آیین عبادی سیاسی نماز جمعه در شهرستانهای آذربایجان غربی برگزار و مطالبی درباره مباحث روز مطرح شد.
کد خبر: ۳۰۰۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷ 23 September 2016
  
 به گزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از اروم نیوز، آیین عبادی سیاسی نماز جمعه در سراسر شهرستانها و بخشهای آذربایجان غربی برگزار و ائمه جمعه مطالبی را درباره مباحث روز مطرح کردند که به شرح ذیل است:

دفاع مقدس از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است/ آمریکا، بزرگترین ناقض حقوق بشر است

حجت الاسلام سید مهدی قریشی در خطبه های این هفته نماز جمعه ارومیه با بیان اینکه یکی از عوامل نهادینه شدن روح تقوا در وجود انسان، تفکر و تامل درباره مباحث معاد است، اظهار کرد: حضرت علی(ع) در وصیت نامه خود به امام حسن مجتبی (ع)  نیز سفارش بسیاری در خصوص یاد کردن مرگ نموده و فرمودند فرزندم مرگ را بسیار یاد کن و طوری زندگی کن که هر لحظه اماده هجرت از این دنیا باشی.

وی با تاکید بر اهمیت تعلیم و پرورش فرزندان به صورت صحیح، افزود: خانواده ها توجه نمایند که علاوه بر فراهم نمودن امکانات تحصیل فرزندانشان به تربیت انها نیز بیشتر اهمیت دهند.

امام جمعه ارومیه در ادامه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران خیانت ها و توطئه های بسیاری از طرف امریکا به ملت ایران صورت گرفت که در نهایت با تحریک کردن صدام علیه ایران ۸سال جنگ تحمیلی اتفاق افتاد.

قریشی افزود: هشت سال دفاع مقدس یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی ایران است  که در آن رشادت ها و ایثارگری های مردم اجازه نداد حتی یک وجب از خاک کشور تصاحب بیگانگان شود.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم در جریان عید غدیر خم و با تا کید بر پرهیز از اسراف، اظهار کرد: هم دولت و هم احاد مردم جامعه بایستی به موضوع پرهیز از اسراف توجه داشته باشند چراکه اسراف یکی از عوامل پدیدامدن اشرافی گری در جامعه است.

امام جمعه ارومیه گفت: اسراف هایی که امروز در زندگی ها اتفاق می افتد مورد پسند دین و جامعه اسلامی نیست.

قریشی به موضوع تبعیض نژادی که در امریکا باعث ظلم و ستم در حق سیاه پوستان شده است نیز اشاره کرد و گفت: برخی ها فکر می کنند امریکا مهد ازادی است در حالی که خداوند از اغاز خلقت انسان تبعیض نژادی را نفی کرده است، اما امریکا یی که داعیه دار حقوق بشر بودنش گوش جهانیان را کر کرده امروزه ببینید چگونه با سیاه پوستان کشورش رفتار می کند.

نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در جامعه مهم‌ترین راه مقابله با دشمنان است

حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان شوط به آیه‌ای از قرآن کریم که در خصوص مباهله بیان شده است اشاره کرد و اظهار داشت: «هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو؛ «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت کنیم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».

وی با بیان اینکه روز بیست و چهارم ذی‌الحجه مصادف با سالروز نزول آیه‌ی مباهله بر پیامبر اکرم(ص) است، افزود: نزول آیه مبارکه مباهله ، واضح‌ترین دلیل بر فضیلت امیر مؤمنان(ع) و عالی‌ترین مدرک برای حقانیت باورهای شیعه در مورد امامت و خلافت علی(ع) بعد از شهادت پیامبر اکرم(ص) است.

امام جمعه شهرستان شوط تصریح کرد: در این آیه وجود مقدس امیر مؤمنان علی(ع) به منزله جان پیامبر شناخته شده است و این حقیقت غیر قابل انکار اثبات می‌کند که دومین شخص عالم امکان ، علی(ع) است که شایستگی جانشینی حضرت خاتم الانبیاء(ص) بعد از رحلتش منحصر در شخصیت وی است.

وی خاطرنشان کرد: «بدون تردید در صحنه مباهله به غیر از اصحاب کساء هیچ کس دیگر از مسلمانان حضور نداشت و اگر به غیر از علی(ع) مرد با فضیلت دیگری که به اندازه او در نزد رسول گرامی اسلام موقعیت و منزلت والائی کسب کرده بود وجود داشت، هیچ گاه پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) را به جای او گزینش نمی‌کرد و یا حداقل به همراه علی(ع) او را نیز می‌آورد.

هاشمی افزود: آیه مباهله و شأن نزول آن گواهی می‌دهد که علی(ع) شایسته‌ترین و بافضیلت‌ترین فرد در میان یاران پیامبر(ص) بود، در این خصوص پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «پروردگارا این [علی] جان من است و او در نزد من معادل نفس من است».

وی در بخش دوم از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان شوط به آغاز هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: هفته دفاع مقدس یاد آور ولایت‌مداری، تکلیف‌محوری، ایثارگری‌، شهادت، شهامت، صبر و استقامت در مقابل دشمن است.

امام جمعه شهرستان شوط به مقدس بودن استقامت و پایداری اشاره کرد و اظهار داشت: «به یقین کسانی که گفتند؛ پروردگار ما خداوند یگانه است! سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‏‌شوند که نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است».

وی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب استکبار جهانی توسط صدام جهان را بر علیه ما بسیج کرد و یک جنگ نابرابری را بر علیه ما تحمیل کرد اما ملت ایران با قدرت ایمان و با روحیه ایثار و شهادت توانست هشت سال در مقابل کل دنیا استقامت کند و در سایه‌ی ولایت به پیروزی برسد.

هاشمی افزود: امروز نیز دشمن در میادین اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و علمی با ما در ستیز و جنگ است لذا مقام معظم رهبری از آن به تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و در نهایت جنگ نرم و جنگ اقتصادی و سیاسی، تعبیر می‌کند و می‌فرماید؛ مواظب باشید تا دشمن ایمان و اخلاق و رفتار و فکر سیاسی شما را عوض نکند.

وی خاطرنشان کرد: امروز راه مقابله با دشمن عمل به احکام قرآن، نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در جامعه و مخالفت با خواسته‌های نا به ‌حق دشمن است.

 مومن و منافق در شرایط سخت مشخص می شود/ علم یکی از بالهای انسان برای رسیدن به فضیلت


حجت الاسلام و المسلمین سید نقی دوزدوزانی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه پلدشت گفت: تقوا یکی از مهمترین معیار های انسان مومن است، انسان های دین دار همیشه کار های خود را برای رضای خدا انجام می دهند.

وی تصریح کرد: مسلمان واقعی به وسیله تقوا و تواضع شناخته می شود، باید در کارهای خود متواضع باشیم.

امام جمعه پلدشت با اشاره به هفته دفاع مقدس افزود: مردم در دوران دفاع مقدس 8 سال از کشورمان دفاع کردند و در آن زمان مومن واقعی از منافق مشخص شد.

به گفته وی مومن در شرایط سخت مسیر الهی را در پیش گرفته و اشتباه نمی کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید نقی دوزدوزانی گفت: دشمن در تلاش است تا در بین مردم و مسلمانان فاصله ایجاد کند، باید نسبت به این موضوع آگاه بوده و در تمام شرایط وحدت خود را حفظ کنیم.

وی ضمن اشاره به بازگشایی مدارس تصریح کرد: علم یکی از بال های انسان برای رسیدن به فضیلت و برتری است.

امام جمعه پلدشت با اشاره به نقش موثر مدافعان حرم در منطقه افزود: حمایت از مدافعان حرم وظیفه همه ما است، باید تا می توانیم به آنها کمک کنیم.

روی گرداندن به سمت کدخدا تنها موجب پسرفت می شود

حجت الاسلام نقی باقری خطیب نماز جمعه شاهین دژ  در خطبه های نماز جمعه امروز ضمن دعوت نمازگران به تقوی الهی هفته دفاع مقدس را به تمام اقشار مردم و علی الخصوص رزمندگان اسلام و نیرو های نظامی و انتظامی تبریک گفته و اظهار داشت : هفته دفاع مقدس متعلق به فرد یا ارگان خاصی نیست ، بلکه به تمامی مردم و زنان و مردان جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد.

وی در ادامه خطبه به تعجب جهان از مقاومت رزمندگان جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی ایران و عراق اشاره داشت و اظهار کرد ، انسان با نیروی خداوند قادر است در مقابل تمامی دنیا ایستادگی کند و بلعکس ، هر گاه که انسان از راه خدا بازگشته و رو به کد خدا بایستد ، دچار پس رفت شده است.

نقی باقری در اشاره به حمله نیرو های آمریکایی به سوریه و تظاهر آمریکایی ها به بروز اشتباه در انجام این عملیات اعلام داشت : آمریکا کشور پر اشتباهی است چرا که تمامی عملیات های آن ها در خاک افغانستان و پاکستان و عراق و سوریه به واسطه اشتباه صورت گرفته اند پس اعتماد به چنین کشور پر اشتباهی ، خود نیز یک اشتباه بزرگ است و در اثبات کذب بودن ادعای ایالات متحده آمریکا بیان داشت ، آمریکا و روسیه خود تعهد نامه آتش بس را امضاء کردند و این به معنای آن بود که هیچ عملیات نظامی ای در محدوده مذکور صورت نگیرد ، با این وجود آمریکایی ها اقدام به بماران در آن منطقه کردند و این مسئله به خودی خود نقض آتش بس می باشد.

خطیب نماز جمعه شهرستان شاهین دژ در رابطه با دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مقام معظم رهبری اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این دیدار نیز بر تقویت بنیه های نظامی و دفاعی کشور تاکید فرمودند و نشانگر اهمیت این مسائل می باشد.چرا که اگر شهر های موشکی زیر زمینی ما وجود نداشتند ، امروز کشور به دست بد خواهان و دشمنان افتاده بود.

باقری همچنین با اشاره به بازگشایی مدارس کشور از روز شنبه بیان داشت : والدین نباید تعامل خود را با مدرسه و مراکز آموزشی قطع کنند و باید به دبیران اجازه استفاده از اهرام قدرد را بدهند تا دانش آموزان به درس خواندن ترقیب شوند و نسبت به مقام دبیری دچار خود بزرگ بینی نشوند.

وی با بیان این مسئله که ماه محرم نزدیک است و هیات عزاداری در حال آماده شدن برای اجرای مراسمات عزاداری سید الشهداء (ع) هستند اظهار داشت:از مسئولین هیات عزاداری عاجزانه خواهشمندم ، از ایجاد آلودگی صوتی و راه بندان پرهیز کنند چرا که موجب رنجیدگی برخی از مردم از جمله افراد کهنسال و بیماران می گردد.

امام جمعه شاهین دژ در پایان از حضور پر شور مردم شهرستان در باز سازی واقعه غدیر خم و عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه امام محمد باقر (ع) تشکر و قدر دانی نمود.

جنگ نرم دشمن علیه فکر و فرهنگ ما ادامه دارد

ماموستا یحیی اسماعیلی در خطبه های نماز جمعه این هفته مهاباد ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گرانقدر و مجاهدت های ملت بزرگ ایران طی هشت سال جنگ تحمیلی در خصوص اقدامات دشمن در حوزه جنگ نرم هشدار داد و افزود: دشمن و در راس آنها آمریکای جهانخوار به این باور رسیده که توانایی مدیریت جنگ سخت علیه ملت ایران را ندارد و از این رو سالهاست با موزیانه ترین ترفند ها فکر و فرهنگ مار را بمباران می کند و افکار جوانان مسلمان را تحت تاثیر بنگاهای تبلیغاتی و ماهواره ای به انحراف کشانده است.

امام جمعه موقت مهاباد در بخش دیگری از سخنان ش به اهمیت مسئولیت پذیری در اسلام اشاره کرد و افزود: ضرورت احساس مسئولیت بین مردم و مسئولان جامعه اسلامی زمینه پیشرفت روز افزون و بدور ماندن از گزند دشمنان را در پی خواهد داشت.

 

این روحانی اهل سنت در ادامه ضمن توصیه به والدین در خصوص آموزش پذیرش مسئولیت به فرزندانشان گفت: باید در همان اوایل کودکی فرزندانمان را به حس مسئولیت پذیری آشنا کنیم و به آنها بیاموزیم که در طول زندگی مسئولیت های را پذیرا باشند که هم به ابعاد ان شناخت داشته باشند و هم توانایی انجام این وظایف را در خود داشته باشند.

وی یکی از عمده مشکلات جامعه امروز را عدم شناخت مسئولان از  مسئولیتی که برعهده گرفته اند بر شمرد و گفت: پذیرش مسئولیت های متعدد و سنگین توسط برخی مدیران موجب شانه خالی کردن انها از وظایفشان شده و همین امر نارضایتی هایی را در جامعه به وجود اورده است.

به دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت کمک شود

امام جمعه موقت بوکان نیز با اشاره به اهمیت وقت و ارزش آن اظهار داشت: وقت گرانبها ترین چیزی است که انسان دارد و نتیجه هر عمل و تلاشی که انسان به دست می‌آورد در استفاده از وقت مشخص می‌شود.

ماموستا ملا عباس احمدی بیان کرد: مهم‌ترین چیزی که در زندگی انسان از ارزش والایی برخوردار است وقت است که پیکره اصلی حیات انسان‌ها را تشکیل می‌دهد و در واقع چه برای افراد و چه برای جامعه یک سرمایه حقیقی است.

احمدی افزود: ارزش وقت به حدی است که خداوند سوره‌ای از قرآن به نام العصر را به آن اختصاص داده است و نیز احادیث بسیاری در این زمینه وجود دارد مانند این حدیث از پیامبر اکرم (ص) که فرموده‌اند ارزش وقت به حدی است که از عمر انسان به طور عموم و جوانی به طور خصوص پرسیده می‌شود که در چه راهی سپری کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های وقت گفت: یکی از ویژگی‌های وقت این است که با سرعت می‌گذرد چه همراه با شادی باشد و چه همراه با غم و اندوه و دیگر این که وقتی که گذشت بر نمی گردد و عوضی ندارد.

امام جمعه موقت بوکان اظهار داشت: از گذشت زمان باید عبرت بگیریم و اشتباهات را تکرار نکنیم چون نگاه به گذشته و آینده نیز ضروری و لازم است.

احمدی با اشاره به فرارسیدن بازگشایی مدارس بیان کرد: دانش آموزان و دانشجویان سرمایه‌های آینده کشور هستند بر همه واجب که زمینه تحصیل آنها را فراهم کنیم تا در ماه مهر با مهربانی به مدرسه و دانشگاه بروند.

وی افزود: لازم است که به دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت کمک شود تا به خاطر نداشتن توان در خرید وسایل و لوازم التحریر از تحصیل باز نمانند چون پیشرفت و توسعه کشور در گرو تحصیل این سرمایه عظیم است و والدین و نهادهای مربوطه باید در این زمینه تلاش کنند.

دشمنان اکنون به این باور رسیدند که نظام انقلاب اسلامی نابودشدنی نیست

ماموستا مصطفی محمودی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان پیرانشهر به آیه 155 سوره بقره اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند که خداوند همه مؤمنان را با ترس، گرسنگی و... می‌آزماید.

وی ادامه داد: خداوند انسان‌ها را آفریده و تمام هستی آنان متعلق به خداوند است، لذا آنان را همواره به طرق مختلف مورد آزمایش قرار می‌دهد.

امام جمعه پیرانشهر خاطرنشان کرد: تمام بلایای طبیعی همچون طوفان، تگرگ و زلزله نشان از آزمایش خداوند است برای رفع این مصیبت‌ها باید صبوری کرد.

وی ادامه داد: خداوند در خصوص صابرین می‌فرماید صابرین کسانی هستند که وقتی مصیبتی به آنان می‌رسد می‌گویند ما از آن خداوند هستیم و عبد اوییم، لذا صبر و استقامت پیشه کرده و ناامید نمی‌شوند.

محمودی افزود: مردم ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی مصیبت‌های بی‌شماری را از سوی دشمنان نظام انقلاب اسلامی  را متحمل شدند.

وی ادامه داد: اگر چه ملت ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی ضررهای جانی و مالی بسیاری را متحمل شدند ولی آنان در برابر دشمنی آنان ایستادگی کرده و بنا به فرموده خداوند در قرآن کریم صبر پیشه کردند و پیروزمند شدند.

امام جمعه پیرانشهر تصریح کرد: خداوند به کسانی که صبر پیشه کرده و در برابر سختی‌ها مقاومت می‌کنند وعده سعادت دنیوی و اخروی را داده و ملت ایران از این پاداش برخوردار شدند.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه تحمل مشکلات و دشواری‌ها بسیار سخت است ولی تحمل مصیبت‌ها سبب می‌شود انسان از خواب غفلت بیدار شود و در مقابل هر مشکلی اظهار عجز نکند.

محمودی در خصوص استقامت ملت ایران در برابر تحمل مشکلات هشت سال جنگ تحمیلی، گفت: ملت ایران در برابر تمام دشمنان ایستادگی کرده و از سرزمین ایران دفاع کردند.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای هشت سال جنگ تحمیلی این بود که دشمنان از حمله نظامی به ایران اسلامی مأیوس شدند و دیگر جرأت تعدی به خاک ایران را نخواهند داشت.

امام جمعه پیرانشهر با بیان اینکه دشمنان اکنون به این باور رسیدند که نظام انقلاب اسلامی نابودشدنی نیست، گفت: پیروزی شکوه‌مند ملت ایران در برابر دشمنان سبب شد که جوانان کارآمد و قدرتمندی بار آورد و اکنون ما شاهدیم که جوانان نسل امروز نیز همانند نسل‌های قبلی آماده جانفشانی هستند.

محمودی با بیان اینکه دفاع در دین اسلام مقدس بوده، خاطرنشان کرد: دفاع در دین اسلام واجب بوده و یک دستور قرآنی است.

 

وی خاطرنشان کرد: هشت سال جنگ تحمیلی سبب شد که انقلاب اسلامی شعله‌ور شود و هم‌اکنون ایران اسلامی به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار