کد خبر: ۳۶۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴ 22 January 2017
وقايع‌اتفاقيه: حواشي اتفاق تلخ پلاسکو همچنان ادامه دارد؛ این حادثه، فعاليت بازار طلا‌ و‌ سکه خيابان جمهوري و معاملات ارزي چهارراه استانبول را مختل کرده است. چند روزي است بازارهاي کشور خواسته يا ناخواسته تحت‌تأثير حادثه ريزش ساختمان پلاسکو قرار گرفته‌اند. روز گذشته، قيمت دلار در بازار آزاد با 9 تومان کاهش به سه هزار و 807 تومان رسيد. اختلال در معاملات بازارهاي ارز، طلا و سکه از همان ساعات اوليه بعد از اين حادثه شروع شد؛ با گذشت حدود پنج ساعت از ريزش ساختمان 17 طبقه تجاري پلاسکو، به‌دليل بسته‌شدن خيابان‌هاي اطراف براي امداد‌رساني به حادثه‌ديدگان، دلار‌فروشان چهارراه استانبول چند ساعتي کرکره صرافي‌ها را پايين کشيدند. 

اين روند ادامه دارد؛ دو روز از اين حادثه مي‌گذرد اما چهارراه استانبول هنوز به روند عادي معاملات خود بر‌نگشته است. تحليلگران بازار پيش‌‌بيني مي‌کنند اين روند تا اواسط هفته آينده ادامه داشته باشد. آن‌طور که يک کارشناس بازار ارز مي‌گويد: «چنين مواقعي اختلال بازار طبيعي‌ است، به‌ويژه اينکه رفت‌وآمد از خيابان‌هاي اصلي و فرعي محل حادثه براي بازشدن مسير امدادگران انجام نمی‌شود، به‌اين‌ترتيب تعداد کمتري از خريداران مي‌توانند به چهارراه استانبول مراجعه کنند.» مصطفي خانزاده در گفت‌و‌گو با «وقايع‌اتفاقيه» توضيح مي‌دهد: «البته برخلاف آنچه برخي سايت‌هاي خبري منتشر کرده‌اند، فعاليت چهارراه استانبول تعطيل نشده و فقط از تکاپوي معاملات کاسته شده است.» خانزاده همچنين بر اين باور است، رسيدن نرخ دلار به حدود سه هزار و 800 تومان، فقط به علت حادثه پلاسکو نيست، بانک مرکزي چند هفته‌اي مي‌شود که براي تنظيم بازار ارز برنامه‌ريزي کرده است. 

اختلال در قلب بازار ارز؛ استانبول 

حالا دلار از حدود چهار هزار تومان به رقم سه هزار و 802 تومان کاهش پيدا کرده است؛ بنابر‌اين روز گذشته در بازار تهران 25 تومان کاهش پيدا کرد. قيمت يورو هم 11 تومان و پوند 6 تومان افت کرد. درحال‌حاضر، هر دلار آمريکا سه هزار و 799 تومان، يورو چهار هزار و 267 تومان، پوند چهار هزار و 834 تومان، درهم امارات هزار و 83 تومان، لير ترکيه هزار و 74 تومان و يوآن چين 590 تومان قيمت دارد. بسياري از صرافي‌ها همچنان بر اين باور هستند که افت قيمت انواع ارزها در بازار، بي‌تأثير از حادثه پلاسکو نبوده است. گزارش‌هاي ميداني نشان مي‌دهند از روز حادثه تاکنون خيابان‌هاي اطراف خيابان پلاسکو بسته است. اين در شرايطي است که چهارراه استانبول هم به‌عنوان قلب تپنده بازار ارز نام دارد و اختلال در اين بازار خواه‌ناخواه مي‌تواند نوسان شديد قيمت‌ها را در پي داشته باشد. عمده تجارت خريدوفروش ارز در تهران، در اين چهارراه بوده و صرافي‌هاي متعددي حول اين چهارراه واقع شده‌اند. ساختمان معروف پلاسکو هم روز پنجشنبه هفته گذشته در آتش فرو‌ريخت، در محدوده قرار داشت و از اين نظر نبض بازار ارز پس از اين حادثه کند شده است. در اين ميان، قيمت طلا و سکه نيز در بازار افت کرد؛ به‌طوري‌که هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادي با کاهش 9 هزار و 500 توماني در بازار مواجه شد. 

چشمان طلا سوخت

بازار طلا و سکه هم بي‌تأثير از حادثه ساختمان پلاسکو نبود، گويا دود بي‌تدبيري مسئولان در حراست از اين ساختمان تجاري 17 طبقه، چشم بازار طلا و سکه را هم سوزانده است زيرا افت قيمت‌‌ها در اين بازار چشمگير بوده و برخي مغازه‌هاي خيابان‌ جمهوري به‌دليل محدوديت‌هاي عبور و مرور، کار خود را موقتا تعطيل کرده‌اند. در اين روز، فقط کاهش قيمت سکه 10 هزار تومان بوده است. 
سکه تمام‌ طرح جديد، يک ميليون و ۱۷۸ هزار تومان و دلار آمريکا سه هزار و ۸۰۰ تومان عرضه مي‌شود که به گفته رئيس اتحاديه طلا و جواهر، حادثه ساختمان پلاسکو بر بازار قيمت طلا و ارز چندان تأثيري نداشته و فقط معاملات در مغازه‌هاي طلا و سکه جمهوري با اختلال مواجه شده است. هر گرم طلاي ۱۸ عيار در بازار روز گذشته ۱۱۴ هزار و ۷۴۰ تومان قيمت داشت. همچنين نيم‌سکه و ربع سکه به ترتيب ۵۹۸ و ۳۱۷ هزار تومان فروخته شده است. از‌سوي‌ديگر، هر اونس طلا براي معاملات در بازارهاي جهاني حدود هزار و ۲۱۱ تومان دادوستد شد. در بازار ارز هم يورو چهار هزار و ۲۷۳ تومان، پوند انگليس چهار هزار و ۸۳۶ تومان و لير ترکيه هزار و ۸۰ تومان در بازار آزاد فروخته مي‌شود. دست‌اندرکاران بازار طلا و سکه درصدد هستند دلايل اين کاهش قيمت را براي مردم و خريداران توضيح دهند. ازاين‌رو، محمد کشتي‌آراي، رئيس اتحاديه طلا و جواهر کشور، با بيان اينکه حادثه ساختمان پلاسکو هيچ تأثيري در قيمت طلا و سکه نداشته، به ايسنا توضيح داده است: تنها تأثيري که ساختمان پلاسکو بر روند معاملات بازار داشته، اين بوده که معاملات در واحدهاي فروش حاضر در مناطق جمهوري، چهارراه استانبول و ميدان فردوسي مختل شده است. طبيعتا چون آنجا مرکز تردد تعدادي از افراد بوده و حالا نمي‌توانند تردد داشته باشند، سطح معاملات کاهش يافته است. او درباره زمان برگشتن معاملات اين منطقه به حالت عادي اظهار کرد: اين موضوع، بستگي به ارگان‌هاي امداد و نجات دارد که آنجا را پاکسازي کنند تا تردد به حالت عادي برگردد. درحال‌حاضر، داد و ستدهاي همه واحدهاي مجاور، بيشتر به مناطق ديگر منتقل شده است. 

3 دقيقه سکوت

حتي بازار سرمايه هم به اين رويداد واکنش نشان داد. ديروز تالار شيشه‌اي با انتشار اطلاعيه‌اي، به احترام آتش‌نشان‌هاي شهيد، سه دقيقه سکوت کرد و دست از فعاليت کشيد اما در همين روز، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، 175 واحد افت کرد. بسياري از تحليلگران معتقد هستند نمي‌توان اين افت را به حادثه روز پنجشنبه وابسته دانست، افت و خيز بازار سرمايه، لحظه به لحظه و وابسته به عرضه و تقاضاي سهام شرکت‌‌هاي مختلف است. همچنين که بسياري از تحليلگران ارشد بازار سرمايه تحليف دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري جديد آمريکا را عامل مهم نوسان بورس‌هاي خارجي و داخل کشور مي‌دانند. به گفته اين تحليلگران، قرارگرفتن گزارش‌هاي مثبت 9‌ماهه شرکت‌هاي بورسي در مقابل خبر تحليف رياست‌جمهوري آمريکا در اولين روز کاري بورس، در نهايت، منجر به کاهش 175 واحدي شاخص کل و قرمزپوش‌شدن تمام شاخص‌هاي تأثير‌گذار بازار سرمايه شد. اولين روز کاري بورس در هفته جاري با تأثير‌پذيري از اخبار مراسم تحليف رياست‌جمهوري آمريکا شروع شد. اين خبر، از آن رو براي بورس ايران اهميت زيادي دارد که موضع‌گيري‌هاي منفي ترامپ در مقابل ايران و برجام مي‌تواند به چالش‌هاي پسابرجامي ايران منجر شود؛ البته واکنش‌هاي منفي در مقابل رويکرد ترامپ در خود اين کشور نيز رفته‌رفته به چالشي اجتماعي در آمريکا تبديل مي‌شود؛ به‌طوري‌ که شاهد تظاهرات معترضان در زمان اجراي مراسم تحليف رياست‌جمهوري در آمريکا نيز بوديم. درهمين‌راستا، ارزش دلار با روي‌کارآمدن ترامپ نسبت به ساير ارزهاي جهاني اندکي کاهش يافت. از‌سوي‌ديگر و در مقابل اين اخبار منفي، گزارش‌هاي 9‌ماهه شرکت‌ها تا اين لحظه مطلوب بوده و رضايت سهامداران را به‌دنبال داشته است. به‌اين‌ترتيب، اگرچه اولين روز کاري هفته با افت شاخص‌هاي بورس همراه بود اما انتظار مي‌رود رفته‌رفته و تحت‌تأثير اخبار مثبت صنايع، اين روند تغيير کند و شاهد افزايش‌هاي مجدد شاخص کل در اواسط هفته جاري باشيم. به عبارتي، در تقابل اخبار مثبت و منفي تأثير‌گذار بر بورس ايران، به نظر مي‌رسد رشدهاي محدود در ماه بهمن براي بازار سرمايه، يک انتظار معقول به حساب آيد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار