در حالی که چند روز بیشتر از دو سالگی برجام نمی گذرد و روز گذشته واشنگتن رسما پایبندی ایران به تعهدات خود در قالب برجام را برای دومین بار در دولت ترامپ تأکید و تأیید کرد، سلسله ای از رویدادها و سخنان از سوی مقامات ارشد آمریکایی، نشان از آن دارد که جرفه ای قابل تأمل در روابط ایران و آمریکا در روز گذشته زده شده است؛ جرقه ای که می تواند نشان از دوره ای جدید، پرتلاطم و با احتمالات بسیار بالا برای رویارویی های شدید بین ایران و آمریکا داشته باشد!
کد خبر: ۴۶۲۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 19 July 2017
در حالی که چند روز بیشتر از دو سالگی برجام نمی گذرد و روز گذشته واشنگتن رسما پایبندی ایران به تعهدات خود در قالب برجام را برای دومین بار در دولت ترامپ تأکید و تأیید کرد، سلسله ای از رویدادها و سخنان از سوی مقامات ارشد آمریکایی، نشان از آن دارد که جرفه ای قابل تأمل در روابط ایران و آمریکا در روز گذشته زده شده است؛ جرقه ای که می تواند نشان از دوره ای جدید، پرتلاطم و با احتمالات بسیار بالا برای رویارویی های شدید بین ایران و آمریکا داشته باشد!

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با تأیید پایبندی ایران به توافق هسته ای برای دومین بار از سوی دولت ترامپ، تحریم های جدیدی علیه برنامه موشکی و ارگان های نظامی ایران از سوی کاخ سفید وضع شد.

بنابراین،  روز گذشته، وزارت خزانه داری آمریکا فهرستی از نهادها و اشخاص جدیدی که مشمول تحریم های جدید آمریکا خواهند بود، منتشر و اعلام کرد، در تحریم‌های جدید، هفت سازمان و پنج فرد به دلیل حمایت از نیروهای نظامی یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف گرفته شده‌اند.

این تحریم‌ها همچنین یک سازمان چند ملیتی مستقر در ایران و سه فرد مرتبط با آن را شامل می‌شوند
 
از تحریم تا تهدید؛ روز پر کار آمریکایی ها در خصوص ایران / ظریف: اقدام متناسب انجام میدهیم 
خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود مدعی شده، «سه شبکه»‌ای که به تازگی تحریم شده‌اند، با ساخت پهپادها و تجهیزات نظامی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تولید و نگهداری قایق‌های سریع برای نیروی دریایی سپاه یا تأمین قطعات الکتریکی برای نهادهای حامی نیروهای نظامی ایران اقدام به پشتیبانی از نیروهای نظامی ایران کرده‌اند.

شرکتی فراملیتی که با ادعای ارتکاب جرم در فهرست تحریمی واشنگتن قرار گرفته نیز به انجام هماهنگی‌های لازم برای سرقت برنامه‌های نرم‌افزاری آمریکا و کشورهای غربی متهم شده است. خزانه‌داری آمریکا مدعی شده که این نرم‌افزارها «گاهاً» به دولت ایران فروخته شده‌اند.

واشنگتن اعلام کرده، یک نهاد و دو بازرگان ایرانی مرتبط با این شرکت اصطلاحاً مجرم هم در فهرست تحریم‌های جدید قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این شانزده فرد و نهاد، وزارت خارجه آمریکا هم دو سازمان را به بهانه همکاری با برنامه موشکی ایران تحریم کرده است.

با اقدام روز سه‌شنبه، همه دارایی‌ها و سهام‌های متعلق به این هجده فرد و نهاد در حیطه قلمرو حاکمیتی آمریکا مسدود شده و افراد آمریکایی، از انجام مبادلات مالی با آنها منع می‌شوند.

به علاوه، نهادهای مالی خارجی که اقدام به تسهیل مبادلات مالی با افراد و نهادهای مندرج در فهرست تحریمی امروز کنند و یا اشخاصی که به این نفرات و سازمان‌ها کمک مادی یا کمک‌های دیگر ارائه دهند، ممکن است با جرائمی از قبیل منع دسترسی به نظام مالی آمریکا یا مسدود شدن دارایی‌هایشان در قلمرو حاکمیتی آمریکا رو به رو شوند.

تهدید پس از تحریم

این در حالی است که روز گذشته، سخنگوی کاخ سفید در ادامه تهدیداهای دولت ترامپ علیه ایران سخن از کار روی یک استراتژی مختص به ایران گفت. سندرز که در نشست خبری روزانه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: دولت آمریکا در حال تدوین یک «راهبرد جامع یکپارچه» در ارتباط با ایران است.

از سوی دیگر، «هیتر نوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه گفت: در نامه‌ای به کنگره، تأیید کردیم که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است؛ اما در عین حال معتقدیم که ایران روح این توافق را نقض کرده است.

وی گفته است: قرار بود برجام به ثبات و امنیت منطقه کمک کند، ولی برخی اقدامات ایران ثبات و امنیت منطقه را تضعیف می‌کند. ایران یکی از تهدیدات مهم برای ایالات متحده و برای جهان است. بسیاری از تهدیدات برآمده از ایران، فراتر از مسأله هسته‌ای هستند، مانند برنامه موشک‌های بالستیک، حمایت این کشور از اسد، تهدید آزادی تردد دریایی، تهدید اسرائیل، حملات سایبری و موارد بسیار دیگر.
 
از تحریم تا تهدید؛ روز پر کار آمریکایی ها در خصوص ایران / ظریف: اقدام متناسب انجام میدهیم 

مقابله با ایران در سخن

رکس تیلرسون در نامه ای خطاب به کنگره آمریکا برای تأیید پایبندی ایران به برجام، یادآور شده که واشنگتن مشغول کار برای رفع نواقص برجام است. تیلرسون تأکید کرده که: رئیس‌جمهور ترامپ دولت خود را مأمور کرده تا با همکاری با متحدان گزینه‌هایی را برای پاسخ به نواقص قابل توجه برجام بررسی کرده و گام‌هایی را برای اجرای دقیق‌تر مفاد توافقنامه بردارند.

تیلرسون در ادامه این نامه، برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطینی‌ها در برابر رژیم صهیونیستی، حمایت ایران از بسیج مردمی عراق، همراهی ایران با نظام سوریه، حضور نظامی ایران در خلیج فارس، فعالیت‌های سایبری، نقض ادعایی حقوق بشر و بازداشت اتباع خارجی را مواردی تهدید‌آمیز توصیف کرده است.
 
از تحریم تا تهدید؛ روز پر کار آمریکایی ها در خصوص ایران / ظریف: اقدام متناسب انجام میدهیم

در همین حال، روز گذشته، کاخ سفید بیانیه ای منتشر کرده که موضوع آن، گفت وگوی ترامپ با سلطان قابوس پادشاه عمان و نزدیک ترین کشور عرب منطقه به ایران بوده است. در بیانیه کاخ سفید در مورد این دیدار آمده است: «رئیس‌جمهور بر اهمیت روابط نزدیک دوجانبه تأکید کرد. سران دو کشور راه‌های حل مناقشات منطقه‌ای را مورد بحث قرار دادند.» 

این بیانیه می‌افزاید: «رئیس‌جمهور ترامپ بر لزوم مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه تأکید کرد.»

نامه نگاری  دوباره سناتورهای تندرو

در همین حال، تد کروز و تام کاتن، دیروز طی نوشته هایی جداگانه به وزارت خارجه آمریکا، اقدام دولت ترامپ را «تأسف‌بار» و «خطرناک» توصیف کردند.

«تام کاتن»، نماینده ایالت «آرکانزاس»، هم در بیانیه‌ای که در وب‌سایتش قرار گرفته، نوشت: «من با این تأییدیه (درباره پایبندی ایران به برجام) مخالفم. ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده و رفع کامل تحریم‌های ایران، مطمئناً اهمیت حیاتی برای امنیت ملی آمریکا ندارد.»

«کاتن» و «کروز»، دو نفر از چهار سناتوری هستند که در نامه‌ای هفته گذشته به «رکس تیلرسون» از وی خواسته بودند، پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند.

«کاتن» و «کروز» در آن نامه به همراه دو سناتور دیگر به نام‌های «دیوید پرود» و «مارکو روبیو» نوشته بودند: «منافع آمریکا در صورت بررسی هشیارانه نقض برجام توسط ایران و رفتارهای بی‌ثبات‌ساز و تجاوزکارانه رژیم به بهترین نحو تأمین خواهد شد.»

پاسخ های ظریف به روز پر کار آمریکایی ها در خصوص ایران

در همین حال محمد جواد ظریف در پاسخ به اقدامات دونالد ترامپ و دولت وی در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس گفت: هدف از تحریم‌های تازه اعلام‌شده از سوی آمریکا، «مسموم کردن فضا» در ارتباط با ایران بوده و ناقض «روح توافق» هستند. 

وزیر امور خارجه گفت: «تحریم‌های جدید آمریکا، روح برجام را نقض می‌کند. آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا متن برجام را هم نقض کرده‌اند یا نه و اقدام متناسب انجام می‌دهیم.»

وی در پاسخ به مجری که گفت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌ای را به ضرر واشنگتن می‌داند، گفت: «این طور نیست. هیچ توافقی کامل برای همه پذیرفته نیست.»

وزیر امور خارجه تأکید کرد که برجام توافقی چندجانبه است و یک طرف نمی‌تواند آن را لغو کرده یا مورد مذاکره مجدد قرار دهد. وی گفت: «این یک توافق چندجانبه است که مورد تأیید شورای امنیت قرار گرفته؛ بنابراین، نمی‌توان دوجانبه از آن خارج شد یا آن را مورد مذاکره مجدد قرار داد.»

وی همچنین در گفت وگو با پایگاه المانیتور گفته است که آمریکا خواهان عدم بهره برداری ایران از برجام است. وی در مورد تصمیم دولت ترامپ در مورد برجام گفت: «هنوز نمی‌دانیم آن‌ها می‌خواهند چه کار کنند. آن‌ها از لغو توافق صحبت می‌کردند.»

وزیر امور خارجه ادامه داد: «اما به نظر می‌رسد که فهمیده‌اند، لغو توافق مورد استقبال جهان قرار نخواهد گرفت... [بنابراین] اکنون تلاش می‌کنند تا بهره‌برداری ایران از منافع توافق را برای ایران ناممکن کنند.»

آقای ظریف در مورد تحریم‌های تازه آمریکا که همزمان با تأیید پایبندی ایران به برجام وضع شده، گفت: «این مسأله دارد به امری روتین و ملال‌آور بدل می‌شود. هر بار که می‌خواهند [پایبندی ایران به برجام] را تأیید کنند، باید یک اقدام منفی هم انجام دهند. روشن است که این نشانه‌ای از سوءنیت است.»

از سوی دیگر، وزارت خارجه ایران نیز در بیانیه ای در واکنش به اقدام دولت ترامپ در خصوص وضع تحریم های جدید بیان کرده است که متقابلا اقدام به تحريم تعدادی ديگر از اشخاص حقيقی و حقوقی آمريكايی كه در ضديت با مردم ايران و ساير ملل مسلمان منطقه گام برداشته اند، خواهد کرد. به گفته وزارت امور خارجه، نام اين اشخاص به زودی اعلام خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار