در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، وعده داده که روابط کشورش با روسیه را بهبود می بخشد، نشانه های تنش در روابط دو کشور پیش از آغاز به کار رسمی ترامپ رو به افزایش است؛ اعزام نیروهای نظامی آمریکا به لهستان در قالب «ناتو» و استقرار آنها در این کشور، جدیدترین اقدامی که با مخالفت شدید روسیه مواجه شده است.
کد خبر: ۳۶۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷ 15 January 2017
به گزارش تابناک:در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، وعده داده که روابط کشورش با روسیه را بهبود می بخشد، نشانه های تنش در روابط دو کشور پیش از آغاز به کار رسمی ترامپ رو به افزایش است؛ اعزام نیروهای نظامی آمریکا به لهستان در قالب «ناتو» و استقرار آنها در این کشور، جدیدترین اقدامی که با مخالفت شدید روسیه مواجه شده است.

به گزارش «تابناک»،  روز گذشته بیاتا زودلو، نخست وزیر لهستان، با برگزاری مراسمی رسمی، از نیروهای نظامی آمریکا در خاک کشورش استقبال کرد. وی این روز را «روزی بزرگ» خواند که به تضمین امنیت لهستان کمک خواهد کرد. اعزام حدود چهار هزار نیروی آمریکایی به لهستان، در قالب طرح پنتاگون برای گردش نیرو در اروپا صورت می گیرد که هدف از آن، تقویت روابط با متحدان آمریکا در ناتو و ارسال پیامی روشن برای روسیه عنوان شده است.

نخست وزیر لهستان در مراسم استقبال از نیروهای آمریکایی گفت: «امروز روز بزرگی است که ما می توانیم اینجا در زاگان، پذیرای سربازان آمریکایی باشیم که نماینده بهترین و بزرگترین ارتش جهان هستند». پس از وی، پال جونز، سفیر آمریکا در لهستان نیز گفت، نیروهای اعزام شده به لهستان، تواناترین نیروهای آمریکایی هستند که بیانگر تعهد آمریکا به ایجاد یک «زره آهنین» برای دفاع از متحدان خود در ناتو است.

گفتنی است، کاروان نیروها و تجهیزات نظامی آمریکایی روز پنجشنبه از طریق آلمان وارد خاک لهستان شدند. این نیروها که قرار است محل تجمع آن ها در لهستان باشد، بعدتر تقسیم شده و به هفت منطقه در اروپای شرقی اعزام خواهند شد تا کار آموزش متحدان اروپایی ناتو را انجام دهند.

تیم رِی، جانشین فرمانده قرارگاه فرماندهی آمریکا در اروپا اظهار داشته که این اقدامات، بخشی از گردش نیروهای آمریکا در منطقه است که با هدف نشان دادن تعهد آمریکا به متحدان اروپایی خود در مقابل روسیه و مشخصاً پس از بحران اوکراین انجام می گیرد.

به این ترتیب، اعزام این نیروهای نظامی آمریکایی را باید جدیدترین اقدام در چارچوب مجموعه اقداماتی دانست که ایالات متحده با هدف افزایش حضور زمینی، دریایی و هوایی خود در اروپا انجام می دهد و هدف از این اقدامات، مقابله با «تجاوزگری روسیه» عنوان شده است.

در واکنش به این موضوع، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار داشت که واکنش روسیه، اقدامی طبیعی به افزایش قدرت نظامی یک کشور همسایه خواهد بود. وی گفت: «ما این امر را تهدیدی علیه خود می دانیم. این اقدامی است که منافع و امنیت ما را تهدید می کند. علاوه بر این، این در واقع یک کشور ثالث (به جز روسیه و لهستان) است که در حال افزایش حضور نظامی خود در نزدیکی مرزهای اروپایی ماست و این کشور ثالث حتی یک کشور اروپایی هم نیست».

پسکوف افزود: «هزار نفر با ده هزار نفر فرقی نمی کند. ما داریم درباره افزایش حضور نظامی صحبت می کنیم. چیز بیشتری نمی توان گفت».

این اقدامات در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده داده که روابط آمریکا و روسیه را بهبود خواهد بخشید. با این حال، وزیر خارجه لهستان روز جمعه در مصاحبه ای هشدار داد، بهبود روابط آمریکا و روسیه نباید به هزینه لهستان انجام بگیرد.

به هر ترتیب، در شرایط کنونی، لهستان و دیگر متحدان ناتو در این منطقه تلاش دارند، حمایت خود را از اعزام نیروهای آمریکایی نشان دهند، زیرا نسبت به تعهد آتی ترامپ به ناتو احساس تردید می کنند. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود بارها مفید بودن ناتو را زیر سؤال برده بود. با این حال، جیمز ماتیس، فرمانده ارشد سابق ناتو که ترامپ وی را برای سمت وزارت دفاع انتخاب کرده، در جریان جلسه رأی اعتماد به خود در سنا، حمایت شدیدی از ناتو داشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار