حساس تر شدن موضوع فیش های آب در استان آذربایجان غربی:
این تبصره ها از مهرماه سال جاری در قبوض آب مشترکان آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی آورده شده و میزان آن بر اساس مکان زندگی شهروندان متفاوت است.
کد خبر: ۳۵۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳ 07 January 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی در چند روز گذشته ماجرای اضافه کردن مبلغی بر روی قبضهای آب استان آذربایجان غربی تحت عنوان « تبصره های قانونی» ، موجی از نارضایتی و نگرانی را در بین خانوارهای این استان بوجود آورده است.
 طبق گزارشات رسیده مردمی، شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی از مهرماه سالجاری اقدام به ثبت مبلغی تحت عنوان « تبصره های قانونی»، در فیش های آب کرده و این مبلغ را علاوه بر آب بهای مصرفی از مردم اخذ می نماید. با توجه به ارسال شکایات مردمی به  تابناک آذربایجان غربی، این مبلغ اضافی دریافتی، سوالاتی در اذهان ایجاد کرده است که لازم هست تا مسئولین امر در این مورد روشنگری نمایند.
از دو روز قبل تابناک آذربایجان غربی با رسانه ی کردن این موضوع در کانال تلگرامی خود از مسئولین امر  درخواست نمود تا به این شبهه ایجاد شده پاسخ دهند.
طبق پیگیریهای انجام یافته متوجه شدیم که یکی از شهروندان ارومیه که در اعتراض به این تبصره در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان غربی حضور یافته است، گفت: آب بهای مصرفی بنده ۱۰۰ هزار ریال است اما پس از اخذ مالیات، ارزش افزوده و حق فاضلاب، مبلغی بیشتر از بهای آب مصرفی تحت عنوان تبصره های قانونی در قبض درج شده است.

وی افزود: اداره آب و فاضلاب ارومیه در رابطه با مبلغی که تحت عنوان تبصره های قانونی در فیش های آب آمده است، هیچ توضیحی ندارد.

یکی دیگر از شهروندان که به مرکز ایرنا در این استان مراجعه کرده بود با ارائه چند قبض خود از عدم شفاف سازی اداره آب و فاضلاب نسبت به بند تبصره های قانونی گلایه کرد و گفت: کارشناسان این اداره هیچ پاسخی ارائه نمی دهند و ما نیز در مقابل فیش های خود را واریز نخواهیم کرد.

وی افزود: در آخرین مراجعه به اداره آب و فاضلاب عنوان شد که اخذ این مبلغ اضافی مصوبه مجلس است و خود کارمندان نیز از جزئیات دقیق این تبصره های قانونی اطلاعی ندارند.

شهروند دیگر ارومیه ای در این رابطه گفت: هزینه آب بهای مصرفی منزل مسکونی بنده ۵۰۰ هزار ریال است اما ۶۰۰ هزار ریال دیگر با عنوان تبصره های قانونی به فیش آب اضافه شده است.

وی با اشاره به مراجعه خود به اداره آب و فاضلاب برای پیگیری این موضوع، اظهار کرد: کارشناسان اعلام کردند که این مبلغ برای نگهداری و نوسازی شبکه آب و فاضلاب اخذ می شود.

وی افزود: اداره آب و فاضلاب مگر بودجه ندارد که هزینه های خود را به آب بهای شهروندان تحمیل می کند؟

در همین راستا معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در گفت و گو با ایرنا در رابطه با اضافه شدن بند تبصره های قانونی در فیش های آب گفت: این تبصره ها از مهرماه سال جاری در قبوض آب مشترکان آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی آورده شده و میزان آن بر اساس مکان زندگی شهروندان متفاوت است.

به گفته لطیف خوش سیرت، قانونگذار مکلف کرده است تا شرکت آب و فاضلاب منابع مالی مورد نیاز برای ارائه خدمات به مردم را از محل جذب اعتبارات دولتی یا از طریق مردم در بخش های حق انشعاب و تبصره های قانونی تهیه کند و این قانون مصوب شورای اقتصاد است.

وی اضافه کرد: ماده ۱۱ قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب تبیین می کند که این شرکت ها علاوه بر حق انشعاب و اعتبارهای دولتی می توانند از محل تبصره های قانونی نیز اعتبار مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی اظهار کرد: از مهرماه امسال بر اساس نیازهای مالی شرکت و لزوم استفاده از منابع مالی برای اجرای طرح های توسعه شبکه فاضلاب و اصلاح شبکه آب در استان، بند تبصره های قانونی با رقمی ناچیز در قبوض آب درج شد که البته این امر قانونی است.

وی ادامه داد: تبصره های قانونی شامل ۲ بخش تبصره ۳ قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه آب شهری مصوب شورای اسلامی و بند ج تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری است.

وی گفت: بر اساس مصوبه مجلس و طبق تبصره ۳ قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه آب شهری، رقم ثابتی از واحدهای استفاده کننده آب گرفته می شود که این رقم بر اساس محل زندگی فرد متفاوت است.

خوش سیرت افزود: این رقم در ارومیه بر اساس منطقه های شهرداری در نظر گرفته شده است به طوری که در منطقه یک ۳۰ هزار ریال و در منطقه ۲ نیز ۱۵ هزار ریال به ازای هر ماه از شهروندان اخذ می شود.

وی با اشاره به اینکه کمترین رقم در آذربایجان غربی مربوط به شهر پلدشت با ۱۰ هزار ریال به ازای هر ماه است، اظهار کرد: هزینه ای که از این بابت از مردم دریافت می شود حساب جداگانه ای دارد که در جهت توسعه شبکه فاضلاب و اصلاح شبکه آب در هر شهر خرج می شود.

معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ادامه داد: بخش دوم بند تبصره قانونی قبوض آب نیز مربوط به بند ج تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۵ و سال های پیشتر است که طبق آن هر شهروندی که مصرف آب دارد، به ازای هر متر مکعب آب مصرفی ۱۵۰ ریال پرداخت می کند که این پول مستقیم به خزانه وارد می شود و پول جمع آوری شده به شرکت های آب و فاضلاب روستایی برای توسعه شبکه آب روستایی داده می شود.

خوش سیرت افزود: همه بخش های درج شده در قبوض آب شهروندان از جمله میزان آب بها، کارمزد فاضلاب، آبونمان های آب و فاضلاب بر اساس مصوبه های شورای اقتصاد تامین می شود و البته در شهرهای مختلف بر حسب برخورداری متفاوت است.

وی اضافه کرد: شهروندان توجه داشته باشند که هیچ هزینه اضافی و غیرقانونی از آنان دریافت نشده و تمامی وجوه اخذ شده بر اساس قانون بوده است.

هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام اینکه، دریافت مبالغ اضافی تحت عنوان تبصره های قانونی در مجلس گذشته به تصویب رسیده است، گفت: هرچند اداره آب و فاضلاب بخشی از هزینه های خود را از درآمدهای خود تامین می کند، ولی این دلیلی بر فشار مضاعف بر مردم نمی شود و مطالبه های شهروندان را پیگیری خواهد کرد.

نادر قاضی پور، دیگر نماینده مردم ارومیه در خانه ملت نیز با اعلام اینکه مجلس هیچ مصوبه ای برای اضافه کردن بندی تحت عنوان تبصره های قانونی به فیش های آب نداشته است، گفت: این مورد مصوبه وزارت نیرو است و هیچ ربطی به مجلس ندارد.


        
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار