آرامگاه شمس تبریزی يکي از مکان‌های مهم گردشگری و زیارتی درشهرستان خوی است که هرساله گردشگران داخلي وخارجي زيادي از اين مکان تاريخي ومذهبي بازديد مي کنند
کد خبر: ۴۰۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷ 30 March 2017
به گزارش خبرنگارتابناک استان آذربايجان غربي از خوي، آرامگاه شمس تبریزی يکي از مکان‌های مهم  گردشگری و زیارتی خوی در استان آذربایجان غربی‌است که محل مدفن شمس تبریزی شاعر صوفی و پارسی‌گوی می‌باشد و همه ساله علاقه‌مندان شمس تبریزی از خوی و دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه در مراسمی بزرگداشت این شاعر ملی را گرامی می‌دارند و درايام تعطيلات  گردشگران داخلي وخارجي زيادي از اين مکان  تاريخي ومذهبي بازديد مي کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریخوي در گفت و گو با  خبرنگار تابناک استان آذربايجان غربي از خوي، با اشاره به اینکه ،این بنا ي تاريخي در محلهٔ امامزاده سید بهلول در شمال غربی شهر خوی واقع شده است گفت:اين مکان تاريخي مناري دارد که سطح بیرونی این مناره با شاخ هایی از قوچ وحشی که شاه اسماعيل صفوي طی اقامت چهل روزه اش در کوه چله خانهٔ خوی شکار کرده بود، تزیین شده است.
,وي افزود:  طبق اسناد موجود، این بنا به دستور شاه اسماعیل صفوی ساخته شده و مناره آن به وسیله شاخ قوچ‌های وحشی تزئین شده است.
عزيز ميرزايي ادامه داد مدارك و تصاوير مينياتوري باقيمانده از مقبره شمس تبريزي در شهرستان خوي نشان مي‌دهد اين بنا در ابتدا از ۳ مناره دور قبر شمس تشكيل شده بود كه به دلايل طبيعي اكنون تنها يكي از آنها مانده است.
وي اظهارداشت: اين برج 3.40 متر قطر داشته و مساحت آن نيز ۱۱ متر است. مقبره شمس تبریزی دارای برجی به ارتفاع ۱۷ متر است و آرامگاه شمس در فاصله ۱۰ متری از مقبره ساخته شده قرار دارد.

وی درادامه  با اشاره به ظرفیت های گردشگری خوی نيز گفت: این شهرستان با داشتن نزدیک به 200 اثر و بنای ارزشمند تاریخی، فرهنگی متعددي از جمله بازار قدیمی، مساجد مطلب خان، سیدالشهدا، ملاحسن، حاج بابا، حوزه علمیه نمازی، آرامگاه شمس تبریزی، پوریای ولی، حمام محمد بیگ، دروازه سنگی ،غار علی شیخ، آبگرم قطور و جاده ابریشم و کاروانسراهای شاه عباسی و پل هوایی قطور و دیگر آثار را در خود جای داده است.  
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی دربخشي از سخنان خود با بيان اينکه ،از آغاز فعالیت ستاد سفر‌ها و طرح نوروزی درشهرستان خوي64هزار و 31 نفر گردشگر از جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی اين شهرستان  بازدید کرده اند اظهارداشت:ازاين تعدادگردشگر 62هزار500نفر از اماکن تاريخي بازديد کردند که 30هزارنفرنيزازاين  بازديدکننده گان از جوار شمس تبريزي بازديد نمودند.

ميرزايي درپايان سخنان خود به اجراي برنامه هاي فرهنگي دراين ايام اشاره کرد وافزود: برگزاري مراسم نوروز گاه دراماکن تاريخي،اجراي موسيقي وبرگزاري نمايشگاه صنايع دستي درجوار بارگاه شمس تبريزي ، برگزاري جشنواره محلي وبومي دراستاديوم 5هزارنفري ، مسابقه کشتي سنتي(آشيرما)ازجمله  برنامه‌های ستاد برای استقبال و خدمات رسانی به گردشگران مي باشد.
درپايان لازم به ذکر است که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز هفتم مهر ماه، به نام روز شمس نامگذاری شده است.

خبرنگار:ف .فرخ زاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار