریکایی و یکی از نزدیکان خاندان سلطنتی عربستان، در نیمه شب 20 ژوئن گروهی از مقامات ارشد و شاهزادگان عربستان و مقامات امنیتی در قصر صفا در مکه بعداز اینکه به آنها خبر داده شد که پادشاه قصد دیدن آنها را دارد جمع شدند .

این ماجرا مربوط به اواخر ماه رمضان بود زمانی که سعودی ها به شدت مشغول اعمال مذهبی این ماه بودند و بسیاری از افراد خاندان آل سعود نیز برای تعطیلات عید فطر به خارج از کشور سفر کرده بودند و در مکه حضور نداشتند. این برای تغییرات فرصت مناسبی بود. چیزی شبیه به کودتا در عصر کریسمس

به گفته این مقام آمریکایی و عربستانی، قبل از نیمه شب محمد بن تایف به دستور پادشاه به دیدن او رفته بود و به اتاق دیگری هدایت شد جایی که مقامات قضایی عربستان، تلفن او را از او گرفتند و از اینکه نایف از پست خود به راحتی کوتاه خواهد آمد، اطمینان کسب کردند .

در ابتدا او مقاومت کرده اما در نهایت او به واسطه بیماری دیابتی که از زمان سو قصد سال 2009، همراه اوست خسته شد و کوتاه آمد.

مقامات قضایی عربستان در این زمان دیگر اعضای شورای بیعت را فراخواندند . برخی گفته اند محمد بن نایف مشکل مواد مخدر داشته و برای پادشاه شدن مناسب نبوده است.

در سالهای متمادی دوستان بن نایف نگرانی شان از سلامتی او ابراز می داشتند و چرا که او یک سو قصد را از سر گذرانده بود و از بیماری های مرتبط با استرس نیز رنج می برد. وضعیت او در استفاده از دارو سبب شده بود دوستان او نگران اعتیاد او به دارو ها باشند.

به گفته بروس ریدل یکی از افسران ارشد سابق سازمان سیا و رییس پروژه اطلاعاتی موسسه بروکینگز تعداد بیشماری از اسناد در این رابطه نشان می دهد بن نایف از سو قصد نافرجام سال 2009 جان سالم به در برده اما مجبور شده به داروهایی روی بیاورد که به تدریج او را به واسطه اعتیاد آور بودن به کشتن میداد. من فکر میکنم این مشکل به تدریج بدتر هم میشد.

یکی از مقامات آمریکایی و یکی از مشاوران خاندان آل سعود گفته محمد بن نایف با محاصره قطر مخالف بوده است و همین مساله اختمالا در برکناری او نقش مهمی داشته.

بن نایف قبل از برکناری مفتضحانه با استعفا موافقت کرده است. ویدئویی که همه جا پخش شد صحنه بوسیدن دست محمد بن سلمان توسط نایف را نشان میدهد.

شاهزاده جوان عربستان در این ویدئو میگوید ما هیچ وقت از توصیه های سازنده شما بی نصیب نخواهیم بود.

شاهزاده مسن تر در این ویدئو در پاسخ میگوید: موفق باشید و خدا شما را حفظ کند.

بعد از این نایف به قصر خود در جده برمیگردد و حق خروج هم نداشته است.

به گفته مقامات آمریکایی سابق و کنونی ژنرال عبدالعزیز الهویرانی که یکی از افسران امنیتی مهم در ارتباط با آمریکاست او را تا خانه همراهی کرده است.

مقامات سازمان سیا روز بعد، کاخ سفید را از این وقایع مطلع کرده اند و نگرانی شان را از اخراج بن نایف که ممکن است به برکناری هویرانی نیز منجر شود ابراز داشتند . اینها کسانی هستند که روابط آمریکا با رعبستان را تسهیل میکنند.

محمد بن نایف با برادرزاده 33 ساله اش عبدالعزیز بن سعود بن نایف در وزارت کشور جابه جا شد . او یکی از مشاوران عمویش بود و گفته می شد با محمد بن سلمان رابطه خوبی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار