کد خبر: ۴۲۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲ 10 May 2017
تابناک آذربایجان غربی: یک عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه کوشش کرده است که بر اساس سه سناریو چهار سال آتی ایران را تشریح کند.


بهرام رضازاده*؛ سوال کلیدی این است بعد از اتمام انتخابات، دوره بعدی ریاست‌جمهوری چه تحولاتی را در پی خواهد داشت. این یادداشت بر اساس سه سناریوی محتمل در خصوص نتایج انتخابات، به بررسی شرایط چهار سال بعدی ریاست جمهوری  می‌پردازد.
 
پیش فرض‌های این پژوهش عبارتند از: 1- میزان تاثیر رییس جمهور در جریان مدیریت کشور در حوزه اجرایی بوده و نتایج عملکردی این حوزه بیشتر بررسی می‌شود. 2- ویژگی‌ها و فلسفه‌های حاکم بر رییس جمهور منتخب تعیین کننده سیاست‌های وی خواهد بود. 3- جهت روند می‌تواند ترسیم‌گر  آینده باشد لذا بر اساس جهت حرکت نتایج بررسی می‌شود.
 
 جدول یک – ویژگی‌ها و فلسفه‌های روسای احتمالی جمهوری( استنباط محقق)
 
جدول دو – وضعیت نرخ‌های اقتصادی، اجزای تولید داخلی و تجارت خارجی
 
 
جدول سه – وضعیت رونق انواع بازارها بر اساس سه سناریو 
 
 
جدول چهار- وضعیت سه شاخص اطلاعات محور 
 
 
جدول پنج- روابط خارجی 
 
 
 
جدول شش – روند تغییرات اجتماعی 
 
 
جدول هفت – وضعیت شاخص‌های بین المللی
 
جدول هشت – تغییرات سیستم مدیریت
 
 
نتیجه گیری
شایان بتوان ادعا کرد که یکی از تاریخی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری در ایران می‌باشد که مسیر آینده را به سمت اعتدال یا مسیر غیر از آن در سیاستهای بلند مدت ترسیم خواهد کرد. نتایج انتخابات می‌تواند مسیرهای اجرایی وسیاست‌گذاری را برای ایران تعیین کند. لیکن به نظر نگارنده‌، دو مسیر کاملا مختلف ازنظر فلسفه و نگرش خواهد بود که نتایج عملکردی متفاوتی را رقم خواهد زد.

• عضو هئیت علمی دانشگاه ارومیه 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار