رئیس جمهور در نشست خبری:
نشست خبری رئیس جمهور با اصحاب رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷ 18 January 2017
نشست خبری رئیس جمهور با اصحاب رسانه با بیان مطالب مهمی برگزار شد.

به گزارش «تابناک آذربایجان غربی» حجت الاسلام  والمسلمین دکتر روحانی در این نشست مطالب مهمی بیان کرد که به شرح زیر می باشد:

هاشمی با صبر و متانت و سکوت، آنجا که برای نظام لازم می دیدند در مسائل بسیار مهم سیاسی با روش اعتدالی و عقلانیت بهترین راه برای اداره کشور را به ما نشان دادند.

ما می توانیم امروز از افکار آن مرد بزرگ برای آینده استفاده کنیم اما شیوه، راه و نصایح او برای ما باقی است.

راه اعتدال و خرد با صبر و حوصله برای حل معضلات کشور مناسب است. از همه فعالان سیاسی خواهش می کنم  همین فضا را ادامه دهیم نه برای امسال بلکه برای سال های پیش رو. از همه چیز مهمتر آن است که در یک فضای آرام و اعتدالی فرمان الهی و دستورات خداوند و اخلاق زیرپا گذاشته نمی شود نکند بخاطر برخی مسائل فردی گروهی و جناحی بخواهیم راستی و درستی و اخلاق حسنه را زیر پا بگذاریم.

اگر ما در فضای سیاسی ، فرهنگی، علمی و اقتصادی دستاوردهایی داشتیم این دستاوردها بخاطر حضور مردم و تلاش و کمک و ایستادگی مردم است. در بسیاری از زمینه ها پیشرفت های خوبی داشتیم و در بسیار زمینه ها نیاز به تلاش بیشتر داریم. ما در زمینه اشتغال قدم بزرگی برداشتیم اما اینکه در طول یکسال بیش از 700 هزار شغل خالص ایجاد شده که نظایر زیادی ندارد برجام تعلق به دولت یازدهم و یا به شخص خاصی ندارد. برجام به ملت متعلق است. برجام از آن رهبری مقتدر کشور است.برجام از آن شهدا هست برجام یک دستاورد بزرگ ملی است. کسی فکر نکند بخاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم نسبت به برجام حرف بزند.

از برجام مهمتر موفقیت یک ملت است. ما در اخلاق پیروز شدیم و هیچ کس تردید نکند که برجام پیروزی ملت ایران است.  ما به دنیا گفته بودیم آنچه در مورد نظام ایران نسبت به سلاح کشتار جمعی گفته می شود دروغ استاثبات کردیم که نظام ایران راستگو است. و آن ها که ناروا سخن گفتند در تاریخ جهان باید سرافکنده باشند. پایان این پرونده به معنای موفقیت اخلاقی ملت بزرگ ایران بود به دنیا گفتیم که ایران نظامی نیست که با او رفتار امنیتی در دنیا شود. ما خواستیم به دنیا بگوییم که ایران کشوری است یک بازیگر فعال و سازنده است. غیبت ایران در صحنه های بین المللی یک خسارت برای دنیا بود. از ایران نترسید ایران بدنبال صلح و امنیت برای منطقه وجهان است. ما از لحاظ سیاسی پیروز شدیم و قطعنامه ها را لغو کردیم

می گفتیم مثل هر کشور پیشرفته دیگر حق داریم در زمینه فعالیت صلح آمیز هسته ای تلاش کنیم. ما به مردم گفته بودیم زمانی توافق را می پذیریم که همه تحریم های هسته ای ایران کنار گذاشته شود. گفته بودیم تحریم باید یکباره برداشته شود. همه تحریم های هسته ای بعد از اجرایی شدن برجام در 27 دی ماه سال گذشته برداشته شده. امروز در مسائل بانکی با دولت ها و بانک های بزرگ رابطه عادی داریم البته بانک های با سهام خصوصی گاهی احتیاط های بیش از حد انجام می دهند و برخی کشورهای بزرگ بخصوص آمریکا در اجرای برجام سنگ اندازی می کنند. وقتی دولتی دولت خصم هست پیداست که از همه توانش برای اجرای یک توافق استفاده نکند

سوال خبرنگار شهروند از دستاورد برجام برای مردم و فقرا و حاشیه نشین ها. پاسخ دکتر روحانی: 

برجام تعلق به همه ی ملت دارد.
اگر برجام اجرایی نمیشد، کل درآمد نفتی ما امسال ۳۲ الی ۳۳ هزار میلیارد بود.
در حالیکه با احرای برجام، ۷۰ میلیارد تومان در آمد نفتی را داریم.
اگر برجام نبود چه می‌شد؟ اگر برجام نبود، تلاش کارکنان شرکت نفت چه میشد؟
۱۱ میلیون حاشیه نشین را ما امروز بیمه کرده ایم.
آنها که برجام را نقد می کنند لوکس نقد می کنند؛ باید به مردم گفت که اگر برجام نبود چه می شد؟ 
ممکن است کسی اجرای برجام را نقد کند اما برجام موضوع دولت نیست که کسی فکر کند باید برای مقابله با دولت با برجام مقابله کند / راه های دیگری برای مقابله با دولت هست
اگر کسی آثار برجام را کوچک نشان دهد یعنی کار ملت را کوچک نشان داده است

سوال خبرنگار خبرگزاری ایلنا: نگرانی از حملات تندروها علیه شما بعد از درگذشت آیت الله هاشمی و زمزمه هایی از ردصلاحیت شما ، آیا وقت آن نرسیده که بزرگان برای رفع تندروی ها و محدودیت های قبل و ازدست دادن سرمایه های نظام چاره ای بیاندیشند

رئیس جمهوری: آیت الله هاشمی شخصیت بزرگ نظام بود که جای خالی ایشان هیچ وقت پر نمی شود. ما را با شورای نگهبان درنیاندازید ، (با خنده)روابط ما همیشه با شورای نگهبان خوب بوده است، این ها شایعات است توجه نکنید. همه باید برای خدمت به نظام کمربندها را محکم تر کنیم . همه باید در صحنه باشیم و امیدوارم نگرانی ها که در بیان شما مطرح شد روز به روز کمتر شود و این فضایی که درست شده است که نوعی وحدت ملی است در فقدان آیت الله هاشمی ادامه پیدا کند.

سوال خبرگزاری ایسنا: دولت چه برنامه ای برای ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد؟

رئیس جمهوری: همه متولدین دهه 60 در دهه 80 باید شغل می داشتند. از نیمه دوم دهه 80 شغل متوقف شد. سالهایی که باید اشتغال درست می شد و سال هایی بود که درآمد نفتی بسیار خوب بود بجای اینکه شغل درست کنیم رفتیم و واردات را افزایش دادیم و آمار و ارقام نشان می دهد. در آن مقطع فضای دانشگاه ها وسعت یافت، پیام نور، علمی کاربردی دانشگاه آزاد همه شروع به توسعه و جذب کردند آمار دانشجوها  نزدیک 5 میلیون است. از تابستان پارسال تا تابستان امسال بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر نیروی فعال وارد بازار کار شدند که جز آمار های کم سابقه سال های گذشته است. در یکسال گذشته آمار اشتغال خانم ها نسبت به روند گذشته حرکت مثبتی داشته است. یکی از اهداف بزرگ ما در مسئله برجام اشتغال جوانان است که آن هم با سرمایه گذاری درست می شود.

اساس دولت یازدهم روابط نزدیک با کشورهای همسایه بخصوص کشورهای اسلامی است. عربستان سعودی مشکل را خودش آغاز کرد. از حمله به یک کشور همسایه که اصلا مبنایی نداشت و ندارد. به نفع عربستان است که این حملات به یمن را قطع کند. مداخلات در بحرین و موضوع تروریزم در منطقه را قطع کند. امیدوارم مسئولین عربستان راه درستی را در این زمینه انتخاب کنند و اگر عربستان تصمیم درستی اتخاذ کند ما حاضریم در مسئله یمن و منطقه به عربستان کمک کنیم.

اقتصاد مقاومتی یعنی تولید بالا رود وصادرات افزایش پیدا کند. امروز در بخش های مختلف تحول رخ داده مثلا در بخش کشاورزی و خودکفایی در تولید گندم. اینکه تولید کشاورزی از 97 میلیون تن به 117 میلیون تن رسیده است که جهش بزرگی است. به زودی خودروهای مشترک ساخت داخل و خارج در همین اسفند آغاز می شود که حرکت بسیار خوبی است که سی درصد آن به خارج صادر می شود. خرید هواپیماها صنعت گردشگری ما را به حرکت در می آورد. هواپیما برای راننده تاکسی و مغازه دار و هتل دار خاصیت دارد. صنعت هوایی یکی از پایه ها گردشگری است.

خبرنگار روزنامه ابتکار: در شرایطی که بسیاری از مفاد منشور حقوق شهروندی در نهادهایی غیر از دولت باید پیگیری شود مثل حصر که وعده انتخاباتی شما بود، چه تضمینی برای اجرای این منشور هست

رئیس جمهوری: حقوق شهروندی یکی از وعده های من در انتخابات بود. منشور خوب و جامعی هست. این منشور متکی بر فصل سوم قانون اساسی هست. منشور حقوق شهروندی را به تمام دستگاه های اجرایی با مواد تک تک ابلاغ خواهم کردو تاکید می شود که اجرا کند. قوای دیگر هم باید در این زمینه کمک کند بخصوص قوه قضائیه . اصول حقوق شهروندی پشتوانه قانون اساسی دارد و باید اجرا و عمل کنیم اینکه در مقام عمل برخی حقوق شهروندی هنوز عملیاتی نمی شود متاسف هستم. به عنوان رئیس جمهور همواره این مسائل را دنبال می کنم. در دولت از طریق وزیر دادگستری دنبال می کنم برخی مسائل هست که حل آن زمان می برد همه تلاشمان را انجام می دهیم و دلمان می خواهد برخی امور همین امشب انجام شود نه فردا. در برخی موارد نیاز به اجماع نظام داریم. من بسیار امیدوار به آینده هستم که امیدوارم همه تلاش ها روزی به ثمر بنشیند.

صداوسیما گاهی می خواهد جمله ای را کوتاه کند طوری کوتاه می کند که ناقص می شود.......صداوسیما نقض برجام را می گذارد اما قسمت اول را حذف می کند(البته می خواهد وقت مخاطب گرفته نشود)... اگر آیسا اجرا می شد دولت آمریکا دو کار کرد یکی اینکه رئیس جمهور امضا نکرد این نقطه ایست که کمتر اتفاق می افتد نکته دوم اینکه بلافاصله این را بلااثر کردند. اگر بلااثر نکرده بودند ما اینجا آرام نشسته بودیم. اجرا نشد. اما تخلف بود و ما اقداماتی کردیم و دستوراتی دادیم و در حال اجراست. 

ممکن است باز هم بدعهدی هایی را در آینده ببینیم. برخی از برجام همین دیروز انجام شد مثلا بخشی از فردو را تازه دیروز انجام دادیم در زمینه بانکی هنوز باید تلاش کنیم ـآمریکایی ها بدعهدی کردند و ممکن است باز هم بدعهدی کنند. خیلی ها ممکن است از خیلی چیزها خوششان نیاید و این برجام به ضرر کسی نیست و رئیس جمهور منتخب آمریکا فکر می کند که به ضرر اوست و فکر نمی کنم چیزی باشد که به راحتی دولتی بتواند آن را زیرپا بگذارد. هر شب یک مقاله می نویسند که برجام نمی ماند یا شل شده است. یک عده ای بودند که در طول این ده بیست سال هرچه پیشگویی کردند برعکس درآمده است نمی دانم چرا باز هم پیش گویی می کنند.

سوال خبرنگار بلومبرگ:دونالد ترامپ تا چند روز آینده به کاخ سفید می رود، چه تدابیری اندیشیده اید اگر او تصمیم بگیرد مجددا در دمورد برجام مذاکره کند؟ و آمدن ترامپ چه تاثیری برای اآمدن شما در انتخابات سال آینده دارد؟

روحانی: پاسخ دادن به قسمت آخر سوال مربوط به کاندیدا شدن برای انتخابات سا ل آینده سخت است. این توافق یک توافق دوجانبه نیست که او بخواهد بگوید خوشم می آید یا بدم می آید. مذاکرات مقدمه ای بوده برای توافق سال ها طول کشیده است در این دولت یازدهم دو سال و نیم مذاکره شده است. بحث شده و به توافق رسیده است مثل این می ماند که کسی بگوید پیراهنی که داریم را می خواهم پنبه کنم دوباره ببافم ، خب همه این کارها شده است... بازگشت و ارتجاع معنی ندارد.هیچگونه مذاکره ای نسبت به برجام در کار نخواهد بود. هیچ معنایی ندارد که بخواهیم راجع به برجام مذاکره می کنیم
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار