با روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا، حزب حاکم ترکیه و شخص اردوغان امیدواری بیشتری به استرداد گولن به ترکیه پیدا کرده اند.
کد خبر: ۴۶۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵ 19 July 2017
بر اساس گزارش شورای امنیت ملی ترکیه ، دولت ترکیه در 3 سال گذشته حدود 14 میلیارد دلار ( 48.5 میلیارد لیره) از ثروت شرکت ها و موسسات وابسته به جریان فتح الله گولن را در داخل ترکیه، مصادره کرده است.

به گزارش عصر ایران ، روزنامه "صباح " ترکیه با اشاره به گزارشی که اخیرا در جلسه شورای امنیت ملی ترکیه مطرح شده، نوشت، ثروت عظیمی از جریان حامی فتح الله گولن در ترکیه به ویژه در یک سال گذشته پس از شکست کودتای نافرجام ترکیه توقیف شده است.

فتح الله گولن روحانی ترکیه ای است که نفوذ گسترده ای در داخل این کشور داشته و از سوی دولت ترکیه به رهبری کودتای نافرجام در ترکیه متهم شده است. جریان حامی او در داخل ترکیه و خارج از این کشور دارای دهها نهاد و بنگاه خیریه و آموزشی و رسانه ای است که بیشتر آنها در داخل ترکیه توقیف شده اند.

او که از سال 1999 به صورت تبعید خودخواسته در ایالت پنسیلوانیا آمریکا اقامت دارد، اتهام رهبری کودتای نافرجام را رد کرده است. دولت ترکیه از آمریکا خواسته تا گولن را به این کشور مسترد کند.

تصویری گرفته شده از یک ویدئوی فتح الله گولن که در حال نفرین حزب حاکم ترکیه و اردوغان است

توقیف ثروت 14 میلیارد دلاری موسسات فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه

بر اساس گزارش شورای امنیت ملی ترکیه در یک سال گذشته در مجموع 7.5 میلیارد لیره (بیش از 2 میلیارد دلار) از اموال غیر منقول جریان حامی فتح الله گولن توقیف شده است. همچنین در طی این مدت 41 میلیارد لیره ( 12 میلیارد دلار) از اموال 966 شرکت و موسسه مصادره شده منسوب به جریان حامی فتح الله گولن، به دولت ترکیه منتقل شده است.

آغاز اختلافات بین حزب حاکم ترکیه و شخص اردوغان با فتح الله گولن به بیش از 3 سال پیش و از زمان دستگیری و متهم شدن عده ای از وزرای دولت ترکیه از سوی دستگاه قضایی به اتهام فساد مالی و پولشویی در 17 دسامبر 2013 بر می گردد.

پس از این واقعه بود که اردوغان با متهم کردن فتح الله گولن به تشکیل یک دولت موازی در داخل حاکمیت ترکیه، از او خواست از پشت پرده هدایت جریان حامی خود در داخل دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی و نظامی بیرون بیاید.

با روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا، حزب حاکم ترکیه و شخص اردوغان امیدواری بیشتری به استرداد گولن به ترکیه پیدا کرده اند.

فتح الله گولن اخیرا در مصاحبه ای به مناسبت سالگرد کودتای نافرجام ترکیه با اشاره به اینکه قصد خروج از آمریکا ندارد، گفت در صورت تصمیم دولت جدید آمریکا به مسترد کردن او به ترکیه، او به این خواسته  تمکین خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار