وزیر نیرو خبر داد:
وزیر نیرو با بیان اینکه تلاش‌های گسترده‌ای برای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفت که نتیجه‌بخش بود، گفت: در سامان‌دهی آب‌های مرزی نیز توفیق داشتیم.
کد خبر: ۴۲۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱ 17 May 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي:حمید چیت‌چیان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان میزان یارانه در کشور را با اتکا به وضعیت کنونی قیمت حامل‌های انرژی افزایش داد؟ گفت: قیمت تمام شده برق در کشور منهای هزینه سوخت در هر کیلووات ساعت ۱۲۰ تومان تمام می‌شود که این شامل تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها، انتقال و توزیع برق است. در برابر این مقدار وزارت نیرو در هر کیلووات ساعت ۶۶ تومان دریافت می‌کند که این مسئله به معنای ضرر ۵۴ تومانی در هر کیلوات ساعت برای وزارت نیرو است.
 
منبع/ايسنا
وزیر نیرو ادامه داد: اگر بخواهیم در صنعت آب نیز به این موضوع اشاره کنیم باید گفت باتوجه به اینکه به ازای هر مترمکعب آب شرب شهری که در اختیار مردم قرار می‌گیرد حدود ۱۰۰۰ تومان هزینه صرف می‌شود و در برابر این هزینه به طور میانگین ۴۰۰الی ۴۵۰ تومان در ازای هر مترمکعب از مشترکان اخذ می‌شود.
چیت‌چیان تصریح کرد: از نظر منطق اقتصادی نیز تمام اقتصاددانان دنیا این مسئله را منکر می‌شوند و روی آن صحه می‌گذارند که نباید با افزایش قیمت آب و برق به دنبال افزایش یارانه بود به طور کلی باید گفت که هیچ عقل اقتصادی در دنیا این مطلب را قبول نمی‌کند که بنگاهی که خودش زیان‌ده است و مطابق قانون باید مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده را از دولت دریافت کند دولتمردان بیایند و با افزایش قیمت آب و برق منابع را از بنگاه زیان‌ده بگیرند و صرف پرداخت یارانه کنند.  وی ادامه داد: اگر کسانی ادعا کنند که با افزایش قیمت آب و برق می‌توان منابعی به دست آورد که این منابع را صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم کرد، باید قاطعانه گفت که این منبع یک منبع غیرمنطقی است.

اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه
چیت‌چیان در خصوص اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم برای احیای دریاچه ارومیه، عنوان کرد: با توجه به ابعاد بسیار گسترده زیست محیطی دریاچه ارومیه از اولین جلسه هیئت دولت این دریاچه مورد توجه قرار گرفت برهمین اساس در دومین جلسه تصویب شد تا ستادی برای سامان‌دهی امور این دریاچه راه‌اندازی شود.
 وی با بیان اینکه نزدیک ۳۰ اقدام دراین ستاد تصویب و یک برنامه‌ریزی ۱۰ ساله برای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شد، اظهار کرد: طبق این برنامه‌ریزی دو تا سه سال اول برای تثبیت وضعیت دریاچه تعیین شد، یعنی شرایط دریاچه از وضعیت فعلی بدتر نشود و هفت سال مابقی برای بهبود وضعیت دریاچه اختصاص یابد.

استفاده از ظرفیت‌های خارجی برای احیای ارومیه
به گفته وزیر نیرو، در همین راستا از تمام ظرفیت‌های کارشناسی داخل کشور استفاده شد علاوه بر این از سراسر دنیا از دانشمندان مجرب و خبره دنیا که در این موضوع تجربه داشتند دعوت به عمل آمد و جلسات متعددی حول همین محور در ایران برگزار و برخی جلسات نیز در کشور آلمان با حضور کارشناسان کشورهای ژاپن، روسیه، آلمان، فرانسه، آمریکا و سایر کشورهای صنعتی برگزار شد. چیت‌چیان تاکید کرد: با توجه به‌اینکه در آمریکا مشابه دریاچه "گریت سالت لیک" با شرایطی مشابه دریاچه ارومیه وجود داشت، از تجربیات آمریکایی‌ها نیز برای احیای دریاچه ارومیه استفاده شد. در مجموع برنامه‌ای با اتکا به دانش دنیا تدوین شد که بخشی از این اقدامات در حوزه کاری وزارت نیرو بود.

سامان‌دهی آب‌های مرزی در دولت یازدهم
چیت‌چیان با شاره به فعالیت وزارت نیرو برای سامان‌دهی آب‌های مرزی، تاکید کرد: اقدامات گوناگونی در وزارت نیرو برای سامان‌دهی آب‌های مرزی انجام شده که در نتیجه اجرای این طرح‌ها خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و ایلام به یک کارگاه عظیم استحصال آب و احداث شبکه آبیاری و زهکشی تبدیل شده ودر طول سال‌های آینده شاهد یک تحول توسعه‌ای بی‌نظیر در این زمینه خواهیم بود.
وی ادامه داد: به طور مثال کار عظیمی قبل از انقلاب برای احداث شبکه آبیاری مدرن انجام شده بود که بر اساس آن در دشت مغان ۹۰ هزار هکتار اجرایی شد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دولت یازدهم ۶۲ هزار هکتار به این میزان اضافه خواهد شد که این رقم بسیار قابل توجه است.
وزیر نیرو با بیان اینکه در طول نوار غربی ایران در استان‌های کرمانشاه و ایلام ۱۲۰هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در حال انجام است، اظهار کرد: از قبل انقلاب تاکنون هیچ‌گونه اقدامی به این اندازه انجام نشده بود و خوشبختانه از همین امسال بخش‌های عمده این طرح به بهره‌برداری می‌رسد و نهایتا تا دو سه سال آینده تکمیل خواهد شد.
به‌گفته چیت‌چیان با پتانسیل‌های جدید آبی که ایجاد شده می‌توان پایه و مبنایی برای تحول اقتصادی و اجتماعی بزرگ ایجاد کرد، به‌طور مثال به جای استفاده از روش‌های سنتی، می‌توان با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در محیط‌های بسته میزان اشتغال را ۲۰ برابر افزایش داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار