به گزارش تابناک آذربایجان غربی رویا محمدزاد حیدرلو مشاور استاندار و دبیر شورای ایرانیان خارج از کشور استان در دیدار با بابایی مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در تبریز گفت: استاندار آذربایجان غربی بصورت جدی پیگیر رفع مشکلات مربوط به ایرانیان مقیم خارج از کشور در تمامی موارد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آنان است.

محمدزاد در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت استان آذربایجان غربی در امور سرمایه گذاری یادآور شد: استاندار محترم آذربایجان غربی از زمانی که به استان تشریف آوردند باعث خیر و برکت برای استان بوده اند و وقت زیادی را در زمینه سرمایه گذاری و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور قرار داده و چند همایش استانی و خارج از کشور نیز در این خصوص برگزار شده است.

وی افزود: در همین راستا یک عده از هم وطنان عزیزمان جهت سرمایه گذاری در استان جذب شدند و بالتبع آن چندین طرح با سرمایه گذاری خارجی در استان شروع به فعالیت نمود که امروز حتی تولیدات خود را به خارج از کشور هم صادر می کنند .

مشاور استاندار و دبیر شورای ایرانیان خارج از کشور استان همچنین با اشاره به جدیت این شورا در پیگیری امور محوله گفت: شورای ایرانیان خارج از کشور استان در تمامی زمینه های مربوطه از جمله امور فرهنگی، کنسولی، قضایی و اقتصادی فعالیت خود را بصورت جدی آغاز کرده و در حال حاضر نیز کمیته های شورا در حال تشکیل است.

مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در تبریز هم در این دیدار توضیح مختصری از تشکیل شورای ایرانیان خارج از کشور ارائه کرد و گفت: اداره امور شورای ایرانیان خارج از کشور از قدیم در وزارت امور خارجه بوده و بعد از روی کار آمدن دولت نهم و دهم به ریاست جمهوری منتقل شد و بعد از روی کار آمدن دکتر روحانی ریاست محترم جمهور و دولت تدبیر و امید مجددا باز هم به وزارت امور خارجه برگشت؛ هدف این اداره که جزو زیر مجموعه بخش کنسولی وزارت امور خارجه بود رسیدگی به امور کنسولی، برگزاری همایش و استفاده از پتانسیل ها و جذب نخبگان در ابعاد مختلف و در چهارچوب دیپلماسی بود.

بابایی در ادامه گزارشی از فعالیت دفتر خارجه تبریز ارائه نمود و افزود:  برگزاری همایشی با حضور ایرانیان آذری مقیم خارج از کشور در تبریز با هدف  برقراری ارتباط و جمع آوری بانک اطلاعات آذری زبان های مقیم خارج از کشور و برگزاری نمایشگاهی در هامبورگ آلمان با همکاری شهرداری تبریز با هدف شناساندن زیرساختهای فرهنگی، زیرساختهای سرمایه گذاری، گردشگری و جذب نخبگان علمی و فرهنگی از جمله اقدامات دفتر خارجه تبریز بوده است.

خانم تقی زاده رییس امور کنسولی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در تبریز هم در این جلسه  گزارشی از فعالیت ها و خدمات بخش کنسولی ارائه کرد و گفت: امور کنسولی بیشتر در زمینه امور زندانیان خارج از کشور و خانواده های آنان خدمات ارائه می کند و برخی مواقع در صورت نیاز آنها را به ارگان هایی مانند کمیته امداد جهت کمک و مساعدت معرفی می کند.

وی، هماهنگی جهت انجام ملاقات خانواده ها با زندانی ها، پیگیری رفع مشکلات مالی و درمانی زندانیان از طریق سفارت خانه ها یا خانواده های خود زندانیان و یا انجمن حمایت از زندانیان را از دیگر اقدامات امور کنسولی وزارت خارجه برشمرد.

تقی زاده اضافه کرد: بخش کنسولی تعامل خوبی با قوه قضاییه و دادستانی برای حل مشکلات ایرانیان مقیم خارج دارد و در این خصوص امور کنسولی نیز برای تحقق اهداف مدنظر به قوه قضاییه کمک می کند.

برگزاری نشست چهارجانبه بین استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و همدان جهت تبادل فکری و همکاری در زمینه شورا، برگزاری همایش مشترک ایرانیان مقیم خارج از کشور، برگزاری نمایشگاه مشترک در خارج از کشور و تقویت اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی شورا از دیگر موارد مورد تاکید طرفین در این دیدار بود.