با فرا رسیدن ایام پایانی سال به احترام آتش‌نشانان شهید حادثه پلاسکو به کمپین تحریم استفاده از مواد منفجره بپیوندیم و با احياي سنت های اصیل ایرانی در چهارشنبه‌سوری شادی و آرامش را در جامعه شاهد باشیم.
کد خبر: ۳۸۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳ 21 February 2017

جلسه هماهنگی فرمانداری با کمپین تحریم مواد منفجره چهارشنبه سوری به احترام آتش نشانان شهید/اعلام حمایت فرماندار ومسئولین ارومیه و استان آذربایجان غربی از کمپین
تابناک آذربایجان غربی: پلاسكو يادآور حادثه تلخي از جانفشانی 20 آتش‌نشان شهيدی است كه پیكر بی‌جانشان در نبرد با آتش و آوار حتی نشانی دیگر نداشتند..
و امروز به پاس قدردانی از فداکاری آتش‌نشان‌ شهید حادثه پلاسکو و آتش‌نشانانی که ماندند و از دل و جان تلاش کردند؛ برای چهارشنبه سوری امسال كمپينی به راه انداخته‌شده توسط جمعی از جوانان ارومیه تا از خرید مواد منفجره در روزهای پايانی سال خودداری شود تا این انسان‌های فداكار و شجاع نيز بتوانند حداقل چهارشنبه‌سوری امسال را با دغدغه خاطر کمتری سپری کنند.
بر همين اساس در نشستی كه عصر روز دوشنبه دوم بهمن ماه 95؛ با حضور فرماندار اروميه و موسسین کمپین تحریم مواد منفجره در چهارشنبه سوری و جمعی دیگر از مسئولین شهر ارومیه، در سالن اجتماعات فرمانداری اروميه ترتيب يافت حاضران از اين رويكرد مثبت اعلام حمايت کردند.
بنا به این گزارش ؛ حمید منصورفر موسس اصلی کمپین در ابتدای این نشست با بیان اهداف این کمپین،گفت: پیشگیری از آسیب ها و تلفات ناشی از استفاده از مواد منفجره خطرزا در ایام نزدیک چهارشنبه سوری و خود چهارشنبه آخر سال از اهداف اصلی این کمپین هست که باید در این زمینه  فرهنگ سازی لازم انجام بپذیرد.
وی با بیان این نکته که هدف ما خدمت به انسان و انسانیت هست، ابراز امیدواری نمود با ملحق شدن تمامی ایرانیان به این کمپین و عدم استفاده از مواد منفجره در سالجاری، شاهد ایرانی شاد و خرم باشیم. 
وی در ادامه ضمن نام بردن از  جوانان موسس کمپین (سهیل آراسته؛ محمد کریمی؛ پویا جلیلی؛ فرشاد حمزه پور؛ یوسف صحرایی؛مجید نوروزپور؛محمد اسدزاده وخانم ها ستایش سلیمی و المیرا علیمردانی)، از همراهی این جوانان و انجام تبلیغات کمپین ، تقدیر و تشکر نمود.
در ادامه سرهنگ رحمانی جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان، ضمن تشکر از موسسین کمپین، از آماده باش تمامی نیروهای انتظامی در روز چهارشنبه سوری خبر داد و اظهار امیدواری نمود با رعایت تمامی خانواده ها و عدم استفاده جوانان از مواد منفجره در چهارشنبه سوری، دیگر شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

شاد قوشچی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اروميه نيز گفت: حادثه پلاسكو درس بزرگی به ما داد كه چنين برنامه هايي مي توانند جاي خالی فرهنگ را پر كنند و همچنين اين حادثه زنگ خطری بود برای مسولين که امنيت مردم را از اولویت های کاری خود قرار دهند.

این مسئول طی گزارشی اعلام كرد: سال 93 در چهارشنبه آخر سال در شهر اروميه 2 مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاد كه در سال 94 به يك مورد كاهش يافت و امسال نيز اميدواريم با فرهنگسازی صورت گرفته شاهد هيچ حادثه‌ای نباشيم.
اشرفی مدير آموزش و پرورش ناحيه یک اروميه نيز از اعلام آمادگی آموزش و پرورش در راستاي آگاهی‌بخشی و توصيه‌های لازم برای دانش‌آموزان در زمينه خطرات مواد منفجره خبر داد و افزود: از نيروی‌انتظامی انتظار داريم نظارت‌های خود را بر مغازه‌های اطراف مدارس كه نقش مهمی در فروش مواد محترقه دارند داشته باشد.

خزايی ريیس خانه جوان اروميه هم با ارزشمند خواندن اين كمپين گفت: ما بايستی در زمينه احيای سنت‌های ديرين چهارشنبه‌سوری در جامعه تلاش كنيم تا بتوانيم با بازگشت به اين سنت‌های اصيل ايرانی شادی و آرامش را در روزهاي پايانی سال شاهد باشيم.

حسن‌خانی فرماندار اروميه نيز به عنوان آخرین سخنران، بر پاسداری از فرهنگ و آداب رسوم اصيل ايرانی در اعياد و جشن‌های ملی در طول سال، تاكيد كرد و ضمن تشکر از جوانان تشکیل دهنده کمپین و حمایت از آن اعلام کرد که تمامی دستگاههای دولتی خود را موظف میدانند از این کمپین حمایت کنند.

وی افزود: جشن‌های ملی از گذشته‌های دور به ما به ارث رسیده‌ و در جشن نوروز همه اقوام و مذاهب از سراسر دنیا شرکت می‌کنند و جشن نوروز در یونسکو هم به ثبت رسیده ‌که سبب افتخار ماست بنابراین باید از این میراث با ارزش پاسداری کنیم اما به نظر می‌رسد در مورد چهارشنبه‌ آخر سال به قدر کافی پاسداری لازم انجام نشده و در حال خارج شدن از فرهنگ ماست.

فرماندار ارومیه گفت: مجموعه‌ای که در خرید و فروش مواد منفجره هستند چرخه مالی عظیم و قابل توجهی دارند  که به راحتی از این سود کلان خود دست بر نمی‌دارند چه کشور چین به عنوان تولید کننده و یا بازرگانان کشور همسایه که این کالا را به کشور ما می‌آورند  و این مهم علاوه بر ضررهای مادی سبب آسیب‌های معنوی نیز می‌شود.

وی گفت: تمام تلاش‌هایی که در حال انجام هست در نوع خود بسیار قابل توجه است چراکه در سال 93 در 18 نفر آسیب دیده داشتیم اما در سال 94 از وضع بهتری برخوردار شدیم.

حسنخانی بیان‌کرد: روز چهارشنبه‌ آخر سال با حجم هزینه‌های بسیار زیادی مواجه هستیم که این هزینه‌ها از بودجه عمومی کشور تأمین می‌شود بنابراین برای کاهش آسیب‌ها در این روز نیروی انتظامی و بسیج در حالت آماده باش قرار می‌گیرند و در اورژانس و یا دانشکده‌های علوم پزشکی نیز حالت آماده‌باش صددرصدی وجود خواهد داشت.

فرماندار ارومیه با اشاره به آسیب‌های چهارشنبه‌ آخر سال گفت: به واسطه برخی حواشی این جشن، زندگی بسیاری از مردم به مدت یک روز یا حتی یک‌هفته مختل می‌شود و چه بسا زنان‌باردار، کودکان و محیط‌زیست آسیب زیادی می‌بینند.

وی گفت‌: ایجاد کمپین تحریم مواد منفجره در چهارشنبه‌ آخر سال ‌از سوی خود مردم شروع شده و این درصورتی است که در آموزش‌و پرورش، صداوسیما، نهادهای نظامی و انتظامی و کلا دولت و بقیه دستگاه‌هایی که متولی هستند کار خودشان را انجام می‌دهند.

حسنخانی تاکید کرد: کمپین تحریم مواد منفجره در چهارشنبه‌ آخر سال حسنش این است که به صورت خودجوش ایجاد شده و از جانب خود جوانها صورت گرفته به‌طوری که برند کمپین به نام شهر ارومیه است و این باعث افتخار ماست که خلاقیت جزو خصیصه‌های خوب شهرمان است.

فرماندار ارومیه با تاکید بر جایگزینی محصولات استاندارد به جای مواد منفجره گفت: وزارت دفاع برای جایگزینی محصولات استاندارد پیش‌قدم شده و به صورت موقت محصولات استاندارد را جایگزین مواد منفجره کرده و امیدواریم به جایی برسیم که به صورت کلی به جمع‌آوری اقلام آتش بازی خطرناک اقدام شود.

 

 

آدرس کانال تلگرامی کمپین :   noexplosives@

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار