کد خبر: ۳۷۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱ 06 February 2017
تابناک آذربایجان غربی: 
در دنیای آشوب زده کنونی که از هرگوشه اش شعله ی جنگی برپاست و به نظر می آید که پایانی بر ماجراجویی های ماجراجویان نیست، تریبون به دست تندروها افتاده تا هر روز بر دامنه جنگ و آتش بیافزایند و قربانی های بیشتری را به پیشگاه خدایگان خشم و شهوت خویش بفرستند. 
 منطق تندروها در هرکجای دنیا از هر آئین و مذهب و قوم و نژاد و رنگ و زبان که باشند، خیلی به هم نزدیک است. تند روها صلح را ناشی از ترس می پندارند و جنگ را نشانه شجاعت!!
 گفتگو را مایه شرمساری می دانند و پرخاشگری را دال بر شهامت!!
 هیچکس از گزند زبان تند و عوارض تندروی های افراطیون در امان نیست. برای جان سایر انسانها ارزشی قائل نیستند. در سیستم تندروها، هتاک ترین و خشونت طلب ترین افراد، بهترین افراد خواهند بود، هرچه تندروتر، بهتر!!.  
 تندروها در تمام سطوح و ارکان زندگی امروزی یافت می شوند. از کوچه و خیابان و جاده ها و استادیوم و دانشگاه و روزنامه و رسانه و حزب و مراکز مذهبی گرفته تا خانه و محله و مدرسه و اداره و مراکز  نظامی و وزارتخانه و روستا و شهر و کشور و جهان!

 چاره ی کار چیست؟
چاره کار هم سهل است و هم ممتنع!
باید تریبون را از تندروها گرفت و به میانه روها داد. باید فرصت حکمرانی را از تندروها گرفت و به میانه رو ها سپرد. باید این اقدام را در تمام سطوح آغازید، از درون کوچکترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده تا محله و روستا و شهر و کشور و نهایتا جهان.
 باید تندروها را محدود و منزوی کرد. افراد تندرو، رسانه های تندرو، مسئولین تندرو، تماشاگران تندرو، نظامیون تندرو، سیاستمداران تندرو، مذهبیون تندرو، احزاب تندرو، دولتهای تندرو و .... باید محدود، کنترل و منزوی شوند. 
 باید همسویی بین صلح طلبان، میانه روها، آزاداندیشان، فعالان مدنی، فعالان فرهنگی، فعالان سیاسی، مذهبیون اصیل، دانشگاهیان، دانشجویان، هنرمندان و ... در مقابل تندروها شکل گیرد تا کم کم تریبونها و فرصتها از دست افراطیون خارج شده و به دست میانه روها و عقلا بیفتد. 
 هرچند در این باب سخن بسیار است ولی به همین مختصر بسنده میکنم، اما از همه خوانندگان و مخاطبان عزیز میخواهم به جد در این باره بیندیشند تا  گفتگو در این زمینه باب شود.
 دنیای ما بشدت از افراط و افراطیون صدمه خورده و وقت آن فرا رسیده تا به فکر ترمیم و بهبود اوضاع برآئیم.

یادداشتی از محمد خزائی؛ مشاور امور جوانان استاندار و فعال سیاسی فرهنگی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار