مدیر خانه مطبوعات آذربایجان غربی بر لزوم تدوین یک اساسنامه واحد برای این مجموعه در سراسر کشور تاکید کرد و گفت: همچنین در هر دوره‌ای نسبت به ارائه گزارش مالی اقدام شده است، بنابراین عملکرد خانه مطبوعات در این زمینه شفاف است.
کد خبر: ۴۳۲۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲ 29 May 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:از آنجایی که امروزه رسانه‌ها نقش مهمی در اطلاع‌رسانی، تغییر فکر و سلیقه مردم دارند برای منسجم ساختن و قدرتمند کردن رسانه‌های محلی در کنار رسانه‌های بزرگ و باتجربه، با هدف تبادل و هماهنگی میان اصحاب رسانه‌ یک نهادی به نام خانه مطبوعات شکل گرفت.

خانه مطبوعات براساس اساسنامه خود باید هفت نفر در هیات موسس داشته باشد که باید از بین افرادی که در سامانه خانه مطبوعات عضو شده و بعد هم  اعلام نامزدی کرده‌اند و با رای‌ خود اعضا انتخاب شوند و این انتخابات طبق اساسنامه هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و در مواردی نیز بعد از سه سال انتخابات برگزار می‌شود.

انتخابات خانه مطبوعات دو روز دیگر یعنی دهم خرداد ماه سال جاری در آذربایجان‌غربی همراه با سراسر کشور به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود برای آگاهی از نحوه برگزاری انتخابات، تعداد اعضا و نامزدها گفت‌وگویی با یدالله قربانی مدیر خانه مطبوعات آذربایجان‌غربی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* در مورد تعداد اعضای خانه مطبوعات برای‌مان بفرمایید؟

در سامانه خانه مطبوعات ۱۷۹ نفر درخواست عضویت داده‌اند که از این تعداد ۱۲۴ نفر عضویت‌شان تائید شده و چهار نفر هم عضو افتخاری خانه مطبوعات هستند و از ۱۲۰ نفر ۱۵ نفر صاحب امتیاز روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه و 28 نفر مدیر مسئول، سه نفر نمایندگی روزنامه‌های سراسری را داشته و ۷۴ نفر خبرنگار هستند.

* در ارتباط با تعداد اعضای نامزدهای هیات رئیسه توضیح دهید.

۳۵ نفر تا دیروز طبق آخرین آمار برای هیات رئیسه شدن نامزد شدند که از این تعداد ۱۴ نفر خبرنگار، دو نفر از نمایندگی‌های روزنامه‌ها، ۹ نفر بازرس و هشت نفر مدیر مسئول هستند که درنهایت از میان این افراد سه نفر به عنوان خبرنگار و نویسنده، دو نفر از بین مدیران مسئول و یک نفر از بین نمایندگی روزنامه‌های سراسری و هم‌چنین یک نفر از بین نمایندگی خبرگزاری‌ها انتخاب می‌شوند که به دلیل نبود نامزدی برای خبرگزاری‌ها یک نفر از افراد علی‌البدل با بیشترین آرا به عنوان نماینده خبرگزاری‌ها انتخاب می‌شود.

چون بیشتر این خبرگزاری‌ها پروانه فعالیت ندارند و طبق اساسنامه نمی‌توانند نامزد بشوند و آنهایی هم که پروانه فعالیت دارند به دلیل مشغله کاری تمایلی به کاندیدا شدن نداشتند.

با وجود اینکه اصولا باید انتخابات خانه مطبوعات هر دو سال برگزار شود چرا این دفعه بعد از سه سال برگزار می‌شود؟

این دوره هشتمین دوره انتخابات است و قرار بود که ۲۵ اسفند ماه ۹۵ و بعد در ۲۲ فروردین ماه ۹۶ برگزار شود که به علت ناکافی بودن اعضا و کمبود بودجه به ۱۰ خرداد امسال موکول شد.

* اعتبارات و بودجه خانه مطبوعات از کجا تامین می‌شود؟

خانه مطبوعات سالانه ۵۰ میلیون ریال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه دریافت می‌کند و از محل برگزاری سمینار تعامل اقوام و ادیان نیز بودجه ناچیزی دریافت می‌کند که صرف همین گردهمایی می‌شود، سعی داریم برای دوره بعدی با برگزاری جشنواره‌های دیگری این درآمد را بیشتر کنیم.

* به شرایط ثبت‌نام در خانه مطبوعات اشاره فرمایید.

افرادی که تمایل به عضویت در خانه مطبوعات داشتند باید رونوشت کارت ملی، صفحات شناسنامه، آخرین مدرک تحصیلی، بیمه تامین اجتماعی، گواهی عدم سوء پیشینه، دو قطعه عکس ارائه می‌کردند و مبلغ ۲۰۰ هزار ریال نیز به حساب خانه مطبوعات نزد بانک تجارت به شماره حساب  ۱۲۰۲۱۲۱۳۶۱ واریز کنند.

*چرا مجمع عمومی عادی سالانه برگزار نمی‌شود آیا این به دلیل عدم استقبال اصحاب رسانه است؟

طبق اساسنامه باید مجمع عمومی برگزار شود ولی ما تاکنون مجمع برگزار نکردیم این موضوع از آنجا نشات می‌گیرد که در اساسنامه انتخاب بازرس هر یک سال و انتخاب هیئت رئیسه هر دو سال یک بار صورت می‌گیرد و برای شرکت بازرس در جلسات مجمع عمومی اساسنامه حقی را قائل نشده و در این مورد ایراد دارد.

در حالی که دو نفر بازرس باید از عملکرد اعضای هیات رئیسه در مجمع گزارش دهند ولی در حالی که آنان حق شرکت در مجمع را ندارند و گزارشی ارائه نمی‌شود، پس برگزاری مجمع دارای نواقص و ایراداتی بوده و فایده‌ای نخواهد داشت.

هم‌چنین چون در برخی موارد به صورت سلیقه‌ای با اساسنامه برخورد شده و تعداد اعضای هیات رئیسه را گاهی، پنج، هفت و گاهی ۹ نفر  در برخی استان‌ها در نظر می‌گیرند باعث شده که بعضی از بندهای اساسنامه اجرا نشود.

باید اساسنامه به صورت واحد برای همه خانه‌های مطبوعات کشور  تدوین شود؛ تاکنون برخی ایرادات وارد بر آن نیز رفع شده و عده‌ای در خانه مطبوعات کشور با الگو گرفتن از اساسنامه‌های قدیمی اساسنامه جدیدی را نوشته‌اند که در آن همه موضوعات و جلسات به صورت نظام‌مند هستند.

گزارش مالی خانه مطبوعات در حالی که مجمع عمومی برگزار نشده چگونه و کجا ارائه می‌شود؟

نکته مهم در این  ارتباط این است که هیچ یک از اعضای هیئات رئیسه و خانه مطبوعات حتی یک ریال هم حقوق، پاداش و یا حق شرکت در جلسات نمی‌گیرند و ما هر دوره گزارش مالی خود را ارائه کردیم ولی با توجه به اینکه این دوره مجمع عمومی عادی سالیانه برگزار نشده، بعد از انتخابات با دعوت از رای‌دهندگان و اعضای هیات رئیسه مجمعی تشکیل یافته و گزارش مالی خانه مطبوعات ارائه می‌شود.

کلام آخر...

انتخابات خانه مطبوعات دو روز دیگر برگزار می‌شود و بعد از اعلام نتیجه ۲۰ روز تا تشکیل هیات رئیسه جدید فرصت وجود دارد ولی مهم انتخاب افرادی است که واقعا برای خانه مطبوعات ایده و نظرهای جدیدی داشته و با تعهد و علاقه و اختصاص وقت کافی برای انجام این وظیفه سنگین گام بردارند تا خانه مطبوعات به اهداف اصلی خود که حمایت از اصحاب رسانه است، عمل کند.

منبع/فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار