در گفت‌وگو با "عصر ایران"
دولت اگر مشکلاتی است با مردم در میان بگذارد و مردم را در تمام زمینه ها به حساب بیاورد.
کد خبر: ۴۳۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ 27 May 2017
محمد هاشمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری و نتایج آن گفت:  جریان پیروز مورد اعتماد مردم قرار گرفته، متقابلا مردم توقع دارند و ما نمی توانیم چشم خود را ببندیم و بگوییم همه چیز خوب است و مشکل نداریم یا صبر کنیم، چون توان نداریم، هم مشکل وجود دارد وهم توان حل آنها.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران ادامه داد: ما هم پیش بینی می کردیم و هم انتظار این درصد مشارکت و رای را داشتیم. این راهی که 922 شروع شد عمدتا بر مبنای تدبیر و راهنمایی و دعوت مرحوم هاشمی رفسنجانی بود و در سایه تدبیر ایشان و شخصیت فراجناحی ایشان اصلاح طلبان و گروه های خردگرا و اعتدالیون حول محور ایشان جمع شدند و در حقیقت می توان گفت: فرماندهی و راهبری این جریان به دست ایشان بود و مرحوم در شرایط مختلف رهنمودها ونصایح لازم را داده بودند.

وی ادامه داد: این کاری که اقای هاشمی کردند جزو استثنائات تاریخ است یعنی با همه شرایطی که داشتند آمدند وارد صحنه انتخابات شدند و از ان طرف هم شورای نگهبان و افراطیون و اصولگرایان تحلیلی که از ورود اقای هاشمی داشتند این بود که ایت الله 30 میلیون رای خواهد داشت و چند گزینه را مطرح کردند: "یکی اینکه انصراف دهد و دوم، او را رد صلاحیت کنند و گزینه سوم اگر بتوانند در انتخابات اثر بگذارند.

هاشمی افزود: گزینه تاثیر در انتخابات و گزینه اینکه ایشان در صحنه انتخابات بماند و 30 میلیون رای داشته باشد برای انها مطلوب و عملی نبود ناچار گزینه سوم را انتخاب و ایشان را رد صلاحیت کردند با این استدلال که هزینه رد صلاحیت مرحوم کمتر است. وقتی ایشان رد صلاحیت شد نامزدهای انتخابات که یکی متعلق به جریان اصلاحات و دیگری اعتدال بود، در صحنه بودند که در نهایت منجر به تفاهم و ماندن و ییروزی دکتر روحانی شد.

محمد هاشمی: غرور و بی مسئولیتی آفت انسجام اصلاح طلبان است/ سال 92 اگر هاشمی در صحنه می ماند 30میلیون رای داشت

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما یادآوری کرد: بعد از آن ما انتخابات خبرگان و مجلس را در سال 94 داشتیم که؛ ان هم تقریبا به طرز بسیار مطلوبی تمام شد و مردم به لیستی که از طرف این جریان منتشر شده بود بطور کامل رای دادند، ذهنیتی در بین نخبگان و اصلاح طلبان وجود داشت که باید راه و اندیشه های اقای هاشمی ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: معمولا همه به این موضوع معترف بودند؛ با جلوگیری از اشتباهاتی که بعد از پیروزی در سال 76 بوجود آمد، تفرقه و باصطلاح تندروی هایی که بعد از پیروزی در آن دهه پیش آمد و پرهیز از ان جریان ها و با توجه به اینکه وحدت بین نیروهای اصلاخ طلب و اعتدالی و کارگزاران و مابقی حاصل شده بود در سایه این وحدت این ها توانستند دو کار را حل کنند؛ " یکی همان انتخاب رییس جمهور و دوم در شورای شهر لیست مشترک بدهند و با یک لیست وارد میدان شوند" که مورد توجه قرار گرفت و با یک پیروزی چشمگیر و تفاوت  جدی آرا و اعتماد مردم به پیروزی رسید.

محمد هاشمی توضیح داد بعد از این پیروزی چه باید کرد؛ اولا باید این وحدت و انسجامی که بین نیروهای اصلاح طلب و اعتدالیون و بخشی از جریان اصولگرای معتدل و خردگرا ایجاد شده است باید حفظ شود اگر تفرقه ایجاد شود و یا به کسی غروری دست دهد و فکر کند که بهر حال خودش و جریانش به تنهایی سهم زیادی در این توفیقات داشته، آفت هایی است که منجر به شکست خواهد شد و نباید در این وحدت و انسجامی که بوجود آمده خلائی وارد شود تا بتوان مسائل بعدی را در سایه همین وحدت حل نمود .

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که؛ وقتی مردم جایگاهی را با رای خود به نامزد و شخصیتی تنفیذ می کنند توقع خدمت دارند باید به مردم رسیدگی شود و در حقیقت باید جریان پیروز به نیازهای مردم پاسخگو باشد. اگر مشکلاتی است با مردم در میان بگذارد و مردم را در تمام زمینه ها به حساب بیاورد امام فرمودند: « هر کاری که مردم می توانند انجام دهند به مردم واگذار کنید» و به عاقل مردم تاکید داشتند.

و خاطرنشان کرد: بنابراین وقتی که جریان پیروز مورد اعتماد مردم قرار گرفته و به او رای دادند متقابلا مردم توقع دارند و ما نمی توانیم چشم خود را ببندیم و بگوییم همه چیز خوب است و مشکل نداریم یا صبر کنیم، چون توان نداریم بلکه هم مشکل وجود دارد وهم توان حل آنها و نیاز به پاسخگویی است پس هر جا هر سنگری که در اختیار اصلاح طلبان و اعتدالیون هست باید سنگرنشینان پاسخگوی مردم به مسئولیتشان باشند و سعی کنند رضایت مردم را جلب کنند و اینگونه نباشد که مردم و مسائل انها فراموش شود.

این سیاستمدار با تاکید بر اینکه: اگر اینگونه عمل شود و غرور و انشقاق نباشد می توانیم امیدوار باشیم که این اعتماد مردم ادامه داشته باشد و در غیر این صورت باید منتظر شکست و از دست رفتن اعتماد مردم باشیم و رو آوردن مردم به جریان مقابل یادآوری کرد: در جریان این انتخابات و انتخابات گذشته برنامه هایی مطرح و قول هایی به مردم داده شد و اصولا یکی از حرف ها و محورهایی که مرحوم هاشمی تاکید داشتند این بود که؛ " دولت آقای روحانی باید دو دوره ای شود برای اینکه بتواند برنامه های خود را عملی و تعهدات خود را اجرا کندو برای تحقق وعده ها و تداوم برنامه ها در جهت حل مشکلات مردم اعم از مشکلات اقتصادی و معیشتی و مسائل روابط بین الملل ادامه این دولت الزامی است.

محمد هاشمی در پایان بیان کرد: در مورد وعده های که رئیس جمهور در سال 92 و 96 باید پاسخگو باشد و هر کسی در مجموعه دولت بسته به جایگاه و مسئولیتش باید پاسخگوی مردم باشد. به نظرم جناب روحانی این روحیه را دارد و در همین انتخابات بخوبی مسئولیت پذیری خود را نشان دادند و به نظر من این تعهد کاری در جناب اقای روحانی هست و باید در زیرمجموعه دولت هم باشد معیار باید مسئولیت پذیری و توانایی انجام کار و شایسته سالاری باشد. یک سری موانع در کشور ما وجود دراد که؛ در اختیار یک قوه نیست و فراقوه ای است که در چنین جاهایی هم باید با تدبیر و عطوفت و تعامل سازنده مسائل حل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار