قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفت و گو با «تابناک»؛
وی با تأیید اختلاف نظرهایی که میان اعضای این حزب با شورای عالی سیاستگذاری وجود دارد، گفت: نظر بسیاری از احزاب این بود که کارها را بر عهده خود احزاب گذاشته و نهاد دیگری را شکل ندهیم. این کار به جای اینکه قانونی باشد، هیأتی است.
کد خبر: ۳۷۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶ 06 February 2017
تشکیل کمیته «تعامل» از سوی حزب اعتماد ملی، به خوبی گویای اختلافاتی است که این حزب اصلاح طلب در پی حل بموقع آن برآمده است. این اختلافات، که ناشی از مخالفت اعضای حزب اعتماد ملی و همچنین چند حزب دیگر از جریان اصلاحات با ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان است، در فرصت باقی مانده تا انتخابات، تصمیم را بر این مبنا قرار داده تا بتواند به جای ایجاد تنش، راهکار مشکل را از طریق گفت و گو پیش بکشد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفت و گو با «تابناک»، در تشریح شکل گیری کمیته تعامل در این حزب اظهار کرد: حزب اعتماد ملی در سال 94 به عنوان عضو شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب وارد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شد. پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در همان سال، شورای سیاستگذاری نیز عمرش پایان یافت و قرار بر آن شد که پس از آن کارها در قالب احزاب انجام شود.

دلیل اختلاف نظرها در اعتمادملی چه بود؟


«حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا» در ادامه با بیان اینکه با اصرار برخی دوستان اصلاح طلب و تأکید بزرگان این جریان، قرار شد در سال 96 هم شورای عالی سیاستگذاری برای انسجام و هماهنگی بیشتر بین احزاب و افراد حقیقی اصلاح طلب فعالیت کند، تصریح کرد: همین امر اختلاف نظرهایی را بین احزاب به وجود آورد. برخی قائل بودند تا کار را به احزاب بسپاریم و برخی دیگر تأکید داشتند که کارها در قالب همین شورا انجام بگیرد.

این چهره سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه این اختلاف نظر در حزب اعتماد ملی نیز پدید آمده بود، گفت: قرار شد که این موضوع را در شورای مرکزی به بحث بگذاریم و در نهایت در جلسه ای تصویب شد که حزب اعتماد ملی با حفظ هویت و استقلال حزبی خود با شورای هماهنگی و شورای سیاستگذاری تعامل برقرار کند.

منتجب نیا با بیان اینکه بنا به تصمیم شورای مرکزی حزب، شش نفر از اعضا با مسئولیت قائم مقام کمیته تعامل را تشکیل دادیم، گفت: به همین منظور قرار شد، یکی از اعضای حزب اعتماد ملی در جلسات شورای عالی سیاستگذاری حضور پیدا کند که آقای گرامی مقدم برای انجام این کار انتخاب شدند.

با شورای عالی سیاستگذاری اختلاف نظر داریم


وی با تأیید اختلاف نظرهایی که میان اعضای این حزب با شورای عالی سیاستگذاری وجود دارد، عنوان کرد: نظر خیلی از احزاب این بود که کارها را بر عهده خود احزاب گذاشته و نهاد دیگری را شکل ندهیم. این کار به جای اینکه قانونی باشد، هیأتی است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی تأکید کرد: اصول دموکراتیک این است که کارها را به احزاب بسپاریم. این حرف منطقی است و خیلی از اصلاح طلبان نیز همین نظر را دارند. در حزب اعتماد ملی هم نظر قالب همین بود؛ اما آقایان اصرار داشتند که به شورای عالی سیاستگذاری ملحق شوند.

وی با بیان اینکه تعامل با شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان را با حفظ هویت حزبی برقرار کرده ایم، تأکید کرد: کمیته تعامل فقط برای جلوگیری از ایجاد اختلاف بین اصلاح طلبان و فقط برای انتخابات سال 96 تشکیل شده است.

منتجب نیا همچنین به نامه دبیرکل حزب اعتماد ملی اشاره کرد و گفت: نظر «مهدی کروبی» هم بر این بود که حزب اعتماد ملی با حفظ استقلال خود تعامل کند.

اجباری برای پذیرش تصمیمات شورا نیست


وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و در پاسخ به اینکه اگر نظر حزب با نظر شورای سیاستگذاری یکی نباشد، آیا حزب از دستورهای شورا تمکین خواهد کرد، گفت: وقتی قرار است تعامل ایجاد شده با حفظ هویت حزبی باشد، پس حزب نیز تصمیم خواهد گرفت. اگر قرار باشد دیدگاهی بر خلاف هویت حزبی باشد و مورد پسند اعضای حزب قرار نگیرد، اجباری برای پذیرش تصمیمات نیست. این اصل در انتخابات شوراها که نیازمند به ارائه لیست واحد هستیم نیز در نظر گرفته می شود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره اهداف شکل گیری کمیته تعامل اعتماد ملی با شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، یادآور شد: هدف از تشکیل کمیته تعامل این است که همدیگر را قانع کنیم و اگر نظری بر ما تحمیل شد، دلیلی برای پذیرش آن نیست که انشاءالله این گونه نباشد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: اختلافی بر سر معرفی کاندیدای اصلاح طلبان به وجود نیاید و روی گزینه «حسن روحانی» اتفاق نظر باشد. منتجب نیا البته بر این نکته هم تأکید کرد که می دانم کاندیدایی غیر از روحانی معرفی نمی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار