فرماندار اشنویه با اشاره به نگاه حمایتی دولت تدبیر و امید برای توسعه این شهرستان مستعد و محروم، گفت: اعتبارات عمرانی این شهرستان در 2 سال گذشته 4.3 برابر شده و از 23 میلیارد ریال به 100 میلیارد ریال رسیده است.
کد خبر: ۴۶۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ 17 July 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:اسعد خضری که در سه سال گذشته سکان مدیریت این شهرستان را بر عهده داشته روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ظرفیت ها، کاستی ها، نگاه دولت به این شهرستان و توسعه شهرستانی در دولت تدبیر و امید را تشریح کرد و گفت: اعتبار عمرانی این شهرستان از محل تملک دارایی های سرمایه ای در سال 94 تنها 23 میلیارد ریال بود که این میزان در سال 95 با نگاه مثبت دولت به 55 میلیارد ریال و در سال جاری به 100 میلیارد ریال رسید.
وی اظهار کرد: این جهش بسیار چشمگیر، نشانه ای از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به مناطق محروم است و می تواند بخش مهمی از مشکلات عمرانی این شهرستان مرزی را مرتفع کند.
وی با اشاره به اینکه بهداشت و درمان از جمله بخش های مهم فعالیتی دولت تدبیر و امید در اشنویه است، اضافه کرد: این شهرستان تا پیش از فعالیت دولت یازدهم فاقد بیمارستان بود و اهتمامی هم برای بهبود این وضعیت و ساخت بیمارستان جدید وجود نداشت ولی در این دولت، کلنگ احداث بیمارستان 90 تختخوابی به زمین زده شد و عملیات ساخت آن در دست انجام است.
وی از فعال بودن کارگاه های احداث و بهسازی جاده های اشنویه - ارومیه، اشنویه - نقده و اشنویه - پیرانشهر خبر داد و اظهار کرد: این مسیرها دارای مشکلات متعدد فنی بوده و در حال حاضر بسیاری از این مشکلات به ویژه در مسیر اشنویه - ارومیه رفع شده است.
فرماندار اشنویه با اشاره به اینکه جاده های مواصلاتی این شهرستان ظرفیت لازم برای ترددهای زیاد را ندارند، ادامه داد: برای بهبود خدمت رسانی در این حوزه، ابتدا با همراهی نماینده مردم اشنویه و نقده در مجلس شورای اسلامی، مسیر 75 کیلومتری ارومیه به اشنویه از جاده فرعی به جاده اصلی تبدیل شد و در حال حاضر شاهد تزریق اعتبار برای روکش آسفالت این مسیر هستیم.
خضری با تاکید بر اینکه مسیر اشنویه - نقده نیز با زیرسازی های مناسب و تزریق اعتبار قابل توجه در دست اجراست، گفت: این مسیر برای اهالی شهرستان اشنویه بسیار حائز اهمیت است زیرا نقده نزدیکترین شهرستان به اشنویه محسوب می شود و می تواند زمینه ساز خروج اشنویه از بن بست موجود باشد.

** توسعه بخش کشاورزی اشنویه به پشتوانه تدبیر دولت یازدهم
فرماندار اشنویه به وجود 23 هزار هکتار زمین زراعی و هفت هزار و 500 هکتار زمین باغی در این شهرستان اشاره کرد و گفت:
بخش کشاورزی این شهرستان به پشتوانه تدبیر دولت یازدهم در مسیر توسعه قرار گرفته است.
اسعد خضری بیان کرد: اجرای طرح های آبیاری تحت فشار از جمله برنامه های مهم بخش کشاورزی با هدف کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری دراین شهرستان به شمار می رود.
به گفته وی 71 هکتار زمین زراعی تاکنون در این خصوص به آبیاری تحت فشار مجهز شده و 211 هکتار دیگر نیز در دست انجام است؛ تنها در سال گذشته 12 کیلومتر انتقال آب با لوله به باغ های این شهرستان انجام شده است.
وی یکی دیگر از طرح های مهم انجام شده در حوزه کشاورزی اشنویه در سه سال گذشته را احیای تعاونی باغداران این شهرستان برشمرد و افزود: این تعاونی به صورت یک مرکز راکد درآمده بود که در این مدت فعال شده و تعداد اعضای آن نیز به 261 عضو رسیده است.
فرماندار اشنویه توسعه صنایع تبدیلی در اشنویه را از مهمترین برنامه های حوزه کشاورزی اشنویه دانست و اضافه کرد: سعی داریم تا با جلب کمک 200 میلیارد ریالی از صندوق توسعه ملی، کارخانه فرآوری محصولات باغی این شهرستان را تا پایان امسال کلنگ زنی کنیم که این امر مهمترین گام در توسعه اصولی بخش کشاورزی و بهبود وضع اشتغال این شهرستان محسوب می شود.
خضری از حل مشکل دریافت مطالبه های کشاورزان چغندرکار اشنویه در این دولت خبر داد و اظهار کرد: پیش از آن قرارداد یکطرفه بین کارخانه قند نقده و کشاورزان بسته می شد ولی با حل این مشکل در دولت تدبیر و امید، قراردادها از سال گذشته به صورت پایاپای تنظیم می شود و مطالبه های کشاورزان نیز مد نظر قرار می گیرد.
وی بیان کرد: با این روند تنها 20 درصد مطالبه های کشاورزان از پرداختی های سال گذشته باقی مانده که در صدد هستیم زمینه پرداخت آن نیز فراهم شود.
وی بیشترین اشتغال موجود در اشنویه را مربوط به بخش کشاورزی دانست و اضافه کرد: در تابستان بیش از 10 هزار نفر تنها در برداشت گیلاس و بیش از این تعداد نیز در برداشت سیب در این شهرستان فعالیت می کنند.
فرماندار اشنویه تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت های کشاورزی و راه اندازی صنایع تبدیلی می توان این اشتغال را به حوزه صنعت نیز رهنمون کرد.
خضری از وجود 100 هزار هکتار مرتع در این شهرستان خبر داد و گفت: این مراتع غنی، خوراک دام های این شهرستان به شمار می رود و زمینه تولید محصولات گوشتی و لبنی ارگانیک را دراین شهرستان فراهم می کند.

** بازگشایی مرز اشنویه با اقلیم، مهمترین نیاز این شهرستان برای توسعه
فرماندار اشنویه یکی از مهمترین مزیت های استفاده نشده این شهرستان را وجود مرز با ترکیه و عراق عنوان کرد و افزود: پیش از بازشدن مرز پیرانشهر، مرز اشنویه فعال بوده اما به محض ایجاد ارتباط از طریق پیرانشهر، این مرز بسته شده است.
اسعد خضری اضافه کرد: مراودات مرزی قابل توجهی تا پیش از بسته شدن مرز، بین مردم ایران و اقلیم کردستان عراق در جریان بوده و درآمدهای خوبی نیز حاصل می شد.
وی اظهار کرد: طبق بررسی ها، اقلیم کردستان عراق منعی برای بازگشایی مرز از طریق اشنویه ندارد و مردم منطقه نیز خواهان این امر هستند.

** صنعت اشنویه در مسیر توسعه اما نیازمند توجه
فرماندار اشنویه گفت: زمینه لازم برای توسعه صنعتی اشنویه در دولت تدبیر و امید فراهم شده اما رونق صنعتی در این شهرستان نیازمند توجه روزافزون مسئولان ذیربط است.
اسعد خضری با اشاره به وجود 2 شهرک صنعتی در این شهرستان افزود: شهرک صنعتی اشنویه یکی از این شهرک ها به شمار می رود که 36 واحد در آن مشغول فعالیت بوده و از مهمترین مشکلات قریب به اتفاق این واحدها، مشکل سرمایه در گردش آنهاست.
وی اظهار کرد: برای چهار واحد از واحدهای فعال شهرک صنعتی اشنویه، تسهیلات رفع موانع تولید در نظر گرفته شده که از این تعداد 2 واحد بهره مند و 2 واحد دیگر نیز در حال انجام مقدمات لازم است.
وی تاکید کرد: انتظار ما از مسئولان این است که برای گسترش صنعت در این شهرستان مرزی توجه بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: در شهر نالوس نیز شهرک صنعتی به وسعت 50 هکتار آماده شده و امیدوار هستیم تا بتوانیم در ماه های آینده نخستین واحدهای تولیدی را در این شهرک ایجاد و راه اندازی کنیم.

** سد چپرآباد اشنویه آماده آبگیری
فرماندار اشنویه یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در این شهرستان را اجرای سد چپرآباد عنوان کرد و گفت: در حالی که عملیات اجرایی این سد از سال 82 آغاز شده بود، ارتفاع سد در ابتدای کار دولت صفر بوده ولی امروز 100 درصد عملیات اجرایی آن پایان یافته و آماده آبگیری است.
اسعد خضری اهمیت سد چپرآباد در احیای دریاچه ارومیه را یادآوری کرد و افزود: آب این سد برای اجرای طرح های آبیاری به ویژه آبیاری تحت فشار در اراضی پایاب و همچنین تامین آب آشامیدنی شهرهای اشنویه و نالوس مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در زمان مناسبی که مسئولان ترجیح دهند، این سد آبگیری می شود و پس از آن مورد بهره برداری کامل قرار می گیرد.

** روستاهای اشنویه مشکل تامین آب ندارند
فرماندار اشنویه از نبود مشکل آب آشامیدنی در روستاهای این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: بیش از 80 درصد روستاهای این شهرستان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی قرار دارد و اهالی آنها آب با کیفیت مصرف می کنند.
وی از اجرای طرح فاضلاب شهری اشنویه به عنوان یکی از طرح های مهم دولت تدبیر و امید در این شهرستان یاد کرد و ادامه داد: این شهر فاقد سامانه فاضلاب بود ولی با تصویب آن در دولت یازدهم، امروز شاهد عملیات اجرایی شبکه فاضلاب در شهر هستیم؛ به طوری که فاز نخست آن به اتمام رسیده است و در 2 سال آینده 100 درصد شهر اشنویه به شبکه فاضلاب متصل می شود.
وی گفت: شهرداری اشنویه نیز در راستای تسریع در اجرای این طرح، زمینی را برای ساخت تصفیه خانه در اختیار شرکت آب و فاضلاب شهری قرار داده است.

** جهش قابل توجه در گازرسانی روستایی اشنویه در دولت تدبیر و امید
فرماندار اشنویه به بهره مندی کامل ساکنان شهرهای اشنویه و نالوس از گاز طبیعی اشاره کرد و افزود: مشکل اصلی این شهرستان در گاز روستایی بود به طوری که تا پیش از دولت یازدهم تنها 10 روستای این شهرستان از گاز طبیعی برخوردار بودند.
خضری اضافه کرد: در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید، عملیات گازرسانی به 32 روستا به ویژه روستاهای مناطق صعب العبور و کوهستانی در دستور کار قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن تعدادی از روستاها نیز به طور مشترک با مدیریت گاز شهرستان نقده در حال گازرسانی است.

** اشنویه دارای جاذبه های بالقوه گردشگری و نیازمند توجه بیشتر
فرماندار اشنویه این شهرستان را یکی از شهرستان های با ظرفیت گردشگری بالا عنوان کرد و ادامه داد: این شهرستان دارای ارتفاعات بالای سه هزار متر، یخچال طبیعی، رودخانه های خروشان، حیات وحش قابل توجه است ولی تاکنون از این ظرفیت های گردشگری به دلیل نبود زیرساخت های لازم، بهره برداری بهینه صورت نگرفته است.
اسعد خضری توجه به موضوع بوم گردی در این شهرستان توسط نهادهای مرتبط را خواستار شد و بیان کرد: می توان از ظرفیت روستاهای اشنویه برای گردشگری روستایی به طور کافی بهره برد.
وی، میراث فرهنگی موجود در اشنویه را نیز جالب توجه ارزیابی کرد و گفت: سنگ نوشته کلاشین که در موزه ارومیه نگهداری می شود در مرز ایران و عراق و در شهرستان اشنویه کشف شده و نشان دهنده قدمت بالای این منطقه است.
وی افزود: تپه دنخه و قلعه اورارتویی مربوط به سه هزار سال قبل از میلاد نیز از مهمترین موارد میراث فرهنگی ماندگار اشنویه به شمار می رود.

** افزایش مشارکت های اجتماعی و تعداد سمن های اشنویه در دولت یازدهم
فرماندار اشنویه با اشاره به اینکه تا پیش از دولت یازدهم تنها تعداد انگشت شماری سازمان مردم نهاد غیرفعال در این شهرستان وجود داشت، اضافه کرد: در این دولت 26 سازمان مردم نهاد مجوز فعالیت دریافت کردند و چندین تشکل نیز در حال دریافت مجوز است.
خضری اظهار کرد: این سازمان های مردم نهاد برخلاف سال های گذشته، بسیار فعال بوده و در زمینه های اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی و هنری فعالیت های خود را به طور مستمر پیگیری می کنند.
وی همچنین به وجود قهرمانان ورزشی بنام در اشنویه اشاره کرد و ادامه داد: ' سیامند رحمان' قهرمان پارالمپیک و جهان و رکورددار جهانی وزنه برداری فوق سنگین معلولان جهان و ' حسن جانفشان' ورزشکار بنام رشته تنیس روی میز جانبازان و معلولان از جمله این قهرمانان به شمار می روند.
به گزارش ایرنا این شهرستان که نزدیکترین فاصله را به مرکز استان/ ارومیه/ دارد، ظرفیت های بسیار قابل توجهی را در حوزه های کشاورزی، دام، مرتع، مرز و آب داراست ولی در سال های طولانی گذشته توجهی به این ظرفیت ها نشده و تداوم نگاه حمایتی دولت یازدهم در سال های آینده جهت محرومیت زدایی از این شهرستان ضروری است.
منبع/ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار