کد خبر: ۳۳۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴ 02 December 2016

حتی نقض کامل برجام از سوی غرب،آخر راه برای ایران  نیست

مدتها پیش کتاب خاطرات ناپلون بناپارت را می خواندم، مردی قدرتمند که با جلب حمایت مردم فرانسه،تا مرز استقرار امپراتوری بزرگ فرانسه در اروپا پیش رفت.
ناپلئون رمز موفقیت خود را در طول مدت حکمرانی خود،داشتن نقشه راه  برای تمام شرایط واحتمالات عنوان میکند.
وجود نقشه ای مناسب برای پس از پیروزی، وجود مسیری مطمین برای پس از شکست و حتی وجود راهکاری برای زمانی که در اوج شکست،سربازان فرانسه در حال عقب نشینی وفرار هستند، راز موفقیت این سیاست پیشه کهنه کار تاریخ است.

اگرچه آغاز گفتگوهای  دولت یازدهم با طرفهای غربی وتلاش جهت رفع تنش با قدرت های جهانی، اقدامی شایسته ودر خور تقدیر از سوی این دولت بود، اما بنظر می رسد که سیاستگذاران دولت و نظام، همچون 37 سال گذشته تنها دارای یک نقشه راه برای اداره کشور هستند واین راه قدیمی وپر فراز ونشیب چیزی نیست جز اتکای سوال برانگيز بر درآمدهای نفتی، که کماکان درآن راه طی طریق میکنند، راهی که چیزی جز برباد دادن منابع خدادادی، گسترش ابعاد کمی وحجم دولت ووجود رانت وفساد و ضربه پذیری کشور،چیز دیگری برای مردم مظلوم ما در بر نداشته است.
لذا تلاش اخیر دولت و وزیر محترم نفت جهت افزایش سهمیه  فروش نفت خام ایران که تلاش شد تا بعنوان یک پیروزی در افکار عمومی نمایانده شد، موید همین واقعیت است که متاسفانه دولتمردان ما کماکان در تلاش هستند تا در تنها مسیر مد نظر خود در خصوص فروش نفت وگاز و هزینه کردن آن در کشور ادامه دهند.

شاید مراجعه به تجربیات عینی کشورهای آسیایی نظیر ترکیه،تايوان ، مالزی، کره جنوبی وسنگاپور که حتی یک بشکه نفت برای فروش در اختیار ندارند، برای مدیران کشور ما راهگشا باشد،  کشور های که ضمن رفع تنش های خود با جهان،بویژه همسایگانشان در حوزه دیپلماسی، اتکای خود را بر ظرفیت ها و منابع داخلی و نیروی انسانی قرادادند وامروزه شاهد هستیم که این کشورهایی که مشترکات وشباهت های بسیاری در حوزه های مختلف سیاسی وجفرافیایی  با مادارند، دارای غیر نفتی ترین اقتصادهای مولد منطقه ای هستند. 
لذا بنظر می رسد که زمان آن فرارسیده است تا بزرگان نظام،ضمن اصلاح سیاست های تنش آفرین در حوزه بین المللی وتغییر رویکرد های پرالتهاب وهزینه بر  در قبال کشور های منطقه  ، غالب توجهات خود را معطوف به داخل کنند و با اتکای بر طرفیت های بالقوه داخلی نظیر اکو توریسم و جمعیت 50 میلیونی جوانان ایران، مسیر توسعه را در قطع وابستگی به نفت وگاز جستجو کنند.

مجید بهمن زاده، حقوقدان وکارشناس ارشدعلوم سیاسی، دوازدهم آذرماه 95
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار