بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک»؛ ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«شوک فرانسوی میرسلیم به انتخابات!»،«تکذیب حمایت آیت الله شاهرودی از یک کاندیدای «خاص»»،«واکنش دستجردی به منتقدین جمنا»،«عذرخواهی داعش از رژیم صهیونیستی!» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۱۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹ 23 April 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

شوک فرانسوی میرسلیم به انتخابات!

سیدمصطفی میرسلیم یکی از نامزدهای انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری در بخشی از نشست خبری خود به زبان فرانسه با مردم دنیا سخن گفت. مصطفی میرسلیم درنشست امروز گفت: من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و با مردم دنیا به زبان فرانسه سخن بگویم. متن فارسی صحبت‌های میرسلیم به شرح زیر است: «می‌خواهم در این فرصت و از همین آغاز کار، با مردم دنیا به طور مستقیم سخن بگویم. من از دیار مردمی بزرگ، سرزمینی کهن و تمدنی فاخر با شما صحبت می‌کنم که در همه تاریخ پرافتخار خود مهد راستی و درستی بوده است و جایگاه ممتازی در تمدن بشری داشته است.

برای مواجهه با دنیا باید سایر کشورها را خوب شناخت. تندروی و کندروی در سیاست خارجی، نسبت به کشورهای جهان محصول عدم شناخت صحیح است. شناخت من از غرب،‌ رسانه‌ای و روزنامه‌ای نیست. سال‌ها در فرانسه و در میان مردم غرب زندگی، تحصیل و کار کرده‌ام. من دنیا را بسیار خوب می‌شناسم و بر راه‌های تعامل با مردم دنیا اشراف کامل دارم. امروز فقر،‌نابرابری و تروریسم درد مشترک همه مردم دنیاست.


چه کسانی فیلم انتخاباتی رئیسی را می سازند؟

هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند دو مستند را برای پخش در سیمای جمهوری اسلامی تهیه کند. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی یکی از 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری این دوره است. محمدعلی فارسی و مهدی نقویان دو کارگردانی هستند که مستندهای انتخاباتی رئیسی را می‌سازند. محمدعلی فارسی فارغ التحصیل فیلمنامه نویسی از دانشکده صداوسیما است. او از سال 67 به‌عنوان دستیار کارگردان و تدوین‌گر، همکاری با شهید آوینی را در تولید مجموعه تلویزیونی «سراب» آغاز کرد و پس از تأسیس «روایت فتح» به‌همراه جمعی از جهادگران به همکاری خود با شهید آوینی ادامه داد. فارسی پس از شهادت آوینی در بهار سال 72 مسئولیت معاونت تولید مؤسسه روایت فتح را تا سال 81 عهده‌دار شد. او در سال گذشته داور بخش مسابقه مستند سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر بود. مهدی نقویان در اولین تجربه مستند سریالی‌اش سراغ موضوع انقلاب اسلامی رفت و نتیجه آن مجموعه جذاب «در برابر طوفان» شد. این مستند در 10 قسمتِ سی‌دقیقه‌ای از شبکه یک و مستند سیما پخش شد. او پیش از این مستندهای «برادران»، «رمز و راز ملکه»، «گاو خشمگین»، «بازی»، «زخم تازه» و ... را ساخته بود که تقریباً تمام آنها مورد توجه جشنواره‌های سینمای مستند قرار گرفته است.


خودداری صداوسیما از پخش زنده سخنان رییس‌جمهور

صداوسیمای قزوین از پخش زنده سخنرانی رییس‌جمهور در اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی خودداری کرد.صداوسیمای قزوین از پخش زنده سخنرانی رییس‌جمهور در اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی که در قزوین درحال برگزاری است، خودداری کرد. ایلنا این خبر را منتشر کرد.


تکذیب حمایت آیت الله شاهرودی از یک کاندیدای «خاص»

در پی پخش شایعاتی مربوط به جلسه بررسی صلاحیت احمدی‌نژاد و رای آیت‌الله هاشمی شاهرودی به صلاحیت او و درخواست حکم حکومتی از سوی وی برای تایید صلاحیت و حضور احمدی‌نژاد در تبلیغات ریاست جمهوری دفتر او بیانه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلا

در عصر ارتباطات و رسانه، و در سایه توسعه فراگیر شبکه های اجتماعی و حجم گسترده و سرعت بالای انتقال اطلاعات، یکی از مهمترین مخاطراتی که فضای افکار عمومی جامعه را تهدید می‌کند رشد و گسترش پدیده شوم شایعه است.

دفتر حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (دام ظله) ضمن تکذیب حمایت معظم له در جلسات شورای نگهبان از یک کاندیدای بخصوص و همچنین ارسال نامه به مقام معظم رهبری و درخواست حکم حکومتی در تأیید صلاحیت کاندیدای بخصوصی، این دست شایعات کذب و خلاف واقع را ابزار ناکارآمد دشمن برای کمرنگ کردن قدرت نمایی انقلاب اسلامی در مردم سالاری دینی و مشارکت حداکثری ملت بزرگ ایران در انتخابات پیش رو قلمداد می‌کند که با هوشیاری مردم و تعهد و تقوای رسانه ای و خبری همه اهالی ارجمند رسانه، به نتیجه نخواهد رسید و ایران عزیز در این آزمون بزرگ نیز سرافراز و پر افتخار، برگ زرین دیگری بر دفتر شکوه و عظمت خود خواهد افزود.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

دفتر حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی (دام ظله)

۳/۲/۱۳۹۶


جلیلی: در بین نامزدهای نهایی، رئیسی اصلح و کارآمدتر است

سعید جلیلی گفت که در بین ۶ نامزد احراز صلاحیت شده، حجت‌الاسلام رئیسی را اصلح می‌داند و از او حمایت خواهد کرد. سعید جلیلی با بیان اینکه در بین 6 نامزد احراز صلاحیت شده، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی کارآمدتر است، گفت: بنده در بین این نامزدها آقای دکتر رئیسی را اصلح می‌دانم و از ایشان نیز حمایت خواهم کرد.تیسنیم این خبر را منتشر کرد.


لغو یک کنسرت در گناباد

کنسرت فریدون آسرایی که قرار بود در 4 اردیبهشت ماه در گناباد برگزار شود لغو شد. سرهنگ رضا گیوزاد، جانشین فرماندهی انتظامی گناباد درباره علت لغو این کنسرت اظهار کرد: به علت عدم اخذ مجوزهای صادره از مراجع ذی صلاح ، اجرای کنسرت فریدون آسرایی در گناباد لغو شده است. این در حالی است که سرپرست اداره موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت وگویی لغو کنسرت موسیقی فریدون آسرایی در گناباد را تکذیب کرد. محسن سمیع همچنین گفت: برگزاری کنسرت موسیقی فریدون آسرایی در گناباد پابرجاست و نامه ای مبنی بر لغو این کنسرت به فرمانداری و این اداره کل ارائه نشده است.


با «دزد، دزد گفتن» مشکلی حل نمی‌شود

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این که دولتی درباره فساد اداری، دولت قبل را متهم کند، برای مردم قابل پذیرش نیست و با «دزد دزد گفتن» مشکلی حل نمی‌شود.حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در دیدار با اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار کرد: باید از نگاه حزبی و جناحی بیرون بیاییم و به سرمایه‌های کشور درست نگاه کنیم.کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: وضعیت اقتصادی کشور به هیچ عنوان خوب نیست و معضلات جدی در نظام پولی و مالی کشور وجود دارد.رئیسی با بیان اینکه می‌توان با تغییر در مدیریت اجرایی گامی در تحقق قانون به‌نفع مردم برداشت، افزود: اگر دستگاه اجرایی کشور درست عمل کند و بسترهای فساد را از بین ببرد؛ شاهد کاهش واقعی پرونده‌های فساد و کیفری هستیم.کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: به عنوان یکی از دلسوزان و دغدغه‌مندان کشور فکر می‌کنم، وضع فعلی نه تنها مطلوب نیست بلکه برای مردم قابل تحمل نیست.وی با بیان اینکه باید برای یکبار هم که شده کشور، مردم و اقتصاد را خارج از نگاه‌های بسته حزبی و جناحی و گروهی ببینیم چرا که مردم از این وضع خسته هستند، اظهار کرد: در ستاد انتخاباتی ما همه سلیقه‌های سیاسی موجود در ذیل خط امام وجود دارد، درب ستاد بر روی همه علاقمندان و دلسوزان کشور باز است.


نقشه یگان‌های داعش برای انتخابات ایران

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از اعلام یک یا دو کاندیدا از سوی جمنا خبر داد و گفت: پس از مناظره دوم که در روز بیست و سوم ماه جاری برگزار می‌شود، در روز بیست و چهارم نظرسنجی کشوری مورد بررسی قرار گیرد و در روز بعد از آن تصمیم‌گیری جمنا در خصوص حضور یک یا دو کاندیدا در انتخابات به‌طور رسمی اعلام می‌شود.

رضا روستاآزاد در همایش حماسه حضور حامیان ولایت که در مصلای نماز جمعه آبادان برگزار شد، سیاست و اجتماع را وابسته به هم دانست و عنوان کرد: برخی از راه اجتماع به سیاست می‌رسند و برخی از سیاست به اجتماع که هدف ما رسیدن از راه سیاست به اجتماع و خدمت کردن به مردم است.وی با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، گفت: با توجه به در پیش بودن انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه برخی می‌خواهند، فضای کشور را امنیتی و آرامش قبل از انتخابات را از کشور سلب کنند.روستاآزاد افزود: یگان‌هایی از داعش در منطقه فعال شدند تا از این فضا استفاده کنند و سناریوهای فتنه 88 را دوباره در کشور راه بیاندازند.دبیر کمیته اقشار جمنا اظهار داشت: فردی علی‌رغم تاکید رهبری که فرمودند به صلاح نیست ثبت‌نام کند برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرد.


«قالیباف» فردا به مجلس می‌رود

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از حضور یکی از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در این فراکسیون خبر داد.اکبر رنجبرزاده عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برنامه‌های این فراکسیون در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است فردا (دوشنبه 4 اردیبهشت) محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس حضور یابد.وی با اعلام اینکه قرار است در این جلسه محمدباقر قالیباف مواضع، دیدگاه‌ها و برنامه‌های انتخاباتی‌اش را برای نمایندگان مطرح کند، تصریح کرد: همچنین نمایندگان نیز در این جلسه نقطه‌نظرات خود را درباره برنامه‌های وی و همچنین درباره روند دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌کنند.


واکنش دستجردی به منتقدین جمنا

سخنگوی شورای مرکزی جبهه مردمی گفت: جبهه مردمی یک جبهه کارآمد است. نمی دانم جبهه چه کرده بود که این همه هجمه علیه آن صورت گرفت، معلوم شد که بسیاری از به وجود آمدن این جبهه دردشان آمد که امیدواریم خدا دردشان را درمان کند.


نادران سخنگوی ستاد رئیسی می شود

شنیده های خبرنگار نامه نیوز حکایت از آن دارد که الیاس نادران به سمت سخنگویی ابراهیم رئیسی رسیده است.تیم انتخاباتی ابراهیم رئیسی در حال تکمیل شدن است. در حالی که روز گذشته ریاست علی نیکزاد وزیر دولت احمدی نژاد بر ستاد انتخاباتی رئیسی قطعی شد و میرکاظمی دیگر وزیر دولت سابق هم در جایگاه ریاست کمیته طرح و برنامه ستاد وی قرار گرفت شنیده های خبرنگار نامه نیوز حکایت از آن دارد که الیاس نادران به سمت سخنگویی ابراهیم رئیسی رسیده است.


توصیه برجامی عارف به نامزدهای انتخاباتی

رییس فراکسیون امید مجلس گفت: برجام موفقیت بزرگ برای تمام ارکان نظام است و از تخریب و همچنین معرفی آن به عنوان تنها نسخه شفا بخش باید پرهیز شود.محمدرضا عارف در جلسه علنی امروز برای اولین بار میکروفونش باز شد و در نطق میان دستورش که بر محورهای ۱۰ گانه تنظیم کرده بود، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی و بیان نقش تاثیر گذار وی و سید محمد خاتمی در خلق حماسه ماندگار در انتخابات خرداد ۹۲ و اسفند ۹۴ تداوم حضور پرشکوه مردم در انتخابات را مهمترین پشتوانه اقتدار، رشد و پیشرفت کشور دانست.


مخالفت کمی با درخواست برای عدم نظارت بر سفرهای خارجی مسئولان وزارت خارجه

سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مخالفت این کمیسیون با درخواست دولت برای عدم نظارت بر سفرهای خارجی مسئولان وزارت خارجه به منظور انجام وظایف اداری در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، حضور در اجلاس‌ها و مجامع بین‌المللی خبر داد.


عذرخواهی داعش از رژیم صهیونیستی!

«موشه یعلون» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با شبکه 10 تلویزیون این رژیم اذعان کرد که داعش یک بار در «جولان» در جنوب سوریه، اشتباهی به سوی نیروهای اسرائیلی شلیک کرده و معذرت‌خواهی کرده است و این ایران است که دائما اسرائیل را هدف قرار می‌دهدبه نوشته پایگاه خبری شبکه المیادین، «موشه یعلون» گفت: ایران است که دائما حملات علیه اسرائیل را انجام می‌دهد و بیشترین موارد شلیک از مناطقی است که ارتش سوریه در آن‌جا حضور دارد و فقط یک بار داعش اخیرا به صورت اشتباهی شلیک و بعد فورا معذرت‌خواهی کرده است.تروریست‌های داعش پیش از این در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بودند که «مأمور جنگ با اسرائیل نیستیم» و در توجیه آن گفته‌اند که «قدس آزاد نخواهد شد تا زمانی که ما از شر این بت‌ها و خاندان‌ها که کنترل سرنوشت جهان اسلام را به دست گرفته‌اند رها شویم».ارتش رژیم صهیونستی جمعه گذشته از اصابت سه خمپاره از خاک سوریه به داخل اراضی اشغالی که از جولان شلیک شده بود، خبر داد اما تلفاتی در پی نداشت.ارتش اسرائیل امروز (یکشنبه) پادگان «نبع الفوار» ارتش سوریه را در شمال غرب ریف قنیطره هدف قرار دادکه در پی آن سه سرباز سوری کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.


جابجایی 2 ستاره پرسپولیس و استقلال

رامین رضاییان بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس در نهایت پس از اخراج از سوی برانکو مجبور شد قراردادش را با این باشگاه فسخ کند و با توجه به این شرایط، علیرضا منصوریان به دنبال این است که در تعطیلات پایان فصل این بازیکن را آبی پوش کند اما ناگفته نماند این خبر از سوی مسئولان استقلال رد و تکذیب شد اما مطرح شدن چنین موضوعی می تواند از جنگ داخلی میان استقلال و پرسپولیس خبر دهد.این طور که گفته می شود پرسپولیس برای جذب کاوه رضایی با این بازیکن وارد مذاکره شده است و با توجه به این مساله منصوریان نیز قصد دارد با این اقدام به رقیب سنتی خود جواب محکمی بدهدبا این حساب با پیوستن کاوه رضایی به پرسپولیس و همچنین استقلالی شدن رامین رضاییان بعد از سال ها شاهد 2 جابجایی بزرگ در فوتبال باشگاهی کشورمان خواهیم بود.باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرد.


تهدید انتخاباتی روحانی برای بیان ناگفته ها

حسن روحانی عصر یکشنبه در مراسم افتتاح همزمان طرح‌های اقتصادی و زیربنایی استان قزوین، گفت: باید از فضایی که امروز برای کشورمان بوجود آمده، حداکثر استفاده را به عمل آوریم. روحانی تصریح کرد: در روزهای آینده و فرصت‌های پیش‌رو، برخی حقایق را که تاکنون به مردم نگفته‌ام، خواهم گفت که چگونه برخی بجای کمک به ملت و پیشرفت ایران، ‌هر روز سنگ‌اندازی کردند، اما ملت ایران مقاومت، قدرت و ایستادگی به خرج داده و بدون اعتنا به بوق‌ و تبلیغات ناصحیح، کار خودشان را انجام دادند.


تحلیل كرباسچی از آرایش و پایگاه رأی کاندیداها

غلامحسین کرباسچی با اشاره به اعلام نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری، معتقد است که در قطب کاندیداهای منتقد دولت، کناره‌گیری برای هریک از سه نامزد موجود در آن طیف، سخت خواهد بود.روزنامه «اعتماد» آورده است: آرایش سیاسی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نهایتاً مشخص شد. جریان اصلاحات طبق گفته فعالان سیاسی‌اش از ماه‌ها پیش با همان نامزد واحد یعنی حسن روحانی به میدان آمد و توانست با وحدت و اجماع پا به عرصه بگذارد. موقعیت جناح راست اما كمی پیچیده‌تر است. جریان اصولگرا سه نامزد انتخاباتی دارد و در این میان دو نامزد انتخاباتی‌اش یعنی قالیباف و ابراهیم رئیسی مورد حمایت سازوكار وحدت اصولگرایان یعنی جمنا هستند. حزب مؤتلفه اما از همان آغاز بی‌اعتنا به جمنا در صحنه ماند.غلامحسین كرباسچی، دبیركل حزب كارگزاران معتقد است كه احتمال كناره‌گیری یكی از گزینه‌های جمنا به نفع دیگری بسیار كم است و بعید است كه رئیسی و قالیباف قصد كناره‌گیری از انتخابات را داشته باشند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار