آخرین تحولات خاورمیانه؛
عقب‌نشینی کشورهای تحریم‌کننده قطر، احتمال کناره گیری ملک سلمان از قدرت تا پایان تابستان، جدایی یک گروه دیگر از احرار الشام و پیوستن به جبهه النصره، توقف تسلیح و آموزش معارضان سوریه توسط ترامپ، گاف نتانیاهو در نشست خود با مسئولان اروپایی در مورد حمله به سوریه و تصویب توافقنامه استقرار نیروی هوایی روسیه در سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان باید به ورود هواپیماهای نظامی پاکستان به قطر نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۴۶۳۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶ 20 July 2017
 عقب‌نشینی کشورهای تحریم‌کننده قطر، احتمال کناره گیری ملک سلمان از قدرت تا پایان تابستان، جدایی یک گروه دیگر از احرار الشام و پیوستن به جبهه النصره، توقف تسلیح و آموزش معارضان سوریه توسط ترامپ، گاف نتانیاهو در نشست خود با مسئولان اروپایی در مورد حمله به سوریه و تصویب توافقنامه استقرار نیروی هوایی روسیه در سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان باید به ورود هواپیماهای نظامی پاکستان به قطر نیز اشاره کرد.
 
  به گزارش تابناک، وزارت دفاع قطر چهارشنبه از ورود اولین محموله هواپیمای آموزشی پاکستان موسوم به "سوپر موشک" به دوحه خبر داد.

نیروهای مسلح قطر به همین مناسبت جشنی با حضور سرلشکرستاد "احمد بن ابراهیم مالکی" معاون فرمانده نیروی هوایی و هیات عالی رتبه پاکستان متشکل از افسرانی از نیروی هوایی برگزار کردند.

سرتیپ ستاد "سلام حمد عقیل النابت" رییس دانشکده صنعت هواپیمایی، بر اهمیت ورود نخستین محموله از هواپیماهای سوپر موشک که بر کیفیت ناوگان هواپیماهای آموزشی در دانشکده خواهد افزود، تاکید کرد.

قرار است که هواپیماهای سوپرموشک پاکستان برای آموزش خلبانان در دانشکده به کار رود. این هواپیماها سبک وزن هستند و در عملیات آموزشی اولیه و اصلی بکار می روند و علاوه بر این پروازهای نمایشی و پروازهای شبانه هم خواهند داشت.

هواپیماهای سوپر موشک ساخت مجتمع هوانوردی پاکستان است. عرض بالهای آن بالغ بر 8.85 متر و طول آنها 7.15 متر است. و حداکثر سرعت آنها بالغ بر 268 کیلومتر در ساعت است.

یادآور می شود که قرارداد خرید این هواپیماها در ماه ژوئیه 2016 امضا شد.
 
 عقب‌نشینی کشورهای تحریم‌کننده قطر 
  
چهار کشور عرب تحریم‌کننده قطر  در چارچوب پیشنهادی که ممکن است راه را برای حل وفصل سریع بحران در منطقه هموار سازد، از دوحه خواستند که به شش اصل مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی پایبند باشد و در خصوص طرحی با تدابیر ویژه برای اجرای این اصول به آن‌ها به مذاکره بپردازد.

عبدالله المعلمی، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل، با شرکت در کنفرانسی خبری در جمع گروهی از خبرنگاران در مقر این سازمان اعلام کرد چهار کشور عرب تحریم‌کننده قطر هم اکنون بر لزوم پایبندی بر شش اصل مورد توافق در نشست روز پنجم ژوییه وزیران خارجه این کشور‌ها در قاهره تاکید می‌ورزند و امیدوارند دوحه نیز از این اصول حمایت کند.

این اصول شش‌گانه مواردی مانند پایبندی به مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، جلوگیری از تامین مالی و ایجاد فضای امن برای این گروه‌ها و تعلیق همه اقدامات تحریک‌آمیز و ایراد سخنرانی‌هایی که با تحریک به نفرت‌پراکنی و خشونت همراه باشد را شامل می‌شود.

المعلمی اعلام کرد این چهار کشور عربی بر این باورند که دیگر پذیرش این اصول شش‌گانه برای قطری‌ها آسان خواهد بود. وی تاکید کرد اجرا و نظارت بر این اصول از موضوعات اساسی خواهد بود و درباره پایبندی به این اصول شش‌گانه هیچ اغماض و مصالحه‌ای وجود نخواهد داشت.

او افزود دو طرف می‌توانند درباره جزئیات مربوط اعم از «تاکتیک‌ها وابزارهای اجرای این اصول» و نیز جاهایی که می‌توانند دو طرف بر سر آن‌ها به مباحثه و مصالحه بپردازند، با یگدیگر مذاکره کنند.

سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل همچنین توضیح داد که در فهرست اولیه مطالبات سیزده‌گانه از قطر نیز برخی از این اصول و برخی از ابزار‌ها و شیوه‌های دستیابی به توافق ذکر شده بود.

المعلمی تاکید کرد متوقف ساختن روند تحریک به خشونت نیز امری مهم و اساسی به شمار می‌رود، ولی شاید در این میان تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره چندان ضروری نباشد.

او افزود: «اگر تن‌ها راه تحقق این اصل مهم تعطیلی شبکه الجزیره باشد که خوب انجام می‌شود، ولی اگر می‌توان این مهم را بدون بستن شبکه الجزیره انجام داد که این هم خوب است و اشکالی ندارد. مسئله مهم تحقق این هدف مورد نظر و رعایت اصل مربوط به آن است.»

ریم الهاشمی، وزیر مشاور در امور همکاریهای بین المللی امارات متحده عربی، نیز اعلام کرد همه کشورهای درگیر در مسئله با آمریکا روابط مستحکمی دارند و ما بر این باوریم که آمریکایی‌ها نقشی بسیار سازنده و بسیار مهم دارند که می‌توانند برای دستیابی به راه حلی صلح آمیز برای بحران کنونی ایفا کنند.»

پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قاطعانه در اختلاف با قطر از مواضع عربستان سعودی و امارات و دیدگاه آنان مبنی بر حمایت دوحه از تروریسم حمایت کرده بود. اما رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر دوره‌ای اخیر به منطقه یادداشت تفاهمی با قطر در زمینه تقویت مبارزه با تروریسم و توقف تامین مالی تروریست‌ها امضا کرده بود.

الهاشمی این یادداشت تفاهم را گامی عالی توصیف و اعلام کرد ما مایلیم شاهد اقدامات بیشتری باشیم. ما خواستار اتخاذ تدابیری شدید‌تر و تعهداتی قدرتمندانه‌تر برای برخورد با این مسائل هستیم.»
 
توقف تسلیح و آموزش معارضان سوریه توسط ترامپ/ عقب‌نشینی کشورهای تحریم‌کننده قطر/احتمال کناره گیری ملک سلمان از قدرت تا پایان تابستان/ ورود هواپیماهای نظامی پاکستان به قطر

او تاکید کرد: «در شرایط کنونی و در این مرحله توپ در زمین قطر قرار دارد. ما منتظر تغییرات جدی در رفتار دوحه و اتخاذ تدابیر جدی هستیم و نه حرف و سخن بیشتر.»

وزیر مشاور در امور همکاری‌های بین المللی امارات متحده عربی در عین حال گفت: اقدام قطر در ترغیب حضور نظامی ترکیه در خاک خود، اوضاع را متشنج‌تر کرده است.

الهاشمی تصریح کرد: «ما خواهان هیچگونه تشدید اوضاع نظامی در منطقه از هیچ نوع نیستیم. ما امیدواریم بتوانیم این موضوع را در محافل داخلی و در میان خودمان و با کمک میانجیگری قاطع و قوی، چه از سوی آمریکا چه از سوی کویتی‌ها، حل و فصل کنیم.»

سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل همچنین با اشاره روشن به دو کشور ترکیه و ایران که از دوحه حمایت می‌کنند، تاکید کرد سرنوشت قطر در دستان همسایگان این کشور قرار دارد نه در دست کشورهای دور‌تر.»

المعلمی افزود: «برادران ما در ترکیه لازم است بدانند که دوره دخالتهای پنهانی و تا حدودی ناخواسته و نامطلوب در جهان عرب مدتهاست که به سر آمده است و اگر ترکیه می‌خواهد که نقش سازنده‌ای ایفا کند ما از آن استقبال می‌کنیم، ولی هر گونه تلاش برای ایفای نقشی از طریق ایجاد پایگاه‌های نظامی یا دخالت‌های نظامی، اقدامی سازنده به شمار نمی‌رود و برای آبرو و اعتبار ترکیه در جهان عرب نیز خوب و مفید نخواهد بود.»

دیپلمات‌های چهار کشور تحریم کننده قطر که در این کنفرانس خبری حضور داشتند اعلام کردند در خصوص اقدامات احتمالی بعدی مذاکراتی در جریان است.

لانا نسیبه، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد، نیز اعلام کرد: «اگر قطر مایل نیست که اصول اساسی را در تعریف تروریسم یا افراط گرایی در منطقه ما بپذیرد، دیگر باقی ماندن دوحه در ترکیب اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) برای این کشور بسیار دشوار خواهد شد.»
 
 احتمال کناره گیری ملک سلمان از قدرت تا پایان تابستان 

خبرگزاری رویترز از احتمال کناره‌گیری ملک سلمان و انتقال قدرت از پادشاه کنونی عربستان به پسر وی خبر داد و اعلام کرد که این اتفاق «شاید به زودی ماه سپتامبر» به وقوع بپیوندد.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی به رویدادهای مربوط به برکناری محمد بن نایف که قرار بود پادشاه بعدی عربستان باشد، پرداخت.

در این گزارش آمده است: در 21 ژوئن محمد بن نایف که چهره‌ای قدرتمند در دستگاه اطلاعاتی عربستان طی دو دهه گذشته بوده و قرار بود پادشاهی عربستان به او برسد، برای ملاقات با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه فعلی عربستان به طبقه چهارم اقامتگاهی سلطنتی در مکه فراخوانده شد.

به گفته یک منبع نزدیک به محمد بن نایف، در این جلسه وی مطلع شد که پادشاه دستور برکناری او را در راستای ولیعهد نمودن پسرش، محمد بن سلمان صادر کرده که علت این امر اعتیاد به داروهای مسکن عنوان شده است.

 
توقف تسلیح و آموزش معارضان سوریه توسط ترامپ/ عقب‌نشینی کشورهای تحریم‌کننده قطر/احتمال کناره گیری ملک سلمان از قدرت تا پایان تابستان/ ورود هواپیماهای نظامی پاکستان به قطر 

این منبع خاطرنشان کرد: پادشاه با محمد بن نایف در اتاقی خلوت دیدار کرده و به او گفت: از تو می‌خواهم که کناره‌گیری کنی زیرا به این نصیحت که اعتیاد خود را درمان کنی عمل نکردی و این امر در تصمیم‌گیری‌های تو به طرز خطرناکی تأثیر می‌گذارد.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از حاضران در محل وقوع این ملاقات گفت: پادشاه عربستان این ماه بیانیه‌ای را ضبط کرده که در آن انتقال پادشاهی به پسرش را اعلام می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این بیانیه ویدئویی ضبط شده ممکن است در هر زمانی «شاید به زودی ماه سپتامبر» پخش شود.

 جدایی یک گروه دیگر از احرار الشام و پیوستن به جبهه النصره
 
یگی از گروهک‌های زیر مجموعه گروه تروریستی «احرار الشام»، بعد از جدایی از این گروه با گروهک تروریستی جبهه النصره بیعت کرد.

این گردان که در «بادیه شمالی سوریه» فعالیت می‌کند، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از گروهک احرار الشام جدا شده و به گروهک تروریستی «هیأت تحریر الشام» که وابسته جبهه النصره است، پیوسته است.

گروهک ترویستی جبهه النصره نیز در واکنش به این اقدام گردان فجر الاسلام، به عناصر احرار الشام هشدار داد و اعلام کرد اگر اقدام به جنگ نکنند در امانند.
 
توقف تسلیح و آموزش معارضان سوریه توسط ترامپ

مقام‌های آمریکایی می‌گویند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته برنامه تسلیح و آموزش معارضان مسلح سوریه که در حال مبارزه با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هستند را متوقف کند.

این برنامه، از جمله محورهای اصلی دولت آمریکا در سوریه بود که دولت رئیس‌جمهور قبلی این کشور، باراک اوباما، از سال 2013 برای اعمال فشار بر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه آغاز کرد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند حذف این برنامه مخفیانه در گام‌های مرحله‌بندی‌شده تمایل ترامپ برای یافتن راه‌هایی جهت همکاری با روسیه را منعکس می‌کنند. این تصمیم، همچنین به منزله اعتراف واشنگتن به نداشتن اهرم نفوذ در سوریه برای عزل بشار اسد از قدرت است. 

مقام‌های مورد استناد واشنگتن‌پست همچنین گفته‌اند ترامپ این تصمیم را حدود یک ماه پیش، بعد از دیدار با مایک پامپئو، رئیس سیا و هربرت رابرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا گرفته است. ترامپ روز 7 جولای در هامبورگ آلمان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد. 

 
توقف تسلیح و آموزش معارضان سوریه توسط ترامپ/ عقب‌نشینی کشورهای تحریم‌کننده قطر/احتمال کناره گیری ملک سلمان از قدرت تا پایان تابستان/ ورود هواپیماهای نظامی پاکستان به قطر 

تصمیم برای لغو این برنامه، تأثیری بر برنامه پنتاگون برای همکاری با معارضان سوریه نخواهد داشت. 

مقام‌های ارشد آمریکایی گفته‌اند که برنامه مخفیانه سیا، در قالب گام‌های مرحله‌بندی‌شده در طول چند ماه حذف خواهد شد. اردن، از این تصمیم که به نظر می‌رسد بخشی از راهبرد گسترده‌تر دولت ترامپ برای تمرکز بر توافق‌های آتش‌بس محدود با روس‌ها است، حمایت می‌کند.

 گاف نتانیاهو در نشست خود با مسئولان اروپایی در مورد حمله به سوریه
 
 نتانیاهو بی توجه به میکروفون روشن خود در نشست غیر علنی با چند مسئول اروپایی از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در خاک سوریه سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان دیدارش با نخست وزیرهای مجارستان و چک و لهستان و اسلوواکی که چهارشنبه پشت دربهای بسته برگزار شد متوجه میکروفون روشن خود نبوده و جزئیات این نشست برای چند دقیقه از طریق گوشی هایی که در میان خبرنگاران برای کنفرانس خبری مشترک توزیع شده بود پخش شد.

در این سخنان، نتانیاهو برای نخستین بار به صورت علنی اعتراف کرد که تل آویو در خاک سوریه عملیات نظامی انجام داده است چرا که ارتش رژیم صهیونیستی بارها اظهار نظر در این خصوص را رد کرده بود.
 
توقف تسلیح و آموزش معارضان سوریه توسط ترامپ/ عقب‌نشینی کشورهای تحریم‌کننده قطر/احتمال کناره گیری ملک سلمان از قدرت تا پایان تابستان/ ورود هواپیماهای نظامی پاکستان به قطر

انگار که نتانیاهو برای سخن گفتن در خصوص فعالیتهای حزب الله بسیار مشتاق بوده چرا که سریعا به سراغ این موضوع رفته و مدعی شد: ما نه تنها با مصر بلکه با بلندی های جولان نیز بسته ایم و دیوار کشیدیم چرا که با مشکلات مربوط به داعش و تلاش ایران برای ایجاد یک جبهه تروریستی! مواجه بودیم.من به پوتین گفتم که اگر ببینیم خودروهایی برای حزب الله سلاح می برد آنها را هدف قرار می دهیم و ده ها بار این کار را کردیم.

وی همچنین با انتقاد شدید از مسئولان اروپایی تاکید کرد که اقدامات اتحادیه اروپا جنون آمیز است.
 
 تصویب توافقنامه استقرار نیروی هوایی روسیه در سوریه 
 
سنای روسیه پروتکل توافقنامه استقرار نیروی هوایی روسیه در خاک سوریه را تصویب کرد.

براساس این سند، مدت اعتبار توافقنامه مربوطه از نامحدود، به ۴۹ سال تغییر کرده و اگر هیچکدام از طرف ها حداقل از یک سال زودتر قصد خود برای لغو آن را اعلام نکند، بطور اتوماتیک به مدت ۲۵ سال تمدید می شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اواخر دسامبر ۲۰۱۶ دستورالعمل امضای پروتکل توافقنامه استقرار گروه هوایی در سوریه را امضا کرد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار