وزیر کشور:
وزیر کشور در مورد زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفت: من تاریخ دقیقی اعلام نمی‌کنم اما در کوتاه‌ترین زمان و با رعایت صحت و دقت، نتیجه نهایی انتخابات را اعلام می‌کنیم.
کد خبر: ۴۲۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶ 17 May 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي:عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی افزود: در این دوره برخلاف دوره‌های قبلی، نتایج انتخابات ریاست جمهوری به صورت قطعی و نه تدریجی اعلام می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در دوره‌های قبلی نتایج به صورت تدریجی اعلام می‌شد، اما این نحوه اعلام نتایج مشکلاتی داشت؛ به طور مثال آمار یک نامزد در یک استان نسبت به نامزدهای دیگر 70، 80 درصد  بیشتر بود اما در استان‌های دیگر نامزدهای دیگر رأی بیشتری کسب می‌کردند، بنابراین تجمیع آرا و بالا و پایین رفتن نتایج سوء تفاهم و گمانه‌زنی ایجاد می‌کرد. بنابراین بهتر است آمار پس از شمارش نهایی به صورت یک‌باره اعلام شود. در هر صورت خاطر مردم و نامزدها جمع باشد که نظارت کاملی بر روند شمارش انجام شده و از آرای مردم صیانت می‌شود.

** اخذ آرا از ساعت هشت صبح جمعه آغاز می شود

وی همچنین گفت: اخذ آرا روز جمعه از ساعت هشت صبح شروع می شود و تا زمانی که مردم ما پای صندوق های رای باشند و محدودیت قانونی نداشته باشیم در خدمتشان خواهیم بود.

وزیر کشور از مردم درخواست کرد از اول وقت پای صندوق ها بروند تا در موعد قانونی کار را انجام دهیم.

رحمانی فضلی یادآور شد: بیش از 63 هزار شعبه اخذ رای با 130 هزار صندوق رای در کشور در نظر گرفته شده که در همه این شعبه ها تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات تدارک شده است.

وی ادامه داد: در انتخابات شوراها در 141 شهر اخذ رای به صورت الکترونیکی خواهد بود و در مابقی شعبه ها و کل شعب انتخابات ریاست جمهوری و میاندوره ای مجلس به جز اخذ رای و شمارش آرا مابقی فرآیند الکترونیکی خواهد بود.

وزیر کشور گفت: برای همه شعبه ها بازرس در نظر گرفته شده است که 71 هزار بازرس انتخابات را بازرسی و نمایندگان فرماندار نیز فرآیند انتخابات را در هر شعبه اخذ رای پشتیبانی می کنند.

رحمانی فضلی افزود: نماینده نامزدها امکان حضور در شعبه ها را تا آخرین لحظه دارند.

وی ادامه داد: 160 هزار نفر از کارکنان تلاش گر نیروی انتظامی برای برقراری امنیت انتخابات بسیج شده اند.

رحمانی فضلی درباره کناره‌گیری برخی از نامزدهای انتخابات اظهار کرد: دو نامزد انتخابات در فضای رسانه‌ای و عمومی اعلام کناره‌گیری کرده اند و تا ظهر امروز نامزدهایی که کناره‌گیری خود را به ما به صورت کتبی اعلام کنند در لیست انتخابات قرار نمی گیرند.

وزیر کشور ادامه داد: همه نامزدها می‌توانند در همه شعب نماینده‌ای داشته باشند. ما 64 هزار شعبه داریم و هر نامزد در تمام این شعب می‌تواند نماینده داشته باشد. البته باید پیش از برگزاری انتخابات نامزدها نمایندگان خود را به ما اعلام کنند.

وزیر کشور در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد شایعات منتشر شده در فضای مجازی خاطرنشان کرد: نباید مردم به شایعات و گمانه‌زنی‌ها توجه کنند. بخش زیادی از نظرسنجی‌ها کاملاً ساختگی است. بعلاوه بعضی شایعات هم از الان پخش می‌شود که در برانگیختگی هیجانات مردم می‌تواند موثر باشد. از همه نامزدها و هوادارانشان می‌خواهیم که از فردا هیچ نوع فعالیت تبلیغی نداشته باشند و به قانون احترام بگذارند.

وی ادامه داد: انتظار داریم از اعلام هر نوع عدد و رقم  که گمانه‌زنی است و موجب تهییج افکار عمومی می‌شود جلوگیری شود. ما نتایج انتخابات ریاست جمهوری را تدریجی اعلام نمی‌کنیم. هر نوع اعلام نتایج در فضای مجازی و در قالب گمانه‌زنی انجام بگیرد خلاف است و با آن برخورد می‌شود.

رحمانی فضلی در درباره تجمعات در فضای باز نیز گفت: ما از اول اعلام کردیم که راه انداختن کارناوال‌های خیابانی ممنوع است. تاکنون هم هیچ مجوزی برای برگزاری کارناوال نداده‌ایم.

وزیر کشور پاسخ به سوالی در مورد اخبار مطرح درخصوص برگزاری تجمع امروز هواداران یک نامزد در مشهد گفت: در میدان شهدای شهر مشهد قرار است تجمعی انجام شود که استاندار خراسان رضوی ابلاغ کرده که این تجمع خلاف است. امروز صبح استاندار تماس گرفت و گفت که این افراد قانع نشده‌اند محل برگزاری برنامه را تغییر دهند که این خلاف است و اگر اتفاقی بیفتد مسئولیتش با برگزارکنندگان این تجمع است.

وی در مورد تخلفات انتخاباتی نیز با بیان اینکه برخی دست‌اندرکاران امنیتی کشور نگران فضای مجازی بودند تصریح کرد: در فضای مجازی با موارد حاد تخلف که امنیت ملی یا اخلاق عمومی را دچار اشکال حادی کند مواجه نبوده‌ایم. البته تخلفاتی هم انجام شده که تذکر داده‌ایم. در مجموع میزان تخلفات در این دوره به یک سوم رسیده است. ما تخلفات را روزانه به قوه قضاییه گزارش می‌دهیم.

رحمانی فضلی در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات بخشداران و فرمانداران تصریح کرد: آنچه مقامات قوه قضاییه اعلام کرده‌اند فقط مربوط به فرمانداران و بخشداران نیست و در مورد سایر دستگاه‌های حکومتی هم گزارشاتی داشته‌اند. گزارش‌های تخلفات وقتی به ما می‌رسد ما آنها را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهیم و باید متناسب با تخلف برخورد انجام شود. در دور روز آینده هیچ نوع تخلفی پذیرفته شده نیست. هیچ کدام از دستگاه‌های اجرایی و ستادهای انتخابات نباید دچار تخلف شوند.

وی درباره تأمین امنیت انتخابات نیز گفت: هیچ دغدغه‌ای برای روز انتخابات نداریم و پیش‌بینی‌های لازم  در مورد تأمین امنیت انجام شده، البته ما همیشه با تهدیدات مواجه بوده‌ایم ولی با توجه به حضور مردم در صحنه و اشرافی که داریم دشمنان نتوانستند تاکنون اقدام موثری انجام دهند. اتفاق خوزستان هم ربطی به انتخابات نداشت و دو نفری که با حادثه خوزستان مرتبط بودند در مرز مهران دستگیر شدند.

وزیر کشور در مورد تمدید زمان انتخابات نیز گفت: از مردم می‌خواهیم از اول وقت پای صندوق رأی بیایند تا با ازدحام جمعیت در ساعات پایانی مواجه نباشیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار