بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:واکنش محکم لاریجانی به عصبانیت رییس کمیسیون تلفیق و کنایه کیهان به دولت درباره خرید ایرباس و انتقاد شدید آیت الله جوادی آملی از مراسم و سخنران یادبود آیت الله هاشمی و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۶۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵ 14 January 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

روایت رجایی از ممانعت احمدی‌نژاد از ملاقات با آیت‌الله هاشمی

غلامعلی رجایی در شرق درباره آیت‌الله هاشمی گفت‌وگوی مفصلی انجام داد که در بخشی از این گفت‌وگو در پاسخ به پرش «در این سال‌های دولت روحانی به نظرم بر حجم دیدارها و کارهای آقای هاشمی با وجود افزایش سنشان افزوده شده بود. تا جایی که می‌دانیم در زمان احمدی‌نژاد، دولت مانع این دیدارها بود.» گفت:  بله، حتی یک‌ بار در دوره احمدی‌نژاد مانع شده بودند که ملاقات‌شوندگان از مبدأ حرکت کنند. ملاقاتی با فعالان سیاسی مازندران بود. هرچه منتظر ماندیم دیدیم نیامدند، بعد گفتند از مبدأ به آنها گفته شده که حرکت نکنند. در دولت روحانی البته ایشان مراجعات دولتی نداشتند اما وزرا نزد ایشان می‌آمدند و مشاوره می‌گرفتند. ایشان دو دوره رئیس‌جمهوری و سه دوره رئیس مجلس بوده؛ بالاخره استفاده از مشورت ایشان خیلی راهگشا بود. در خیلی زمینه‌ها ایشان نظر کارشناسی داشت؛ مثلا یادم هست ایشان می‌گفت این حرف‌ها چیست که به من می‌گویند در زمینه دفاعی. من خودم پدر موشکی ایران هستم. در خاطرات من هست که در دولت من به سپاه پول داده شد که سیستم دفاع موشکی کشور تقویت شود. خودش را در این زمینه یا حتی بحث هسته‌ای صاحب عله می‌دانست که مقدمات کار در دوران ایشان شروع شد.

انتقاد شدید آیت الله جوادی آملی از مراسم و سخنران یادبود آیت الله هاشمی 

آیت الله جوادی آملی به شدت از عدم تجلیل مناسب از آیت الله هاشمی در مراسم یادبور ایشان در قم ناراحت و دلخور شده است. وی که پیش از اتمام مراسم، مسجد اعظم قم را ترک می کند، با اشاره به آیت الله هاشمی و با جمله «مظلوما حیا و میتا» نارضایتی خود را از سخنران و مراسم اعلام کرده است. منظور آیت الله آملی این است که «هاشمی چه در حیات و چه در زمانی که از دنیا رفته، مظلوم است» بنابر گزارش روزنامه ۱۹ دی، حجت الاسلام والمسلمین اراکی فرزند آیت الله اراکی سخنران مراسم یادبود آیت الله هاشمی بوده است. لازم به ذکر است که مراسم گرامیداشت ارتحال آیت الله هاشمی روز پنجشنبه از سوی دبیرخانه مجلس خبرگان و نهادهای حوزوی در مسجد اعظم قم برگزار شد و با استقبال کم نظیر مردم، مراجع، علما و طلاب حوزه علمیه قم مواجه شد. انتخاب این خبر را منتشر کرد.

روایتی از میزان ثروت آیت‌الله هاشمی

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگویی در خصوص نقش آیت‌الله هاشمی در تامین هزینه‌های انقلاب گفتند: ادم است زمانی که  ایشان در قم بودند ما هم  در قم بودیم و آگاهی از زندگی و حرکاتشان داشتیم. قم منطقه ای به نام سالاریه دارد و جنوب قم است، آنوقت جنوب قم آباد ترین نقطه قم بود البته اکنون هم هست، مخصوصا الان که بسیار  وسیع تر شده است. جنوب قم کاملا مال آقای هاشمی بود، در آن زمان ما طلبه بودیم و میشنیدیم و گردش می رفتیم، ایشان زمین های آنجا را خریداری کرده بودند . در آنجا باغ پسته و صادرات پسته داشتند . در چرخه ی اقتصاد هم فعالیت داشتند، ثروتمند بودند و دستشان پر بود در آنجا تولید می کردند. ایشان زمین هایی که در قم داشتند را دویست متر به دویست متر تقسیم کرده بودند و همه را خرج انقلاب کردند. انتخاب این خبر را منتشر کرد.

کنایه کیهان به دولت درباره خرید ایرباس

کیهان در ستون گفت و شنود خود نوشت:
گفت: چه خبر؟!
گفتم: یک فروند هواپیمای ایرباس خریداری شده از فرانسه با کف و سوت و هورا وارد فرودگاه مهرآباد شد!
گفت: اینکه کف و سوت و هورا و جشن و... ندارد! مطابق برجام قرار بود تحریم فروش هواپیما به ایران لغو شود. حالا در مقابل سفارش دهها فروند فقط یک فروند آمده که نشانه بدعهدی آمریکاست و جای تأسف‌ دارد نه ذوق‌زدگی.
گفتم: کیهان قبلا پیش‌بینی کرده بود که احتمالا در آستانه انتخابات یک یا دو فروند هواپیما می‌فرستند که در انتخابات به عنوان دستاورد برجام فاکتور کنند!
گفت: لغو تحریم فروش هواپیما فقط یک بخش کوچک از تعهدات حریف در برجام بود که حالا فقط یک بخش کوچک از آن بخش کوچک را با کف و سوت و هورا فرستاده‌اند، کجای این ضرر هنگفت و کلاهبرداری غربی‌ها جای جشن دارد؟!
گفتم: چه عرض کنم؟!  یارو توی اتوبوس دید یکی از مسافرها ساک دستی خود را باز کرد و از درون آن یک ساک کوچک درآورد. آن را هم باز کرد و یک کیف از آن بیرون آورد. کیف را هم باز کرد و یک کیف کوچکتر بیرون آورد. در آن را باز کرد و یک دستمال کاغذی درآورد که درون آن یک قوطی کبریت بود. دو تا چوب کبریت بیرون آورد. یکی را دوباره توی قوطی گذاشت. چوب کبریت دوم را از وسط نصف کرد و با آن دندان خود را تمیز کرد و...! یارو که داشت نگاه می‌کرد با عصبانیت گفت؛ مرد حسابی! یک خلال دندان که نیاز به آن ساک بزرگ و کیف و... ندارد!

مجمع محققین و مدرسین باید لغو پروانه شود

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: تریبون‌دادن مجمع محققین به شیخ‌علی تهرانی برای تخریب امام بود. مجمع محققین و مدرسین باید لغو پروانه شود. به‌نظر می‌رسد مسأله امام برای موسسه تنظیم آثار تمام شده است. حمید روحانی گفت: اصلاح‌طلبان و کسانی که خود را مدعی و وارث خط امام می‌دانند علیه امام توطئه می‌کنند و به دشمنان امام راحل عنوان آیت‌الله می‌دهند در حالی که شیخ علی تهرانی به خاطر اهانتی که به امام کرده در حد ارتداد است. در همایشی که اخیرا در قم برگزار شد و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور و محمد علی ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز بعنوان دبیر علمی همایش حضور داشتند، مصاحبه‌ای از شیخ علی تهرانی با عنوان جعلی "شیخ میرزا علی خراسانی" ارائه شد که در این مصاحبه اهانت‌های بی سابقه‌ای به امام صورت گرفته است. فارس این خبر را منتشر کرد.

روسای قوا می‌توانند مجمع تشخیص را اداره کنند

غلامرضا مصباحی‌ مقدم درباره نحوه اداره جلسات مجمع تشخیص به دلیل درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهارکرد: در شرایط فعلی و با توجه به درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روسای قوا طبق قانون می‌توانند جلسات مجمع را اداره کنند. در غیاب رئیس مجمع تشیخص مصلحت نظام اگر رئیس‌جمهور در جلسه حضور داشته باشد مدیریت جلسه بر عهده وی است در غیر این صورت رئیس مجلس یا رئیس قوه‌قضائیه جلسه را اداره می‌کند. اعتماد این خبر را منتشر کرد.

روز وفاق ملی یک مطالبه ملی است

محمد سالاری عضو شوراي عالی اصلاح‌طلبان کشور در تویت خود نوشت نامگذاری روز ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی به روز "وفاق ملی" از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور یک مطالبه ملی است

واکنش محکم لاریجانی به عصبانیت رییس کمیسیون تلفیق

حمیدرضا حاجی بابایی امروز در جریان بررسی برنامه ششم اعتراض تندی به رئیس مجلس کرد به طوری که واکنش لاریجانی را برانگیخت. علی لاریجانی به اعتراض های رئیس کمیسیون تلفیق پاسخ داد و گفت: «نماینده ها می توانند پیشنهاد بدهند اما کمیسیون تلفیق بررسی نکند. مگر نمی توانید تاریخش را بخوانید؟... 23 دی! این تاریخ چاپش است... تخلف نبوده. من از آقای امیدوار رضایی هم پرسیدم، تخلف نیست... شما که نباید تخلف را مشخص کنید، آقای حاجی بابایی. شما کمیسیون تلفیقی و باید وظیفه خودت را انجام بدهی. این وظیفه مال شما نیست... چه حرفی است که شما می زنید؟ همه جا را زیر سوال می برید؟ همه نماینده ها می توانستند پیشنهادشان را به کمیسیون تلفیق بدهند. کمیسیون تلفیق تصمیمش را گرفته است. چرا اول صبح اوقات تلخی می کنید؟ جمعه نیست آقای حاجی بابایی. اشهد بالله من روز پنجشنبه این متن را همراهم بردم. چرا خلاف می گویید؟... نباید که پیشنهاد باشد. نماینده ها حق دارند پیشنهاد بدهند. حرف شما تعجب آور است. نماینده ها حق دارند پیشنهادشان را به کمیسیون تلفیق بدهند و کمیسیون تلفیق می تواند رعایت نکند... این مصوبه روز پنجشنبه دست من بود. من اصلا جمعه سرکار نبودم. چرا خلاف می گویید؟». خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.

تغییرنام دومین تونل بزرگ درون شهری به نام هاشمی 

استاندار البرز با موافقت شهردار کرج در مراسم ختم مرحوم هاشمی رفسنجانی اعلام کرده تونل مهرویلای کرج(دومین تونل بزرگ درون شهری کشور) از «محتشم کاشانی» به «آیت الله هاشمی رفسنجانی» تغییر نام خواهد کرد. قرار است این تونل فردا با حضور واعظی وزیر ارتباطات در کرج افتتاح شود. این در حالیست که دو تن از اعضای شورای شهر کرج اعلام نموده‌اند تغییر نام تونل مهرویلا به «آیت الله هاشمی رفسنجانی» به تصویب شورای شهر کرج نرسیده و این اقدام غیر قانونی است. تیتر یک این خبر را منتشر کرد.

پشت پرده لغو حضور عراقچی در تلویزیون

یک منبع آگاه در صدا و سیما به خبرنگار ایرنا گفت که حضور عراقچی در برنامه متن حاشیه به دلیل خودداری وی از روبرویی با منتقد برجام لغو شده است.قرار بود رییس ستاد پیگیری اجرای برجام ساعت 22 و 15 دقیقه در برنامه متن و حاشیه شبکه 3 حضور یابد و آخرین وضعیت اجرای برجام را گزارش دهد ولی ساعت قبل، در استوری اینستاگرام عراقچی نوشته شد: صدا و سیما دعوت خود را پس گرفت.پیش از این هم یک بار ، حضور عراقچی در صدا و سیما با همین مانع روبرو شده بود.قرار بود عراقچی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری حضور یابد و در این زمینه اطلاع رسانی هم شد ولی ساعت قبل از شروع برنامه به او اطلاع دادند که برنامه شکل مناظره پیدا کرده و قرار است یکی از منتقدان برجام مقابل او در استودیو حضور یابد.به این ترتیب، این برنامه نه یک ' فرصت برای پاسخگویی دولت' که ' بهانه ای برای به محاکمه کشیدن' آن بود ولذا ، رییس ستاد پیگیری اجرای برجام آن را نپذیرفت.

اولین مسافران ایرباس مشخص شدند

مدیرعامل ایران ایر، بیان کرد: نخستین پرواز هواپیمای ایرباس «ای ۳۲۱» به مشهد مقدس است و مسافران آن هم خانواده های معظم شهدا هستند.فرهاد پرورش افزود: براساس برنامه پروازی ایران ایر قرار است، هواپیمای ایرباس «ای ۳۲۱» تازه خریداری شده تا مدتی در مسیرهای داخلی پرواز کند و بعد نسبت به مقاصد پروازی آن تصمیم گیری شود.وی ادامه داد: این هواپیما، توانایی ۶ ساعت پرواز را بر فراز آسمان دارد و به همین دلیل علاوه بر مسیرهای داخلی می تواند به مسیرهای خارج از کشور و تا اروپا هم پرواز کند.

۵۳ نجومی‌بگیر احضار شدند

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیدبان عدالت و شفافیت در واکنش به چگونگی برخورد با نجومی بگیران خاطر نشان کرد:‌ بر اساس اعلام قوه قضاییه تا هفته گذشته 53 نفر احضار شده‌اند ولی باید برخورد با این افراد با همت بیشتری بررسی و سایر ارکان نظام و تمام مدیران بخش عمومی این موضوع را پیگیری کنند. توکلی در واکنش به آمار متناقض اعلام شده از سوی نهاد‌های مختلف بیان کرد: تناقضی که در اعلام آمار دریافتی‌بگیران‌نجومی وجود دارد، نشان می‌دهد نمی توان به آن اعتماد کرد،‌ بنابراین قابل اتکا نیست؛ به همین دلیل سازمان مردم نهاد دیدبان شفافیت و عدالت، کمیته حقیقت‌یابی به ریاست الیاس نادران برای بررسی جامع موضوع اعم از تعداد سواستفاده کننده‌گان، میزان مبالغ نا مشروع دریافتی و قوه یا دستگاه متخلف را تشکیل داده و نتیجه بررسی را به مردم اعلام خواهیم کرد.

نام فامیلی احمدی‌نژاد قبل از انقلاب

روزنامه شرق در توصیف داود احمدی نژاد نوشت: او برادر بزرگ‌تر محمود احمدی‌نژاد است. نام فامیلی‌شان تا پیش از انقلاب صباغیان بود اما آن‌طور که خودش می‌گوید: «بعد از انقلاب اعلام کردند که هر کسی فامیلی‌اش مشکل دارد یا خوشش نمی‌آید، بیاید عوض کند. پدرم خوشش نمی‌آمد از آن فامیلی بنابراین به واسطه اسم خودشان فامیلی‌شان را گذاشتند احمدی‌نژاد».

ثبت‌نام زنان بلامانع است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: احتمالا تا 10 روز آینده نتیجه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی اعلام می‌شود.عباسعلی کدخدایی در حاشیه مراسم ختم پدر محسن و پرویز اسماعیلی در جمع خبرنگاران درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: کارشناسی ها در حال انجام است و باید دید نتیجه کارشناسی‌ها چه می شود.وی تاکید کرد: احتمالا تا 10 روز آینده نتیجه را اعلام می کنیم.این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درباره حضور خانم‌ها در انتخابات آینده گفت: نظرم همان است که قبلا گفتم و ثبت نام بلامانع است و ان‌شاءلله باید بررسی واعلام نظر شود.وی در پاسخ به سئوال مجدد خبرنگار مذکور که پرسید فکر می کنید که خانم ها می توانند برای انتخابات از سوی شورا تایید شوند؟ گفت: نمی‌دانم. شورای نگهبان درباره آقایان هم نظری نمی دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار